Πού «κολλάει» ο χειμερινός τουρισμός στην Κρήτη
Το στοίχημα του χειμερινού τουρισμού δεν είναι καινούργιο για την Κρήτη. Αποτελεί έναν διακαή πόθο γενεών, ο οποίος ωστόσο, αν και έχει συγκεκριμένη μορφή, δυσκολεύεται να αποκτήσει οντότητα.
Όλοι οι εμπλεκόμενοι στον χώρο του τουρισμού διαμηνύουν την πρόθεσή τους να προχωρήσει το εγχείρημα, εκτιμώντας ότι μπορεί να στεφθεί από επιτυχία, όμως άπαντες διαπιστώνουν μια σειρά από προβλήματα που εμποδίζουν την υλοποίησή του και κυρίως τα εμπόδια που πρέπει να άρει η ίδια η Πολιτεία και την απουσία ενός φορέα ο οποίος θα αναλάβει τον συντονισμό της όλης προσπάθειας.
«Ποιος θα είναι αυτός;», αναρωτιέται ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ξενοδοχείων κ. Γιώργος Πελεκανάκης. «Η Περιφέρεια», απαντά ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου κ. Μανόλης Κουμαντάκης, σημειώνοντας ότι «όλοι λένε “ναι”, αλλά κανείς δεν κάνει ένα βήμα παραπέρα» για να υλοποιηθεί ο στόχος. «Μια μαγική πρωτοβουλία δεν υπάρχει», είναι ο αντίλογος από τον εντεταλμένο σύμβουλο Τουρισμού της Περιφέρειας Κρήτης κ. Μιχάλη Βαμιεδάκη, ο οποίος θέτει το όλο θέμα από μια διαφορετική οπτική: «Η Περιφέρεια μιλάει συνεχώς για επιμήκυνση, κάτι που τείνει να παγιωθεί με επιτυχία. Πρώτα πρέπει να γίνει αυτό και μετά να πάμε σταδιακά στον χειμερινό τουρισμό».
Όλοι πάντως συμφωνούν ότι η Κρήτη έχει τις δυνατότητες να κερδίσει το στοίχημα του χειμερινού τουρισμού, που τοποθετείται γενικά από την 1η Νοεμβρίου έως τις 30 Μαρτίου, καθώς διαθέτει όλα εκείνα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχουν αξιοποιήσει ανταγωνίστριες χώρες και ακόμα περισσότερα. Και αυτά είναι σε μεγάλο βαθμό γνωστά: το καλό κλίμα της Κρήτης και η ηλιοφάνεια ακόμα και μέσα στον χειμώνα, οι τουριστικές υποδομές που επιτρέπουν τη φιλοξενία επισκεπτών αυτή την εποχή διαθέτοντας τόσο θερμαινόμενους χώρους, όσο και ζεστές πισίνες που αποτελούν προαπαιτούμενα για τους τουρίστες, και βεβαίως τα φυσικά πλεονεκτήματα της Κρήτης που μπορούν να κάνουν το νησί μας ελκυστικό προορισμό, όχι μόνο για τον καλοκαιρινό παραθερισμό, αλλά και για χειμερινές δραστηριότητες, όπως περιηγήσεις στη φύση, δρόμους του κρασιού, γαστρονομικός και γενικά αγροτικός τουρισμός.
Η Κρήτη θα μπορούσε ακόμα να επενδύσει στον αθλητικό ή ιαματικό τουρισμό, στον εκκλησιαστικό τουρισμό, σε εκπαιδευτικά προγράμματα και στον συνεδριακό τουρισμό, ενώ στα βασικά πλεονεκτήματά της περιλαμβάνονται τα μεγάλα αστικά κέντρα με έντονη δραστηριότητα ακόμα και τους χειμερινούς μήνες και τα ανοικτά καταστήματα.
Οι προϋποθέσεις
Υπάρχουν όμως συγκεκριμένες προϋποθέσεις προκειμένου ό,τι γίνει να είναι σωστά δομημένο και άρα επιτυχημένο. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ξενοδοχείων κ. Γιώργο Πελεκανάκη, η προσπάθεια πρέπει να ξεκινήσει από αστικά κέντρα, όχι απαραίτητα από το κέντρο αλλά ακόμα και από τα περίχωρα, όπως στην περίπτωση του Ηρακλείου ενδεικτικά από την Αμμουδάρα, ώστε να υπάρχει εύκολη πρόσβαση στην πόλη και στην αγορά.
Προαπαιτούμενο είναι επίσης να “ανοίξουν” οι πτήσεις, και βεβαίως η Πολιτεία να προχωρήσει σε γενναίες παρεμβάσεις που θα διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος. Απαραίτητο είναι από την πλευρά των ξενοδόχων το κράτος να λάβει μια σειρά από μέτρα, όπως φοροαπαλλαγές και μειώσεις τελών σε αεροδρόμιο, σε ενεργειακά τιμολόγια και σε καύσιμα για τη θέρμανση.
Επίσης να υπάρξει ειδική μέριμνα για το εργατικό προσωπικό, με κυρίαρχο θέμα τη θέσπιση επιδόματος εργασίας αντί για ανεργίας. Και αυτό είναι θεμελιώδες, σύμφωνα με τον κ. Πελεκανάκη, καθώς, με βάση την κείμενη νομοθεσία, οι απασχολούμενοι στον τουρισμό αν ξεπεράσουν ένα συγκεκριμένο αριθμό ενσήμων δεν μπορούν να μπουν στο ταμείο ανεργίας, με αποτέλεσμα οι ίδιοι να είναι απρόθυμοι για μερικά μεροκάματα πέραν της λήξης της θερινής σεζόν να διακινδυνεύσουν να χάσουν το ταμείο, που διασφαλίζει την επιβίωσή τους έως την επόμενη τουριστική περίοδο που θα ξαναπιάσουν δουλειά.
Επίσης, το κράτος πρέπει να φροντίσει για ένα διευρυμένο ωράριο των αρχαιολογικών χώρων, για μείωση του εισιτηρίου και για την κατασκευή ειδικών χώρων που θα επιτρέπουν την επίσκεψη ακόμα και υπό κακές καιρικές συνθήκες. Οι Δήμοι θα πρέπει να λάβουν μέριμνα για την προσέλκυση των επισκεπτών με τη διενέργεια εκδηλώσεων, να φροντίζουν για τη συνεχή καθαριότητα των πόλεων και να προχωρήσουν στη μείωση τελών στις επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα ήταν κλειστές και μένουν ανοικτές για την εξυπηρέτηση του χειμερινού τουρισμού.
Χωρίς όλο το “πακέτο” από τα πιο απλά έως τα πλέον σύνθετα, και «αν δε δουλέψουν όλοι» δεν πρόκειται να γίνει τίποτα, δηλώνει ο κ. Πελεκανάκης, επισημαίνοντας το αυτονόητο: ότι πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια ώστε κανένας επιχειρηματίας που επενδύει στον χειμερινό τουρισμό να μην «μπαίνει μέσα». Διαφορετικά θα μείνουμε στα γνωστά, στις παρουσιάσεις, τις ημερίδες και την κατάθεση ιδεών... συζητώντας το θέμα και την επόμενη δεκαετία!
«Χωρίς οργάνωση και στρατηγική, τίποτα δε θα γίνει»
Στο θέμα της οργάνωσης αλλά και στην ανάληψη της απαραίτητης πρωτοβουλίας εστιάζει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου κ. Μανόλης Κουμαντάκης, τονίζοντας παράλληλα το συγκριτικό πλεονέκτημα της Κρήτης στον χειμερινό τουρισμό. «Το βλέπουμε, το χρειαζόμαστε, θα βοηθήσει απογειώνοντας την τοπική οικονομία, αλλά ουσιαστικά κανείς δεν έχει κάνει ένα βήμα παραπέρα», σημειώνει χαρακτηριστικά. «Δεν αρκεί να υπάρχουν οι δυνατότητες για την Κρήτη... είναι ένα τεράστιο θέμα που πρέπει να αντιμετωπιστεί οργανωμένα. Έχει πολλές πτυχές και κατευθύνσεις». Σύμφωνα με τον κ. Κουμαντάκη, εξαιρετικά σημαντικό είναι το γεγονός ότι ο χειμερινός τουρισμός απευθύνεται σε άλλο κοινό, διαφορετικό από εκείνο που επιλέγει τον καλοκαιρινό παραθερισμό και το οποίο είναι διατεθειμένο να ξοδέψει. Από την άλλη, όλα αυτά θα πρέπει να συνδεθούν με τα αγροτικά μας προϊόντα, κάτι που θα μπορούσε να δώσει ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στην Κρήτη. Μένουν όμως να γίνουν πολλά και κυρίως «να αναλάβει ο καθ’ ύλην αρμόδιος φορέας, η Περιφέρεια Κρήτης, τον συντονισμό. Χωρίς αυτό, οργανωμένη δουλειά και στρατηγική, τίποτα δε θα γίνει», τονίζει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου.
Δείτε επίσης
-
Δεν υπάρχουν καταχωρήσεις
Σχετικά άρθρα
- “Τουρισμός για όλους”: Παράταση έως το τέλος του 2021
- Τουρισμός: Αναγκαία η χάραξη νέας πολιτικής στην Ελλάδα μετα το φετινό πατατράκ
- Τουρισμός κι ΕΝΦΙΑ ανοίγουν τρύπα στον προϋπολογισμό
- Στοχος η ανάδειξη των τοπικών προϊόντων μέσω του Τουρισμού
- Αύξηση 14% στις ταξιδιωτικές εισπράξεις στο 9μηνο - Τι δείχνουν τα στοιχεία για την Κρήτη