Προχωρά ο ΟΛΗ στην πρόσληψη συμβούλου και ετοιμάζεται για το υγροποιημένο φυσικό αέριο- πράσινο φως και από την κυβέρνηση για το καύσιμο του μέλλοντος
Το λιμάνι του Ηρακλείου συναντά το... μέλλον! Το οποίο δεν είναι άλλο από το υγροποιημένο φυσικό αέριο! Ο ΟΛΗ προκήρυξε τη θέση συμβούλου για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα , ενώ το πράσινο φως έδωσε και επισήμως το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας καθώς ο κ.Λαμπρίδης ξεκαθάρισε ότι είναι πολιτική της κυβέρνησης να ακολουθήσει τη φτηνή και περιβαλλοντικά φιλική λύση του υγροποιημένου φυσικού αερίου!
Ήδη στα πλαίσια του προγράμματος Poseidon Med II το Ηράκλειο συμμετέχει στο διακρατικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα σχεδιασμού του νομοθετικού πλαισίου και των προϋποθέσεων της αγοράς για τη χρήση του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο, ενώ και οι κρητικές ναυτιλιακές εταιρείες ετοιμάζονται να μετατρέψουν τα πλοία τους για να δέχονται LNG! Με το δεδομένο μάλιστα ότι σύντομα υλοποιείται και ο EAST MED , ο αγωγός που θα φέρνει από την Κύπρο και το Ισραήλ το φυσικό αέριο τότε μιλάμε για…την ανάγκη να τρέξουν όλα πιο γρήγορα!
“Είμαστε ήδη σε φάση προετοιμασίας και συμμετέχουμε στα σεμινάρια που γίνονται, ενώ θα έχουμε και τον σύμβουλο μετά το διαγωνισμό που έχουμε προκηρύξει» τόνισε στην Π ο κ.Φιλιππής που παρακολουθεί στενά τον όλο προγραμματισμό που γίνεται.
«Στόχος μας είναι να είμαστε στο…μέλλον. Το οποίο είναι το υγροποιημένο φυσικό αέριο. Ήδη εκεί προχωρούν τα νέας γενιάς πλοία, θα γίνουν και μετατροπές! Σκεφτείτε ότι σε ορισμένα λιμάνια ήδη προχωρούν στην ηλεκτροδότηση!» αναφέρει ο πρόεδρος του ΟΛΗ επισημαίνοντας ότι ήδη μετά την Ηγουμενίτσα, η Πάτρα θα κάνει μία συνάντηση και μέσα στον Ιούλιο θα γίνει αντίστοιχο στο Ηράκλειο!
Το POSEIDON MED II, το οποίο αποτελεί συνέχεια των προγραμμάτων "COSTA II–East (Poseidon-Med)" και "Archipelago-LNG", συγχρηματοδοτείται από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» και θα διαρκέσει μέχρι το 2020. Πρόκειται για ένα διασυνοριακό έργο με τη συμμετοχή 26 εταίρων από τρία κράτη-μέλη (Ελλάδα, Ιταλία, Κύπρος). Απώτερος στόχος του έργου είναι η διάθεση του ΥΦΑ σε έξι κύρια λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός, Βενετία).
Με την πρόσληψη του συμβούλου το Ηράκλειο θα προχωρήσει στις μελέτες, θα πρεπει προφανώς να αλλαξει και το μάστερ πλαν για το που και πως θα εγκατασταθούν οι δεξαμενές του LNG, πρέπει να γίνουν πολλά βήματα!
«Ακριβώς για τον λόγο αυτό εμείς τρέχουμε και παρακολουθούμε τα πράγματα. Πρέπει να είμαστε έτοιμοι.» αναφέρει ο κ.Φιλιππής.
Κυβερνητική πολιτική
Στο θέμα αναφέρθηκε στο πλαίσιο των διοργανώσεων των Ποσειδωνίων καιο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Χρήστος Λαμπρίδης.
Ο κ. Λαμπρίδης, στη βάση της πολιτικής και των στρατηγικών κατευθύνσεων του Υπουργείου, εξήρε τη σημασία του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ως ναυτιλιακού καυσίμου στο άμεσο μέλλον και υπογράμμισε ότι, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, είναι δυνατό να αποτελέσει μια από τις πλέον πρόσφορες λύσεις για τη Ναυτιλία. Σε κάθε περίπτωση, η εισαγωγή του LNG φαίνεται ότι θα απασχολήσει ουσιαστικά τη ναυτιλιακή και λιμενική βιομηχανία, τόσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όσο και στη χώρα μας.
Η λύση του LNG θα εξυπηρετούσε μια φιλικότερη προς το περιβάλλον θαλάσσια μεταφορά και συνάδει πλήρως με την ενσωμάτωση της αρχής της αειφορίας στις μεταφορές, ενώ υπενθυμίζεται το θεσμικό πλαίσιο της Ε.Ε. που υιοθετήθηκε σχετικά πρόσφατα και οι υποχρεώσεις που προκύπτουν σε σχέση με τον περιορισμό των ρύπων, τα εναλλακτικά καύσιμα και την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών και μάλιστα σε συγκεκριμένους χρόνους. Πέραν τούτων όμως, οφέλη θα ήταν δυνατό να προκύψουν για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις λόγω του φθηνότερου καυσίμου – ακόμη φθηνότερου, πιθανολογείται, όταν η ζήτηση και η προσφορά επιτρέψουν μείωση των τιμών –, αλλά και για τους λιμένες που θα προσφέρουν ανεφοδιασμό πλοίων με LNG.
Οι απαιτήσεις που τίθενται για ναυτιλιακές επιχειρήσεις και λιμένες είναι μεγάλες και ο χρόνος αντίδρασης εξαιρετικά σημαντικός, δεδομένου ότι θα καθορίσει τη θέση τους στην αγορά. Η μετάβαση θα πρέπει να εξασφαλιστεί ότι θα γίνει κατά τρόπο ώστε να μην επηρεαστεί η ανταγωνιστικότητα του μέσου της θαλάσσιας μεταφοράς ή των ναυτιλιακών επιχειρήσεων κατά τη ναυπήγηση νέων πλοίων ή τη μετατροπή υφιστάμενων και των λιμένων. Το κόστος του εγχειρήματος είναι εξαιρετικά υψηλό και καθοριστική θα είναι η δυνατότητα χρηματοδότησης. Για το σκοπό αυτό, ευρωπαϊκοί πόροι θα μπορούσαν να εξασφαλιστούν, για παράδειγμα από το Connecting Europe Facility (CEF – Διευκόλυνση Συνδέοντας την Ευρώπη) και το European Fund for Strategic Investments (EFSI – Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων), στο πλαίσιο του Πακέτου Junker.
Από την πλευρά του το Υπουργείο θα στηρίξει δυναμικά αυτή την προσπάθεια, τόσο σε επίπεδο διαπραγματεύσεων σε επίπεδο ΕΕ, όσο και σε εθνικό επίπεδο, αναλαμβάνοντας διάφορες πρωτοβουλίες, σε συνεργασία με την αγορά, τους Φορείς Διαχείρισης και Εκμετάλλευσης των Λιμένων, συναρμόδια Υπουργεία και άλλους φορείς. Εξάλλου έχει ήδη συσταθεί Διϋπουργική Επιτροπή για την εισαγωγή εναλλακτικών καυσίμων και στο επόμενο διάστημα θα ενταθούν οι προσπάθειες για την κατάρτιση ενός Εθνικού Σχεδίου σχετικά. Το Υπουργείο, αναγνωρίζοντας την ανάγκη χρονικής συμπόρευσης πλοίων και σταθμών ανεφοδιασμού με LNG, στοχεύει στη δημιουργία ενός δικτύου ανεφοδιασμού στους λιμένες. Παράλληλα, εκτιμάται ότι η μετατροπή πλοίων που θα πραγματοποιηθεί στο επόμενο διάστημα θα είναι δυνατό να προσφέρει σημαντικές δυνατότητες και στα ελληνικά ναυπηγεία. Η έγκαιρη προετοιμασία θα επιτρέψει τη διεκδίκηση ενός μεριδίου της αγοράς. Προς την κατεύθυνση αυτή εργαζόμαστε και θα εξακολουθήσουμε να εργαζόμαστε συστηματικά” ανέφερε.
Τα λιμάνια
Η πρόσφατη έρευνα που έγινε έδειξε ότι το LNG αφενός είναι πιο οικονομικό από το πετρέλαιο (Diesel) με μείωση του λειτουργικού κόστους κάθε πλοίου και αφετέρου είναι φιλικό προς το περιβάλλον με 20-25% λιγότερα CO2, 80% λιγότερες εκπομπές NOx (Αζωτούχα), 100% λιγότερες εκπομπές SOx (Θειούχα) και 100% λιγότερα σωματίδια.
Όσον αφορά τη δυνατότητα προμήθειας ΥΦΑ (LNG bunkering) στα πλοία του Νοτίου Αιγαίου, η μελέτη καταδεικνύει την καταλληλότητα των λιμανιών του Πειραιά και του Ηρακλείου με διαφορετικές μεθόδους ανεφοδιασμού (Truck-To-Ship, Ship-To-Ship, Pipeline-To-Ship) ανάλογα με τις ποσότητες που θα απαιτούνται με την αυξανόμενη ζήτηση LNG.
Με την ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών, την κατάρτιση του προσωπικού στα ελληνικά ναυπηγεία και με τη χρησιμοποίηση πρόσφορων χρηματοδοτικών εργαλείων, είναι δυνατή η μετατροπή ενός μέρους του στόλου της ακτοπλοΐας για καύση-κίνηση με LNG.
Παγκοσμίως, σήμερα υπάρχουν πάνω από 100 πλοία με κύριο καύσιμο το LNG, ενώ υπό παραγγελία ή κατασκευή είναι άλλα τόσα σχεδόν, εκ των οποίων τα μισά για ευρωπαϊκές εταιρείες και τα περισσότερα από τα υπόλοιπα για αμερικανικές εταιρίες.
cretalive.gr
Δείτε επίσης
-
Δεν υπάρχουν καταχωρήσεις