Διόδια για όλους στον ΒΟΑΚ
Ο κύβος ερρίφθη για... διόδια στην Κρήτη! Το χρηματοδοτικό μοντέλο για το έργο του ΒΟΑΚ, που περιλαμβάνει κρατική χρηματοδότηση ύψους 800 εκατ. ευρώ, διόδια για όλους - όχι δηλαδή μόνο για τους τουρίστες αλλά και για τους κατοίκους της Κρήτης - καθώς επίσης και κυμαινόμενες πληρωμές από το Δημόσιο προς τον ιδιώτη παραχωρησιούχο, παρουσίασε χθες στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. Παρουσίαση πάντως, που, αν και δεν το ξεκαθάρισε ο ίδιος ο υπουργός, φαίνεται με βάση τα λεγόμενά του ότι δεν αφορά στον συνολικό προωθούμενο σχεδιασμό για τον νέο ΒΟΑΚ, αλλά μόνο για το κομμάτι της σύμβασης παραχώρησης, δηλαδή το τμήμα από Κίσσαμο (όπως προστέθηκε με την ενεργοποίηση της προαίρεσης) μέχρι τη Χερσόνησο.
Απαντώντας στον βουλευτή Χανίων της Ν.Δ. Μανούσο Βολουδάκη, ο Κώστας Καραμανλής υποστήριξε πως λόγω αδράνειας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και έλλειψης μελετητικής ωριμότητας δεν μπορεί να ενταχθεί αυτούσιο το έργο ανακατασκευής στο Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ δεσμεύτηκε εκ νέου για τη δημοπράτηση της β' φάσης του έργου εντός του 2021.
«Για αντιπολίτευση στον ΣΥΡΙΖΑ ώστε να καλυφθεί η κυβερνητική ανεπάρκεια» έσπευσε να κάνει λόγο, σχολιάζοντας τις ανακοινώσεις Καραμανλή, ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης. Την ίδια ώρα, απογοήτευση και δυσφορία εκφράζεται από πλευράς του Δήμου Σητείας, δεδομένου ότι τα σχέδια για τον νέο ΒΟΑΚ δε φαίνονται σε πρώτη φάση να φτάνουν μέχρι τη... Σητεία!
Αναλυτικότερα, συζητήθηκε χθες η επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Χανίων Μανούσου Βολουδάκη προς τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή σχετικά με τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ.
Ο Μανούσος Βολουδάκης ανέπτυξε στην πρωτολογία του το σκεπτικό του για τη δημόσια χρηματοδότηση του έργου. Επιπρόσθετα ζήτησε επιβεβαίωση του χρονοδιαγράμματος που έχει ήδη εξαγγελθεί, τονίζοντας ότι δεν μπορεί να γίνει δεκτή περαιτέρω καθυστέρηση.
Κατά την απάντησή του, ο υπουργός Υποδομών καταρχάς επιβεβαίωσε ότι ισχύει το χρονοδιάγραμμα που έχει εξαγγελθεί, για δημοπράτηση εντός του 2021.
Στη συνέχεια τόνισε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση δεν παρέδωσε καμία μελέτη για το έργο για το οποίο προβλέπονταν διόδια για όλους και όχι μόνο για τους τουρίστες, όπως ψευδώς οι τότε υπεύθυνοι ισχυρίζονταν.
Ο υπουργός ανέφερε ότι στον ενάμιση χρόνο της σημερινής κυβέρνησης έγιναν οι ακόλουθες μελέτες που πριν δεν είχαν γίνει: για την κτηματογράφηση, για τα τοπογραφικά υπόβαθρα, για τα υδραυλικά έργα στα κατασκευαστικά τμήματα του ΒΟΑΚ, για την ειδική οικολογική αξιολόγηση και για το παράπλευρο δίκτυο.
Ο υπουργός προχώρησε δίνοντας ορισμένα στοιχεία από τον σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης, και τα αντίστοιχα σημερινά δεδομένα. Συγκεκριμένα, «προβλέπονταν από την προηγούμενη κυβέρνηση αυτοκινητόδρομος Χανίων-Χερσονήσου, με συνολικό τίμημα μελετών-κατασκευών 944 εκατ., με όριο ταχύτητας τα 80 χλμ. και δημόσια χρηματοδότηση 472 εκατ. ευρώ. Αντί αυτού, σήμερα προβλέπεται ένας αναβαθμισμένος αυτοκινητόδρομος, μεγαλύτερου μήκους και καλύτερων γεωμετρικών χαρακτηριστικών με συνολικό τίμημα μελετών-κατασκευών 1,5 δισ. και όριο ταχύτητας τα 100 χλμ.».
Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι αυτό που παρέλαβε από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία ήταν «απλά και μόνο μια μολυβιά στον χάρτη» με έναν διαγωνισμό εκδήλωσης ενδιαφέροντος, χωρίς καμία απολύτως μελετητική ωριμότητα.
Πρόσθεσε μάλιστα πως, «μόλις αναλάβαμε τον Ιούλιο του 2019, προχωρήσαμε σε σειρά ενεργειών για τη μελετητική ωρίμανση του έργου. Προχωρήσαμε πρώτα απ’ όλα στη δημοπράτηση και ανάθεση συμβάσεων εκτέλεσης γεωτεχνικών ερευνών και δοκιμών σε όλο το μήκος του τμήματος Χανίων-Νεάπολης και σε μια σειρά από μελέτες που είναι απαραίτητες για τη σωστή σύνταξη της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Πιο συγκεκριμένα: για την κτηματογράφηση, για τα τοπογραφικά υπόβαθρα, για τα υδραυλικά έργα στα κατασκευασμένα τμήματα του ΒΟΑΚ, για την ειδική οικολογική αξιολόγηση, και για το παράπλευρο δίκτυο για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών».
Παράλληλα σημείωσε ότι «με την αναπροσαρμογή του χρηματοδοτικού μοντέλου του ΒΟΑΚ έχει εξασφαλιστεί η αποδοχή της χάραξης από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού, έχει γίνει μια αρχική κοστολόγηση των παρεμβάσεων που θα πρέπει να γίνουν στις υφιστάμενες παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, έχουν ξεκινήσει ήδη οι διαδικασίες για την εκπόνηση σειράς μελετών για την οδοποιία, τις γεωλογικές μελέτες κ.λπ.».
Ο κ. Βολουδάκης επέμεινε και στη δευτερολογία του στη δυνατότητα και ανάγκη δημόσιας χρηματοδότησης του κόστους κατασκευής του ΒΟΑΚ.
Ζήτησε ακόμη επιβεβαίωση ότι προχωρά κανονικά ο σχεδιασμός του τμήματος Χανίων-Κισσάμου, το οποίο ήταν εκτός του σχεδιασμού του 2018, αλλά και να διευκρινιστεί ποια θα είναι τελικά η χάραξη στον ανατολικό Αποκόρωνα ως το Ρέθυμνο.
Δευτερολογία Καραμανλή
Στη δευτερολογία του ο υπουργός ανέφερε ότι θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί το σύνολο του κόστους κατασκευής του ΒΟΑΚ από το Ταμείο Ανάκαμψης (όπως προτείνει ο Μ. Βολουδάκης) αν η προηγούμενη κυβέρνηση είχε παραδώσει έτοιμες μελέτες. Σε αυτή την περίπτωση τα διόδια θα κάλυπταν μόνο το κόστος λειτουργίας και συντήρησης, δηλαδή περίπου 25-30 εκατομμύρια τον χρόνο.
Ο κ. Καραμανλής ξεκαθάρισε κατηγορηματικά πως το έργο του νέου ΒΟΑΚ φέρνει τελεσίδικα διόδια στην Κρήτη, τα οποία θα ισχύουν για όλους, τόσο δηλαδή για τους επισκέπτες όσο και για τους κατοίκους του νησιού, ενώ σημείωσε πως, επειδή τα έσοδα από τα διόδια θα είναι χαμηλά με βάση τους κυκλοφοριακούς φόρτους που έχουν μελετηθεί, το Δημόσιο θα επιχορηγεί ουσιαστικά ένα ποσοστό των εσόδων από τα διόδια με τη φόρμουλα των κυμαινόμενων πληρωμών.
Ο υπουργός Υποδομών έδωσε μάλιστα και συγκεκριμένη χρέωση για τα διόδια, η οποία ανέρχεται στο ποσό των 0,063 ευρώ/χλμ. Κάτι που σημαίνει, εφόσον πάμε στην αναμενόμενη “συνταγή” των αναλογικών διοδίων, πως ένας οδηγός που θα κινείται σε ένα μήκος 50 χιλιομέτρων θα πληρώνει λίγο πάνω από τα 3,15 ευρώ, ενώ αν κάνει μια διαδρομή 100 χιλιομέτρων θα πληρώνει 6,3 ευρώ!
Ο Κώστας Καραμανλής έδωσε συνάμα για πρώτη φορά στοιχεία για τη σχεδιαζόμενη δημόσια χρηματοδότηση: Ανέφερε ότι αυτή θα κυμανθεί από 800 εκατ. ευρώ ως 1 δισ. ευρώ.
Το χρηματοδοτικό μοντέλο
Ειδικότερα, παραθέτοντας το χρηματοδοτικό μοντέλο για το έργο ανακατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, ο υπουργός ανέφερε: «Πρώτον, τίμημα μελετών-κατασκευών σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ, με πλήρη πρόβλεψη για την κατασκευαστική αναβάθμιση των υφιστάμενων παρακάμψεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου. Δεύτερον, διατηρούμε τα πραγματικά διόδια, όπως προέβλεπε και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με χρέωση 0,063 ευρώ/χλμ. Τρίτον, κυμαινόμενες πληρωμές από το Ελληνικό Δημόσιο ως ποσοστό των πραγματικών διοδίων. Τέταρτον, χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου ύψους - το μέγιστο - 800 εκατομμύρια ευρώ».
«Η ορθή επιλογή της τεχνικής λύσης είναι καίριας και αποφασιστικής σημασίας για τη βιωσιμότητα του έργου αλλά και για τη χρηματοδότησή του, με δεδομένο ότι αυτό θα υλοποιηθεί, κατά το μεγαλύτερο μέρος του, με σύμβαση παραχώρησης», τόνισε ο κ. Καραμανλής. Ο υπουργός επιβεβαίωσε επίσης ότι προχωρά κανονικά ο σχεδιασμός και για το τμήμα Χανίων-Κισσάμου. Πρόκειται για μια από τις προσθήκες στο έργο με τις οποίες αυξάνεται ο προϋπολογισμός μελέτης-κατασκευής από τα 944 εκατ. της προηγούμενης κυβέρνησης στο 1,5 δισ. ευρώ. Τέλος ο υπουργός δεσμεύτηκε ότι θα προχωρά στη δημοσιοποίηση σχετικής έκθεσης ανά μήνα.
Αιχμές Μαμουλάκη
Με αφορμή τις χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Υποδομών, ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτικής Συμμαχίας και αν. τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Χάρης Μαμουλάκης, τόνισε σε αιχμηρό τόνο: «Δεκαπέντε μήνες στην κυβέρνηση της Ν.Δ. και ο Κ. Καραμανλής συνεχίζει να κάνει αντιπολίτευση στον ΣΥΡΙΖΑ! Έχουν όλοι πλέον αντιληφθεί ότι αυτή η προσφιλής στα κυβερνητικά στελέχη τακτική χρησιμοποιείται ως απλός αντιπερισπασμός για να καλυφθεί η δική τους ανεπάρκεια. Μια ανεπάρκεια που αποκαλύπτεται ξανά με τις τελευταίες δηλώσεις τού κατά τα άλλα αρμόδιου υπουργού, απ’ όπου προκύπτει ότι ακόμα (!) δεν έχουν καταλήξει στον τρόπο κάλυψης των πόρων χρηματοδότησης του έργου».
«Σε δεύτερη μοίρα για άλλη μια φορά»
«Μετά την πρόσφατη επίσκεψη του γενικού διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών του υπ. Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννη Καρνέση και σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, διατυπώνεται η θέση και άποψη εκ μέρους του υπουργείου για ένταξη και χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης τριών τμημάτων του ΒΟΑΚ στον νομό Λασιθίου.
Ασφαλώς και είναι μια σοβαρή και θετική εξέλιξη για την περιοχή, αλλά δυστυχώς για άλλη μια φορά ο Δήμος Σητείας και ολόκληρο το ανατολικό άκρο της Κρήτης τίθεται σε δεύτερη προτεραιότητα.
Οι προφάσεις και δικαιολογίες περί χαμηλής ωριμότητας και μη υψηλού βαθμού ετοιμότητας δεν ευσταθούν και είναι παραπλανητικές, όταν όλοι γνωρίζουν ότι το μόνο που εκκρεμεί στη μελέτη του τμήματος Καβουσίου-Αυχένος Αγκαθιάς είναι η υπογραφή των περιβαλλοντικών όρων, κάτι που καθιστά και το συγκεκριμένο τμήμα ισότιμο με τα υπόλοιπα τμήματα του νομού Λασιθίου και ασφαλώς με μεγαλύτερο βαθμό ωριμότητας από τα περισσότερα τμήματα του σχεδιαζόμενου ΒΟΑΚ. Ο Δήμος Σητείας δε θα μείνει απαθής θεατής των γεγονότων», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Δήμος Σητείας.
Δείτε επίσης
-
Δεν υπάρχουν καταχωρήσεις
Σχετικά άρθρα
- Αυτές είναι οι προτάσεις της Περιφέρειας για τα έργα οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ
- ΒΟΑΚ: Η ΓΕΚ Τέρνα προσωρινός ανάδοχος για την παραχώρηση του
- Από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η καλύτερη οικονομική προσφορά για τον ΒΟΑΚ
- Αυτός είναι ο νέος αυτοκινητόδρομος που θα σε χρεώνει με βάση τα χιλιόμετρα που κάνεις
- Με τέσσερα νέα, μεγάλα έργα η Ελλάδα αναπτύσσεται, ισχυροποιείται και αναβαθμίζεται