Στην κορυφή των εξαγωγών το ελαιόλαδο και οι ελιές
Τα 18 ελληνικά προϊόντα, που πρωταγωνίστησαν στις ελληνικές εξαγωγές, παρουσιάσε η Εθνική Τράπεζα, στα οποια βρίσκονται ανάμεσα τους οι ελιές και το ελαιόλαδο, καταλαμβάνοντας την πρώτη και τη δεύτερη θεση αντίστοιχα.
Πιο αναλυτικά, μέσα από τη νέα μελέτη, που συνέταξε η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της ΕΤΕ, ξεχωρίζει ένας πυρήνας «δυναμικών» προϊόντων, τα οποία κατέγραψαν αύξηση των εξαγωγών κατά 71% την περίοδο 2009 – 2017 έναντι 37% του συνόλου και 25% των λοιπών εξαγωγών εκτός πετρελαίου.
«Η σημαντική ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου με ρυθμό 9% ετησίως κατά την τελευταία οκταετία, με κινητήριο δύναμη την Κίνα (και δευτερευόντως τη Λατινική Αμερική, τη Ν. Κορέα και τη Ν. Αφρική), δημιούργησε ένα ευνοϊκό περιβάλλον για την ανάπτυξη των ελληνικών εξαγωγών.
Ειδικότερα, οι ελληνικές εξαγωγές εκτός Ε.Ε. αυξήθηκαν κατά 3% ετησίως στη διάρκεια της κρίσης (έναντι 7% ετησίως προ κρίσης, κυρίως εξαιτίας της μείωσης σε ΗΠΑ, Αλβανία και ΠΓΔΜ), ενώ οι ελληνικές εξαγωγές εντός Ε.Ε. διατήρησαν τον ετήσιο ρυθμό αύξησής τους στα προ κρίσης επίπεδα (6% -7% ετησίως)», επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι αναλυτές της τράπεζας και προσθέτουν: «Τα παρακάτω προϊόντα αποτελούν το 1/3 των ελληνικών εξαγωγών και στήριξαν την εγχώρια οικονομία είτε διατηρώντας τα υψηλά μερίδια, που είχαν ήδη κατακτήσει στις διεθνείς αγορές, είτε πετυχαίνοντας σημαντική αύξηση.
Λειτούργησαν, δηλαδή, ως η ατμομηχανή της εξαγωγικής προσπάθειας, συνεισφέροντας το 45% της αύξησης των ελληνικών εξαγωγών κατά την επίμαχη περίοδο και, παράλληλα, τριπλασίασαν τη στήριξή τους στο ΑΕΠ σε 0,12% ετησίως (από 0,04% τον χρόνο προ κρίσης), ενώ η συνεισφορά των λοιπών προϊόντων μειώθηκε από 0,34% σε 0,08% ετησίως».
Τα προϊόντα χωρίστηκαν σε τρεις κατηγορίες, Στην πρώτη κατηγορία, ήτοι τα προϊόντα υψηλής ανταγωνιστικότητας, που κατάφεραν να αυξήσουν ή να διατηρήσουν υψηλά μερίδια αγοράς (και τιμές) στην περίοδο της οικονομικής κρίσης, δίνοντας εχέγγυα περαιτέρω ανόδου στο μέλλον, διακρίνονται κυρίως τρόφιμα με ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά, που τους προσφέρουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, όπως: καπνιστό ψάρι, ελιές, γιαούρτι, φιστίκια, φέτα, παγωτό και ελαιόλαδο. Οι ελιές, μάλιστα, αναδεικνύονται στον… πρωταθλητή της επίμαχης κατηγορίας, με μερίδιο αγοράς στις διεθνείς αγορές, που «άγγιξε» πέρυσι το 26%.
Σύμφωνα με την ΕΤΕ, μόλις δύο μεσογειακές χώρες (Ισπανία και Ελλάδα) καλύπτουν το 63% της διεθνούς προσφοράς, με τις υπόλοιπες χώρες να έχουν μονοψήφια μερίδια. Τα τελευταία δύο χρόνια, ωστόσο, χώρες της βορείου Αφρικής, όπως το Μαρόκο και η Αίγυπτος, εισέρχονται δυναμικά στη διεθνή αγορά. Τη δεύτερη και τρίτη θέση κατέχουν το ελαιόλαδο και το γιαούρτι, με ποσοστά διείσδυσης 8% και 7% αντίστοιχα.
Δείτε επίσης
-
Δεν υπάρχουν καταχωρήσεις
Σχετικά άρθρα
- H ισχύς εν τη ενώσει για μια καλύτερη παραγωγή ελαιοκάρπου και ελαιολάδου
- Κρήτη: Αλλαγές στην ελαιοκαλλιέργεια φέρνει η απαγόρευση δραστικής ουσίας
- Αυτή είναι η ανώτερη τιμή για το λάδι στις ελάχιστες αγοραπωλησίες που γίνονται
- Τί γίνεται με τις αγροτικές επιδοτήσεις και το μέλλον τους
- «Χαμηλές πτήσεις» για το κρητικό λάδι, την περίοδο του…κορωνοϊού – Πως διαμορφώνεται η αγορά