Το τελικό σχέδιο για το άνοιγμα των σχολείων-Τα βασικότερα σημεία
Τη Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου θα χτυπήσει το πρώτο κουδούνι της σχολικής χρονιάς με την κυβέρνηση να προσδοκεί η χρονιά να κυλήσει χωρίς παρατράγουδα λόγω κορονοϊού.
Ενόψει της επικείμενης πρεμιέρας το υπουργείο Παιδείας έδωσε στη δημοσιότητα τις τελικές οδηγίες.
Τη στιγμή που ειδικοί εκφράζουν φόβους για το άνοιγμα των σχολείων, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο να χρειαστεί να κλείσουν, εκ νέου, σε διάστημα κάποιων μηνών, το υπουργείο Παιδείας σπεύδει να απαντήσει σε όλες τις βασικές απορίες γονέων, μαθητών και εκπαιδευτικών.
«Δεν υπάρχει σημαντικότερο μέτρο προστασίας στο σχολείο από το ίδιο το εμβόλιο. Μπορείτε να δείτε συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις από την Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών σχετικά με τον εμβολιασμό παιδιών και εφήβων σε αυτόν τον σύνδεσμο: https://emvolio.gov.gr/neoi» αναφέρει το υπουργείο Παιδείας.
Τα 14 SOS ερωτήματα
Ακολουθούν οι απαντήσεις στα 14 «SOS» ερωτήματα για τη νέα σχολική χρονιά:
1.Με τι δικαιολογητικά θα προσέρχονται οι μαθητές στις σχολικές μονάδες;
Οι μαθητές οφείλουν να επιδεικνύουν εντός της τάξης πιστοποιητικό εμβολιασμού ή βεβαίωση νόσησης εντός του τελευταίου εξάμηνου ή τη σχολική κάρτα COVID-19 αρνητικού αποτελέσματος που εκδίδεται από την πλατφόρμα self-testing.gov.gr. Ο υποχρεωτικός αυτοδιαγνωστικός έλεγχος για τους/τις μαθητές/τριες όλων των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εκτός από όσους έχουν ολοκληρώσει τον εμβολιασμό τους (εφόσον ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα που συστήνεται ο εμβολιασμός) ή έχουν ιστορικό νόσησης εντός τελευταίου εξαμήνου, διενεργείται δύο φορές την εβδομάδα (Τρίτη και Παρασκευή), έως και 24 ώρες πριν από την προσέλευση στο σχολείο.
2. Με τι δικαιολογητικά θα προσέρχονται οι εκπαιδευτικοί στις σχολικές μονάδες;
Οι εκπαιδευτικοί, τα μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) των σχολικών μονάδων, θα πρέπει να φέρουν είτε πιστοποιητικό εμβολιασμού έναντι του COVID-19 ή πιστοποιητικό νόσησης τελευταίου εξαμήνου, ή αρνητικό αποτέλεσμα εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου (ταχείας δοκιμασίας ανίχνευσης αντιγόνου (rapid test) ή μοριακού τεστ (RT-PCR)) στο οποίο θα πρέπει να υποβάλλονται δύο φορές την εβδομάδα, έως και 48 ώρες πριν από την προσέλευση την Τρίτη και την Παρασκευή, και να το επιδεικνύουν προ της ανάληψης των καθηκόντων τους στον Διευθυντή/Προϊστάμενο.
3. Τι γίνεται όταν μαθητής ή μέλος του προσωπικού εκδηλώσει συμπτώματα που μπορεί να οφείλονται σε λοίμωξη COVID-19;
Εάν ένας μαθητής ή μέλος του προσωπικού εκδηλώσει ύποπτα συμπτώματα εκτός του χώρου του σχολείου, παραμένει στο σπίτι και ειδοποιείται το σχολείο. Εάν εμφανιστούν συμπτώματα όταν βρίσκονται στο σχολείο, απομονώνονται, ο υπεύθυνος COVID-19 επικοινωνεί με την οικογένεια για παραλαβή του παιδιού στην περίπτωση μαθητή, και ακολουθεί ιατρική αξιολόγηση. Εφόσον κριθεί απαραίτητο, διενεργείται διαγνωστικός έλεγχος για τον COVID-19. Εν αναμονή του αποτελέσματος, το ύποπτο κρούσμα παραμένει σε απομόνωση, ενώ το σχολείο συνεχίζει κανονικά τη λειτουργία του.
4. Ποιος είναι αρμόδιος στο σχολείο να διαχειρίζεται τα θέματα που αφορούν την πανδημία COVID-19;
Σε κάθε σχολική μονάδα, ορίζεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19 και ο αναπληρωτής του, με αρμοδιότητες, μεταξύ άλλων, να ενημερώνει το προσωπικό σχετικά με την έγκαιρη αναγνώριση και τη διαχείριση υπόπτων κρουσμάτων λοίμωξης COVID-19 και να επικοινωνεί με τις οικογένειες των μαθητών και τους αρμόδιους φορείς και υπηρεσίες όπως ο ΕΟΔΥ.
5. Τι συμβαίνει αν μαθητής ή μέλος του προσωπικού διαγνωστεί θετικό σε COVID-19;
Ο γονέας/κηδεμόνας του μαθητή ή το μέλος του προσωπικού ενημερώνει άμεσα τον υπεύθυνο διαχείρισης COVID-19 της σχολικής μονάδας ή/και τον διευθυντή της σχολικής μονάδας για το θετικό αποτέλεσμα του διαγνωστικού τεστ για COVID-19. Ο υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19 του σχολείου, μεταξύ άλλων: επικοινωνεί με τις οικογένειες των παιδιών του τμήματος στο οποίο φοιτά ο μαθητής, με την οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης και με την αρμόδια Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας, και φροντίζει να γίνει ενδελεχής καθαρισμός και τοπική εφαρμογή απολυμαντικού στις επιφάνειες των χώρων του σχολείου όπου κινήθηκε το κρούσμα. Η Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας επικοινωνεί με τον ΕΟΔΥ για συνδρομή στην επιδημιολογική διερεύνηση και εκτίμηση κινδύνου, εάν αυτή χρειαστεί. Επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 πρέπει να απομακρυνθεί από το σχολείο και να παραμείνει σε απομόνωση για τουλάχιστον 10 ημέρες, απέχοντας και από όλες τις εξωσχολικές δραστηριότητες (π.χ. φροντιστήριο, ξένες γλώσσες, αθλητισμός) καθώς και από κάθε άλλη μετακίνηση ή επαφή με άτομα εκτός του οικιακού περιβάλλοντος (π.χ. περίπατοι ή παιχνίδι έξω, συναντήσεις κλπ.) Επίσης, πρέπει να αποφεύγεται κάθε επαφή με ευάλωτα άτομα και να λαμβάνονται συστηματικά μέτρα προφύλαξης κατά την επαφή του με τα άτομα που διαμένουν μαζί του στην ίδια κατοικία.
6. Πότε και με ποιους όρους επιστρέφει στο σχολείο μαθητής ή μέλος του προσωπικού των σχολείων, εφόσον βρεθεί θετικό;
Μαθητής ή μέλος του προσωπικού που είναι εργαστηριακά επιβεβαιωμένο περιστατικό COVID-19 επιστρέφει στη σχολική μονάδα μετά την παρέλευση τουλάχιστον 10 ημερών από την έναρξη των συμπτωμάτων ΚΑΙ την πάροδο τριών 24ώρων από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού (χωρίς τη λήψη αντιπυρετικών) ΚΑΙ τη βελτίωση των άλλων συμπτωμάτων. Σε περίπτωση ασθενών με πολύ σοβαρή νόσο ή ανοσοκαταστολή μπορεί το απαιτούμενο διάστημα από την έναρξη των συμπτωμάτων να φθάσει τις 20 ημέρες, σύμφωνα με την γνώμη του θεράποντος ιατρού. Για την επάνοδο στο σχολείο των επιβεβαιωμένων περιστατικών δεν απαιτείται η διενέργεια νέου τεστ και δεν είναι απαραίτητη η προσκόμιση στο σχολείο ιατρικής βεβαίωσης. Αυτό ισχύει γιατί ο ιός μπορεί να ανιχνεύεται με μοριακό έλεγχο για αρκετό χρονικό διάστημα μετά την ανάρρωση, παρότι το άτομο δεν είναι μεταδοτικό.
7. Τι συμβαίνει όταν μαθητής ή εκπαιδευτικός που είχε χαρακτηριστεί ύποπτο κρούσμα COVID-19 διαγνωστεί αρνητικός στον κορονοϊό;
Το παιδί ή ο ενήλικος μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο μετά την πάροδο τουλάχιστον 24 ωρών από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού (χωρίς τη λήψη αντιπυρετικών) και τη βελτίωση των συμπτωμάτων του - καθώς αυτός είναι ο χρόνος επανόδου για τις συνήθεις ιογενείς λοιμώξεις του αναπνευστικού. Για την επιστροφή στο σχολείο δεν είναι απαραίτητη η προσκόμιση στο σχολείο ιατρικής βεβαίωσης.
8. Τι συμβαίνει έως την έκδοση του αποτελέσματος διαγνωστικού τεστ μαθητή ή μέλους του προσωπικού που εμφανίζει συμπτώματα;
Έως την έκδοση του αποτελέσματος του διαγνωστικού τεστ, το άτομο που εμφανίζει συμπτώματα που μπορεί να εκδηλωθούν στο πλαίσιο της COVID-19 παραμένει προσωρινά σε κατ’ οίκον απομόνωση (εφόσον έχει κριθεί από τον ιατρό ότι η κατάστασή του δεν απαιτεί νοσηλεία). Η περαιτέρω διαχείριση γίνεται ανάλογα με το αποτέλεσμα. Οι στενές επαφές του ύποπτου περιστατικού προσέρχονται κανονικά στο σχολείο με οδηγία για στενή παρακολούθηση της υγείας τους και το τμήμα του μαθητή (ή στο οποίο δίδαξε εκπαιδευτικός) λειτουργεί κανονικά.
9. Πώς ορίζεται η στενή επαφή επιβεβαιωμένου κρούσματος COVID-19 στη σχολική μονάδα;
Οι στενές επαφές επιβεβαιωμένου κρούσματος λοίμωξης COVID-19 περιγράφονται αναλυτικά στο πρωτόκολλο «Αρχές Διαχείρισης Ύποπτων ή Επιβεβαιωμένων Περιστατικών Λοίμωξης COVID-19 σε σχολικές μονάδες» και περιλαμβάνουν, υπό προϋποθέσεις, μαθητές που ανήκουν στο ίδιο ή σε διαφορετικό τμήμα με μαθητή που είναι επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 και συνυπήρξαν μαζί του στη σχολική τάξη κατά το 48ωρο πριν την έναρξη των συμπτωμάτων του, μαθητές που στο τμήμα τους δίδαξε συστηματικά εκπαιδευτικός που είναι επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19, εκπαιδευτικούς που δίδαξαν συστηματικά σε τμήμα με μαθητή που είναι επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19, άτομα που είχαν επαφή πρόσωπο-με-πρόσωπο με επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 ή άμεση σωματική επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19, καθώς και μαθητές ή μέλη του προσωπικού που κατά το 48ωρο πριν την έναρξη των συμπτωμάτων κινήθηκαν προς ή από το σχολείο μαζί με το επιβεβαιωμένο κρούσμα στο ίδιο σχολικό λεωφορείο, στο ίδιο ταξί ή ανάλογο ιδιωτικό μεταφορικό μέσο.
10. Τι προβλέπεται για τις στενές επαφές επιβεβαιωμένου περιστατικού COVID-19 στις σχολικές μονάδες;
Όλα τα άτομα που εμπίπτουν στον ορισμό «στενής επαφής» επιβεβαιωμένου περιστατικού COVID-19 στη σχολική μονάδα, αφού αναγνωριστούν και καταγραφούν από τον υπεύθυνο COVID-19 του σχολείου θα πρέπει να συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους και να μην τεθούν σε κατ’ οίκον απομόνωση (καραντίνα), αλλά θα πρέπει να υποβάλλονται σε επιπλέον διαγνωστικούς ελέγχους στο διάστημα των 7 ημερών μετά την τελευταία επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα, ανάλογα με την κατηγορία στην οποία ανήκουν. Ειδικότερα:
Ανεμβολίαστοι χωρίς ιστορικό νόσησης το τελευταίο εξάμηνο: δύο επιπλέον διαγνωστικοί εργαστηριακοί έλεγχοι με ταχεία δοκιμασία ανίχνευσης αντιγόνου (rapid test) δωρεάν στα Σταθερά Σημεία Επιβεβαιωτικού Ελέγχου του ΕΟΔΥ, πέρα από τους προληπτικούς συστηματικούς ελέγχους που πραγματοποιούν ανά εβδομάδα για να προσέλθουν στη σχολική μονάδα. Εάν αυτοί κάθονταν δίπλα ή στο αμέσως εμπρός ή πίσω θρανίο από το κρούσμα, τότε επιπλέον των δύο ανωτέρω rapid test και των δύο self test για την προσέλευση στο σχολείο, θα πρέπει την εβδομάδα εκείνη να κάνουν και 3 επιπλέον self-test τα οποία θα τους προμηθεύσει το σχολείο (τα σχολεία θα έχουν απόθεμα self-test για τον σκοπό αυτό). Δηλ. οι μαθητές αυτοί θα υποβληθούν σε καθημερινό έλεγχο για 7 ημέρες από την τελευταία επαφή με το κρούσμα.
Εμβολιασμένοι ή άτομα με ιστορικό νόσησης το τελευταίο εξάμηνο: δύο αυτοδιαγνωστικοί έλεγχοι (self test) στο διάστημα των 7 ημερών μετά την τελευταία επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα.
Στόχος των πολύ αυξημένων ελέγχων σε περίπτωση επιβεβαιωμένων περιστατικών COVID-19 είναι η διασφάλιση της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων μας. Οι στενές επαφές με κρούσμα θα εξακολουθούν να παρακολουθούν στενά την υγεία τους και να είναι σε αυξημένη επαγρύπνηση για ενδεχόμενη εκδήλωση συμπτωμάτων ύποπτων για λοίμωξη COVID-19 για 14 ημέρες μετά την έκθεση.
11. Τι προβλέπεται σε περίπτωση συγκατοίκησης με κρούσμα επιβεβαιωμένου περιστατικού COVID-19;
Μαθητές ή μέλη του προσωπικού, οι οποίοι ούτε είναι πλήρως εμβολιασμένοι ούτε έχουν ιστορικό νόσησης το τελευταίο εξάμηνο, και οι οποίοι είναι στενές επαφές επιβεβαιωμένου κρούσματος με το οποίο διαβιούν κάτω από την ίδια στέγη, θα πρέπει να μπαίνουν σε καραντίνα για 10 ημέρες ύστερα από την τελευταία επαφή τους με το κρούσμα, και να επιστρέφουν στις σχολικές δραστηριότητες την 11η ημέρα, εφόσον παραμένουν ασυμπτωματικοί, και με αρνητικό αποτέλεσμα εργαστηριακού ελέγχου [ταχεία δοκιμασία ανίχνευσης αντιγόνου (rapid test) ή μοριακό τεστ (RT-PCR)] τη 10η ημέρα.
Εάν το τεστ είναι αρνητικό: άρση της καραντίνας, αλλά τα άτομα οφείλουν να τηρούν αυστηρά τα μέτρα ατομικής προστασίας και να παρακολουθούν την υγεία τους για εμφάνιση συμπτωμάτων μέχρι και την ολοκλήρωση των 14 ημερών
.-Εάν το τεστ είναι θετικό: ακολουθείται το ισχύον πρωτόκολλο για την απομόνωση των κρουσμάτων COVID-19 χωρίς να απαιτείται επανάληψη του τεστ.
12. Ποια άλλα μέτρα πρόληψης θα εφαρμόζονται στο σχολείο;
Παράλληλα με τον εμβολιασμό μαθητών και εκπαιδευτικών και τα νέα μέτρα αυξημένων εργαστηριακών και αυτοδιαγνωστικών ελέγχων, εξακολουθούν να ισχύουν όλα τα προηγούμενα μέτρα πρόληψης και προστασίας από τον κορονοϊό, όπως:
η υποχρεωτική χρήση μάσκας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους (εκτός από την ώρα της γυμναστικής και του φαγητού),
τα διαφορετικά διαλείμματα για σταθερές ομάδες μαθητών,
οι σταθερές ομάδες μαθητών σε αθλήματα και άλλες δραστηριότητες,
η τήρηση αποστάσεων και προσωπικών κανόνων υγιεινής - χρήση αντισηπτικών,
οι επαρκείς, τακτικοί αερισμοί των χώρων,
τα ειδικότερα μέτρα για προσαρμοσμένη λειτουργία κυλικείων, εργαστηρίων πληροφορικής, χρήσης μουσικών οργάνων κ.ά.,
εκπαιδευτικές εκδρομές, επισκέψεις, σχολικοί περίπατοι, μαθητικά συνέδρια, διαγωνισμοί και ενδοσχολικές εκδηλώσεις με τήρηση όλων των γενικών και συγκεκριμένων κατά περίπτωση μέτρων,
δυνατότητα προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών/τριών προς και από τις σχολικές μονάδες, σε διαφορετικές ώρες και από διαφορετικές εισόδους/εξόδους,
ο σχολαστικός καθαρισμός των αιθουσών.
13. Πότε θα κλείνει ένα τμήμα ή ένα σχολείο;
Ένα σχολικό τμήμα, γενικής εκπαίδευσης ή ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, θα αναστέλλει τη δια ζώσης λειτουργία του και η διδασκαλία θα γίνεται μέσω τηλεκπαίδευσης όταν σε αυτό εντοπιστούν ταυτόχρονα επιβεβαιωμένα κρούσματα COVID-19 σε παραπάνω από τους μισούς (50%+1) μαθητές του.
14. Πότε θα γίνεται τηλεκπαίδευση;
Τηλεκπαίδευση θα πραγματοποιείται:
Σε περίπτωση αναστολής της λειτουργίας σχολικού τμήματος λόγω ύπαρξης επιβεβαιωμένων κρουσμάτων COVID-19 σε πάνω από τους μισούς μαθητές του τμήματος και
Για τους μαθητές κάτω των 12 ετών οι οποίοι έχουν ένα από τα σοβαρά υποκείμενα νοσήματα, τα οποία αναφέρονται στο Παράρτημα Ι του πρωτοκόλλου «Μέτρα προστασίας και πρόληψης διασποράς του ιού SARS– CoV-2 στις σχολικές μονάδες».
Οι μαθητές από 12 ετών και άνω με σοβαρά υποκείμενα νοσήματα κατά κανόνα θα παρακολουθούν τα μαθήματά τους δια ζώσης, λόγω της δυνατότητας εμβολιασμού τους. Σε περίπτωση αιτήματος του θεράποντος ιατρού τους και εφόσον δοθεί η απαιτούμενη έγκριση από αρμόδια επιτροπή, θα μπορούν να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσω τηλεκπαίδευσης.
Οι περιπτώσεις παιδιών που συγκατοικούν με άτομο με σοβαρό υποκείμενο νόσημα και εξ αυτού θα πρέπει να απέχουν από το σχολείο κάνοντας χρήση τηλεκπαίδευσης περιορίζονται πλέον δραστικά καθώς υπάρχει δυνατότητα εμβολιασμού των ατόμων με υποκείμενα νοσήματα. Μόνο σε περίπτωση συγκατοίκησης με άτομα για τα οποία, λόγω σοβαρής ανοσοκαταστολής, τεκμηριώνεται ότι ο εμβολιασμός τους ενδέχεται να μην παρέχει την απαιτούμενη προστασία, και αφού έχουν πρώτα αναζητηθεί όλες οι εναλλακτικές λύσεις, μπορεί να δίνεται άδεια σε μαθητές που συγκατοικούν με άτομο με σοβαρό υποκείμενο νόσημα να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσω τηλεκπαίδευσης.
Μακρή: Τα σχολεία θα κλείσουν εάν και εφόσον το υποδείξουν οι ειδικοί
Μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ, η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή σημείωσε πως υπάρχει το ενδεχόμενο να κλείσουν τα σχολεία σε περίπτωση που υποδείξουν κάτι τέτοιο οι ειδικοί. «Εάν και εφόσον υπάρχει έξαρση, εάν και εφόσον οι ειδικοί το υποδείξουν, προφανώς και τα σχολεία θα έχουν διαφορετικά πρωτόκολλα και ενδεχομένως κλείσιμο. Αλλά με το εάν και εφόσον, εμείς δεν μπορούμε ούτε πολιτική να ασκήσουμε, ούτε μέτρα να υποδείξουμε», τόνισε χαρακτηριστικά.
Η κ. Μακρή πρόσθεσε ότι με το άνοιγμα των σχολείων ενδεχομένως θα καταγραφεί αύξηση κρουσμάτων, αλλά θα είναι απότοκο των αυξημένων τεστ και όχι γιατί το σχολείο επιβαρύνει την επιδημιολογική κατάσταση της χώρας και τη δημόσια υγεία.
Επανέλαβε τα αυστηρά πρωτόκολλα λειτουργίας των σχολείων με μάσκες σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους εκτός από την ώρα της γυμναστικής, αερισμό των αιθουσών, διαφορετικό προαυλισμό των τάξεων και τα πάρα πολύ αυστηρά πρωτόκολλα σε περίπτωση κρούσματος.
Όταν καταγράφεται κρούσμα ο υπεύθυνος Covid και ο αναπληρωτής του γνωρίζει τη γραφειοκρατική διαδικασία που θα ακολουθείται με ιχνηλάτηση και για τις ιδιαίτερα στενές επαφές δύο εργαστηριακά τεστ και καθημερινά self test.
Το «50% συν 1» για κλείσιμο τάξης μπορεί να αλλάξει αν το αποφανθούν οι ειδικοί
Σχετικά με την οδηγία για κλείσιμο ενός τμήματος μόνο εάν τα κρούσματα φτάσουν «50% συν 1» η κ. Μακρή τόνισε ότι εάν κάποια στιγμή οι ειδικοί αποφανθούν ότι υπάρχουν ειδικά επιδημιολογικά δεδομένα και πρέπει να διαφοροποιηθεί «προφανώς και θα ακολουθήσουμε τις οδηγίες».
«Προφανώς θα παίρνει απουσίες μαθητής που δεν είναι κρούσμα»
Για τις απουσίες σε περίπτωση που κάποιος γονέας επιλέξει να μην στείλει το παιδί του στο σχολείο εάν υπάρχει κρούσμα στο τμήμα του, επεσήμανε ότι «προφανώς και θα παίρνει απουσίες». Πρόσθεσε ότι κατανοεί τις ανησυχίες των γονέων αλλά ακολουθώντας και πέρσι τις οδηγίες των ειδικών, η δημόσια υγεία δεν επιβαρύνθηκε από τη λειτουργία των σχολείων.
Φωνές ειδικών να μην ανοίξουν τα σχολεία στις 13/9
Νέα μέτρα, ακόμη και lockdown προτείνει ο γιατρός – ερευνητής Γιώργος Παυλάκης, ώστε να μειωθούν τα κρούσματα κορονοϊού, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη να καταστεί υποχρεωτικός για όλους ο εμβολιασμός, ακόμη και για τα παιδια. Ζήτησε δε να μην ανοίξουν τα σχολεία την επόμενη εβδομάδα, ή να γίνεται το μάθημα έξω.
Όπως δήλωσε ο κ. Παυλάκης μιλώντας στον ΣΚΑΪ, η μετάλλαξη Δέλτα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί σαν μια καινουργια πανδημία παρά σαν συνέχεια των προηγούμενων, λόγω της τεράστιας διαφοράς της μεταδοτικότητας. Έκανε δε την πρόβλεψη ότι το επόμενο κύμα θα «χτυπήσει» γρήγορα, λόγω του ανοίγματος των σχολείων, την επιστροφή στην εργασία και της επιδείνωσης του καιρού όσο πλησιάζουμε προς το χειμώνα. Εκτίμησε ότι θα καταγραφεί νέο ρεκόρ κρουσμάτων, γύρω στα 4.000.
«Η πιο έξυπνη πολιτική θα ήταν να γίνει τεράστια προσπάθεια να πέσουν τα κρούσματα ακόμα και με lockdown. Μια ακόμα λύση θα ήταν να μην αρχίσουν τα σχολεία την επόμενη εβδομάδα ή να γίνεται το μάθημα έξω, να μην μπουν τα παιδιά στις τάξεις», δήλωσε χαρακτηριστικά ο γιατρός και ερευνητής ΗΠΑ.
Ο κ. Παυλάκης πρόσθεσε ότι ο γενικός εμβολιασμός είναι η πιο σημαντική λύση μακροπρόθεσμα σημειώνοντας ότι θα πρέπει συνεργεία να πάνε στα σχολεία να εμβολιάσουν τα παιδιά. Μάλιστα, επισήμανε ότι θα πρέπει κάποια στιγμή ο εμβολιασμός να γίνει υποχρεωτικός για όλο τον κόσμο.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας, Γιάννης Κωνσταντόπουλος, εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι τα σχολεία θα ξανακλείσουν λόγω της αύξησης της νοσηρότητας στα παιδιά.
«Αν λάβουμε υπόψη τη μεταδοτικότητα του ιού στα παιδιά από τη μετάλλαξη Δέλτα, που το πρώτο τρίμηνο του έτους είχαμε νοσηρότητα της τάξεως του 6%-7% και τώρα έχουμε υπερβεί το 20% τον Αύγουστο, καταλαβαίνουμε ότι η νοσηρότητα αυξάνει πάρα πολύ γρήγορα. Όταν ανοίξουν τα σχολεία, θα πρέπει να φοράνε μάσκα, να αφήνουν πόρτες και παράθυρα ανοιχτά και θα έπρεπε ήδη να έχουμε αρχίσει τον εμβολιασμό ώστε τα παιδιά το επόμενο δίμηνο που θα είναι καλός ο καιρός και μέχρι τον Νοέμβριο και Δεκέμβριο να ήταν με τις μάσκες. Αν δεν προχωρήσει ο εμβολιασμός, τα σχολεία θα ξανακλείσουν», ανέφερε.
Ψαλτοπούλου: Τι θα κρίνει αν θα κλείσουν ή όχι τα σχολεία
Η καθηγήτρια Επιδημιολογίας του ΕΚΠΑ Θεοδώρα Ψαλτοπούλου δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να κλείσουν τα σχολεία και να επιστρέψει η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση για κάποια χρονική περίοδο, σε περίπτωση που παρατηρηθούν μεγάλες συρροές κρουσμάτων και βαριά νόσηση παιδιών. Πρόσθεσε μιλώντας στον ΣΚΑΪ ότι η κατάσταση είναι δυναμική και μπορεί να μπορεί να αλλάξει η οδηγία ότι δεν θα κλείνουν τμήματα αν δεν κολλήσει άνω του 50% των μαθητών.
Η καθηγήτρια εξήγησε ότι η αύξηση κρουσμάτων μπορεί να ξεκινήσει από τους νέους και τα παιδιά σχολικής ηλικίας και μέσω των σπιτιών τους να επεκταθεί και στις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες. Η καθηγήτρια πρόσθεσε ότι καθώς τα παιδιά και οι έφηβοι είναι πολύ σπάνιο να νοσήσουν βαριά, αρχικά μπορεί να μην υπάρξει επίπτωση στον αριθμό των διασωληνωμένων και των θυμάτων αλλά στη συνέχεια αν δεν αυξηθούν οι εμβολιασμοί, οι δύο αυτοί δείκτες θα επιδεινωθούν.
Νέα σχολική χρονιά: Στόχος η επιστροφή στη δια ζώσης εκπαίδευση
Μιλώντας για το θέμα κατά την ενημέρωση για την πορεία της πανδημίας, η καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας και μέλος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων Βάνα Παπαευαγγέλου τόνισε ότι στόχος όλων είναι να διεξαχθεί ομαλά η διά ζώσης εκπαίδευση, κατά το δυνατόν χωρίς διακοπές. Σήμερα, πρόσθεσε, η διαθεσιμότητα των εμβολίων και η εμβολιαστική κάλυψη σημαντικού ποσοστού του ενήλικου πληθυσμού προσφέρει ικανή προστασία στους ευάλωτους ενήλικους.
«Δεν δικαιολογείται επιβάρυνση των παιδιών προς διάσωση των μεγαλύτερων», σημείωσε. Επίσης, τόνισε ότι η έγκαιρη διάγνωση ασυμπτωματικών ή προσυμπτωματικών παιδιών μέσω των self test και η άμεση απομάκρυνσή τους από το σχολικό περιβάλλον συμβάλλει σημαντικά στη μείωση της διασποράς του ιού.
Εξήγησε ότι το πρωτόκολλο λειτουργίας των σχολείων φέτος προβλέπει συστηματικό έλεγχο (self test) όλων των ανεμβολίαστων παιδιών και εκπαιδευτικών δύο φορές την εβδομάδα. Με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει συνεχής επιδημιολογική επιτήρηση στο σχολείο. Τόνισε επίσης πως κάθε μέτρο ατομικής υγιεινής, όπως καλό πλύσιμο των χεριών, χρήση μάσκας και αποφυγή συνωστισμού εντός και εκτός αιθούσης, θα εξακολουθεί να ισχύει.
«Το τμήμα δεν θα κλείνει λόγω θετικού κρούσματος» ξεκαθάρισε η κ. Παπαευαγγέλου, λέγοντας ότι επιλέχθηκε η θέση του εξαντλητικού ελέγχου των συμμαθητών του κρούσματος με τον συνδυασμό rapid test, που θα διενεργούνται σε δομές υγείας, και αυτοδιαγνωστικών test, που θα διενεργούνται στο σπίτι.
Αναμενόμενη η αύξηση κρουσμάτων, αντίδοτο οι εμβολιασμοί
Η ίδια εκτίμησε πως είναι «απολύτως αναμενόμενο» το γεγονός ότι θα καταγραφεί αύξηση των κρουσμάτων στα παιδιά σχολικής ηλικίας τις επόμενες εβδομάδες και αυτό, όπως είπε, θα συμβεί λόγω του συστηματικού αυτοδιαγνωστικού ελέγχου που θα διενεργηθεί σε ασυμπτωματικά παιδιά.
Απαντώντας σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ, η Β. Παπαευαγγέλου είπε ότι η αύξηση που θα καταγραφεί είναι ανεξάρτητη από διασπορά λόγω έναρξης της σχολικής χρονιάς, προσθέτοντας ότι, εφόσον τηρηθούν τα πρωτόκολλα, αναμένεται μείωση των κρουσμάτων μετά τις πρώτες εβδομάδες της λειτουργίας των σχολείων, ανάλογα και με την πορεία της πανδημίας στη χώρα.
Αλλά και η καθηγήτρια Παιδιατρικής και Πρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών Μαρία Θεοδωρίδου, κατά την τελευταία ενημέρωση από το υπουργείο Υγείας, τόνισε ότι «από την καταγραφή των κρουσμάτων στον ΕΟΔΥ, παρατηρείται μία ραγδαία αύξηση του αριθμού των κρουσμάτων καθηγήτρια Παιδιατρικής και Πρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών Μαρία Θεοδωρίδου. Στοιχεία ανάλογα από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής που δημοσιεύθηκαν στο δελτίο MMWR πριν λίγες ημέρες, δείχνουν ότι οι νοσηλείες παιδιών και εφήβων δεκαπλασιάστηκαν μέσα στο διάστημα από 1/3/20 έως 14/8/21 λόγω της επικράτησης της παραλλαγής Δέλτα, ενώ επιπλέον φάνηκε ότι οι ανεμβολίαστοι έφηβοι είχαν δεκαπλάσια πιθανότητα να νοσηλευτούν συγκριτικά με τους εμβολιασμένους».
Το παράδειγμα των Ηνωμένων Πολιτειών
Οι ειδικοί σε κάθε περίπτωση εκτιμούν πως ορισμένα από τα παιδιά που θα νοσήσουν, θα χρειαστεί να νοσηλευτούν. Μιλώντας στην εκπομπή «Ώρα Ελλάδος», ο παιδίατρος Μάριος Ανδρέου σημείωσε ότι περίπου 1,5 εκατομμύριο μαθητές και φοιτητές είναι ευάλωτοι στη μετάλλαξη Δέλτα και εκτίμησε ότι περίπου το 30% των μαθητών μπορεί να μολυνθούν από τον ιό. Αυτό συνεπάγεται ότι ένας σημαντικός αριθμός παιδιών θα νοσηλευτεί, όπως σημείωσε ο γιατρός, ο οποίος μάλιστα τόνισε ότι ήδη περίπου 73.000 παιδιά έχουν μολυνθεί.
Τεράστια αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού στις παιδικές ηλικίες αντιμετωπίζουν οι ΗΠΑ μετά το άνοιγμα των σχολείων. Σύμφωνα με το ABC News, μόνο την περασμένη εβδομάδα περίπου 252.000 παιδιά βρέθηκαν θετικά στην Covid-19, ενώ τον τελευταίο μήνα, έχουν επιβεβαιωθεί περισσότερα από 750.000 περιστατικά που αφορούν παιδιά. Συνολικά από την έναρξη της πανδημίας του κορονοϊού, έχουν βρεθεί θετικά στον ιό περισσότερα από 5 εκατομμύρια παιδιά.
Πιο δύσκολη η κατάσταση από Δεκέμβριο, αν δεν εμβολιαστούν οι μαθητές
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας και καθηγητής Παιδιατρικής, Ανδρέας Κωνσταντόπουλος, μιλώντας στο ethnos.gr, εκτιμά ότι η αύξηση των κρουσμάτων στους μαθητές θα φτάσει το 20%-25% και υπογραμμίζει ότι δεν θα παρουσιαστούν ιδιαίτερα προβλήματα τους πρώτους 2-2,5 μήνες του νέου σχολικού έτους, αφού η αύξηση των κρουσμάτων δεν αναμένεται να ξεπεράσει το 10%.
Ωστόσο, επισημαίνει ότι μία εντελώς διαφορετική αναμένεται να είναι η εικόνα από το Δεκέμβριο και μετά, όταν θα σφίξει ο καιρός και αναγκαστικά θα κλείσουν τα παράθυρα, με την αύξηση των κρουσμάτων μεταξύ των μαθητών να φτάνει το 20%-25%,
Ο ίδιος τόνισε ότι ένα ποσοστό 10% των παιδιών που θα ασθενήσουν, θα παρουσιάσει σοβαρά συμπτώματα και μία μειοψηφία αυτών θα αναγκαστεί να νοσηλευτεί. « Η αύξηση των κρουσμάτων στα παιδιά, μετά το χτύπημα του πρώτου σχολικού κουδουνιού θα εξαρτηθεί από τις συνθήκες που θα επικρατούν μέσα στις τάξεις και κυρίως αν φοριούνται μάσκες και αν τα παράθυρα παραμένουν ανοιχτά», υπογράμμισε ο καθηγητής.
Συναγερμός στα παιδιατρικά νοσοκομεία - Σχέδιο για αύξηση κλινών
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OPEN, αυτή τη στιγμή σε όλα τα παιδιατρικά νοσοκομεία της χώρας, υπάρχουν 200 κενές κλίνες για κορονοϊό και 45 ΜΕΘ για τα παιδιά. Μόνο στα δύο νοσοκομεία Παίδων, Σοφία και Αγλαΐα Κυριακού, νοσηλεύονται 12 παιδιά λόγω κορονοϊού, ενώ υπάρχει και ένα παιδί που νοσηλεύεται σε ΜΕΘ το οποίο έχει εγκεφαλίτιδα αλλά και κορονοϊό.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Δέσποινας Βλεπάκη, το υπουργείο Υγείας επεξεργάζεται να αυξηθούν οι κλίνες ΜΕΘ στα παιδιατρικά νοσοκομεία και μάλιστα άμεσα, καθώς τα κρούσματα αλλά και οι περιπτώσεις νοσηλείας των παιδιών πρόκειται να αυξηθούν. Συγκεκριμένα, έχει ξεκινήσει η επεξεργασία για να ανοίξουν περισσότερες απλές κλίνες για τον κορονοϊό, αλλά και ΜΕΘ στα δημόσια νοσοκομεία, ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο να δέχεται περισσότερα περιστατικά Covid-19, το παιδιατρικό νοσοκομείο «Παίδων».
Την ίδια ώρα το υπουργείο Υγείας βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή με τον ιδιωτικό τομέα. Οι υγειονομικές Αρχές ζητούν από τα ιδιωτικά νοσοκομεία να παραχωρηθούν ΜΕΘ για απλά παιδικά περιστατικά αλλά και ΜΕΘ για κορονοϊό αλλά και απλές κλίνες.
Το επικίνδυνο σύνδρομο για τα παιδιά
Κατά τον πρόεδρο της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας, ο οποίος μίλησε στο ethnos.gr, ιδιαίτερη ανησυχία για τα παιδιά υπάρχει εξαιτίας του πολυσυστηματικού φλεγμονώδους συνδρόμου. Αυτό παρουσιάζεται στα παιδιά σαν αυτοάνοσο και μπορεί να χτυπήσει νεφρά, καρδιά και άλλα βασικά όργανα.
«Με αυτό το σύνδρομο μπορεί να διαγνωστεί το 1% των παιδιών που θα νοσήσει από κορονοϊό. Επίσης, το 1%-2% των παιδιών που διαγνώστηκαν με το συγκεκριμένο σύνδρομο, μπορεί να οδηγηθούν ακόμα και στο θάνατο» τονίζει ο κ. Κωνσταντόπουλος.
Κατά τον ίδιο, το συγκεκριμένο σύνδρομο εμφανίζεται δύο με τρεις εβδομάδες από τη στιγμή που κάποιο παιδί θα νοσήσει από κορονοϊό. Μπορεί να δείχνει ότι είναι απολύτως καλά στην υγεία του και ότι έχει αφήσει πίσω του τον κορονοϊό και ξαφνικά να αρχίσει σιγά-σιγά να «πέφτει» εξαιτίας των συμπτωμάτων του συνδρόμου.
Ξεκινά η δωρεάν διάθεση self test σε μαθητές
Οι μαθητές όλων των βαθμίδων θα προμηθεύονται από την Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου ως και την Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου έξι (6) δωρεάν αυτοδιαγνωστικά (self test) από τα φαρμακεία, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες ελέγχου των τριών επόμενων εβδομάδων (13-3/10), δηλαδή ολόκληρου του Σεπτεμβρίου, και να προσέρχονται στο σχολείο σύμφωνα με τις οδηγίες των ειδικών.
Δείτε επίσης
-
Δεν υπάρχουν καταχωρήσεις
Σχετικά άρθρα
- Kορoνοϊος: Έρχονται οδηγίες του ΕΟΔΥ για μαθητές και γονείς για το άνοιγμα των σχολείων
- Δήμος Φαιστού; Το μήνυμα Νικολιδάκη για την έναρξη της σχολικής χρονιάς
- Πρώτο κουδούνι σήμερα στα σχολεία
- Σχολεία: Αντίστροφη μέτρηση για πρώτο κουδούνι-Οι προτεραιότητες και τα προβλήματα
- Σχολεία: Πότε ανοίγουν φέτος Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια – Όσα ισχύουν