Η ExxonMobil ξεκινά τις γεωτρήσεις στην Κρήτη – Έρχεται ο Τζον Αρντίλ σε Ελλάδα – Κύπρο – Αίγυπτο
Στο σταυροδρόμι για την τελική απόφαση της ExxonMobil για τις γεωτρήσεις στην Ελλάδα, βρίσκεται ο Dr. John Ardill, αντιπρόεδρος της ExxonMobil στις Διεθνείς έρευνες (Global Exploration) που θεωρείται άνθρωπος-κλειδί στον τομέα αυτό.
Ο κος Άρντιλ όπως μαθαίνουμε θα ταξιδέψει ανεπίσημα και αθόρυβα από το Χιούστον στην Αθήνα και τη Λευκωσία μαζί με το επιτελείο του για ουσιαστικές και σε βάθος συζητήσεις αναφορικά με τις γεωτρήσεις.
Ο Αμερικανός μάνατζερ έχει πλέον στα χέρια του τα τρισδιάστατα δεδομένα, τα οποία συνέλεξε από το Λιβυκό πέλαγος, νότια της Κρήτης, το σκάφος Ramform Hyperion της PGS.
Ο συντονιστής της ExxonMobil Ελλάδος-Κύπρου, κος Βαρνάβας Θεοδοσίου τον ενημερώνει αναλυτικά και μέχρι τον Οκτώβριο, οι γεωλόγοι του ενεργειακού κολοσσού θα έχουν αξιολογήσει και ερμηνεύσει τα 3D σεισμικά από τα νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης, η συλλογή των οποίων ολοκληρώθηκε μόλις πριν από λίγες ημέρες, μαζί με μια βασική περιβαλλοντική μελέτη και μια γεωχημική.
Είναι η πρώτη φορά που η αμερικανική εταιρεία, δηλαδή ο operator των δύο blocks της Κρήτης (έχει το 70% έναντι 30% της Helleniq Energy), δίνει η ίδια έναν «οδικό χάρτη».
Το χρονοδιάγραμμα για τα επόμενα βήματα περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της συλλογής των 3D σεισμικών και την έναρξη αξιολόγησης και ερμηνείας το αμέσως επόμενο διάστημα. Επίσης τη λήψη απόφασης μέχρι το Νοέμβριο και εφόσον αυτή είναι θετική, ερευνητική γεώτρηση μέσα στο 2025.
Θυμίζουμε ότι η τελευταία γεώτρηση των Αμερικανών είχε γίνει το 2001 στα Ιωάννινα, στο Καλπάκι.
Ο κος Άρντιλ έχει πει σε ανύποπτο χρόνο ότι ο αμερικανικός όμιλος θέλει να κάνει γεωτρήσεις παράλληλα σε Ελλάδα, Κύπρο και σε δύο μπλοκ στην Αίγυπτο ξεκινώντας μέσα στην επόμενη χρονιά.
Το ίδιο χρονοδιάγραμμα έδωσε πρόσφατα από το βήμα του East Med Gas Forum και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης, όταν ερωτήθηκε σχετικά πότε προσδοκά να δει τις πρώτες ερευνητικές γεωτρήσεις στην Ελλάδα, δίχως να αναφερθεί σε κάποιο συγκεκριμένο block.
Αλλά και ο κ. Θεοδοσίου ενέταξε την Ελλάδα στην ευρύτερη στρατηγική που ακολουθεί ο πολυεθνικός όμιλος.
Έχει επίσης σημασία η αναφορά του συντονιστή της ExxonMobil, ότι μισθώθηκε πρόσφατα ένα εξιδικευμένο πλοίο που θα έρθει και θα δραστηριοποιηθεί στην περιοχή, με στόχο διερευνητικές γεωτρήσεις, οι οποίες προγραμματίζεται να ξεκινήσουν από φέτος και να διαρκέσουν μέχρι και το 2026.
Το πλοίο θα κάνει γεωτρήσεις και σε άλλα σημεία στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και στην Ελλάδα, εφόσον ληφθεί η σχετική απόφαση.
Το πόσο υπολογίζει την Ανατολική Μεσόγειο η την αμερικανική εταιρία δείχνει και το γεγονός ότι ακριβώς για να κερδίσει χρόνο και να αποφύγει καθυστερήσεις, η ExxonMobil ανακοίνωσε ότι έχει ήδη ξεκινήσει η απαραίτητη προεργασία από άποψη αδειοδότησης, εξοπλισμού και logistics.
Όπως εξήγησε ο κος Θεοδοσίου, «κάθε μια από τις τρεις χώρες της περιοχής όπου η εταιρεία έχει blocks, διαφέρει ως προς τους χρόνους αδειοδότησης, με την Αίγυπτο να είναι πιο γρήγορη, τη Κύπρο πιο αργή και την Ελλάδα ακόμη πιο αργή. Επομένως για να μπορέσουμε να τρυπήσουμε στη Κρήτη, γύρω στα τέλη 2025 – αρχές 2026, χρειάζεται οπωσδήποτε να ξεκινήσουμε τις αδειοδοτικές διαδικασίες από τώρα, άλλωστε στην Ελλάδα το σκέλος αυτό απαιτεί δύο χρόνια», τόνισε.
Το πρόβλημα με αδειοδοτήσεις και προσφυγές
Αυτό που πρέπει να προσέξει ο κος Θεόδωρος Σκυλακάκης και το ΥΠΕΝ, είναι ότι η ExxonMobil μιλά για εξαιρετικά αργούς ρυθμούς αδειοδοτικών διαδικασιών στην Ελλάδα, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται.
«Ελλοχεύει δηλαδή ο κίνδυνος, όλα τα παραπάνω χρονοδιαγράμματα, στο σενάριο που ληφθεί η απόφαση για ερευνητική γεώτρηση, να τιναχτούν στον αέρα, εφόσον προηγουμένως δεν έχει ολοκληρωθεί η αδειοδότηση της γεώτρησης που όπως ο ίδιος είπε διαρκεί περισσότερο στην Ελλάδα από ό,τι στις γειτονικές χώρες» λένε παράγοντες της αγοράς.
Ακόμη μια σημαντική εκκρεμότητα που πρέπει να λύσει η ExxonMobil, είναι η εξασφάλιση λιμανιού, καθώς πολύ λίγα ελληνικά λιμάνια έχουν τις προδιαγραφές για να στηρίξουν το συγκεκριμένο εγχείρημα.
Σήμερα οι τρεις υπάρχοντες operators στην Ελλάδα, δηλαδή Energean, Exxon Mobil και Helleniq Energy, ψάχνουν να βρουν λιμάνι, ικανό να υποστηρίξει τις γεωτρήσεις σε Ιόνιο και Κρήτη, καθώς ακόμη το θεσμικό πλαίσιο ως προς το κατά πόσο οι ελληνικοί λιμένες μπορούν να αποτελέσουν βάση για μια τέτοια δραστηριότητα, παραμένει θολό. Είναι το υπ’ αριθμόν ένα ζητούμενο για τις εταιρείες που έχουν μισθώσει τα σχετικά blocks, προκειμένου να προχωρήσουν στις επόμενες φάσεις των προγραμμάτων τους.
Επίσης θέμα που απασχολεί τους επενδυτές αφορά τις προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικράτειας.
«Ασφαλώς και η πολιτεία κάτι πρέπει να κάνει, ώστε να δυσκολέψει η δουλειά όσων θεωρούν ότι είναι πολύ απλή υπόθεση να βάζουν συστηματικά εμπόδια», σχολίασε από το ίδιο βήμα ο Πρόεδρος της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογοναθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ), Αριστοφάνης Στεφάτος.
Το φυσικό αέριο κυρίαρχο ως το 2050
Το ζήτημα που αναδεικνύεται από το East Med Gas Forum είναι το πόσο μεγάλη σημασία αποδίδουν οι ενεργειακοί παίκτες στην Αν.Μεσόγειο και το ρόλο που μπορεί να παίξουν στην κάλυψη των αναγκών της Ευρώπης, τα ανεξερεύνητα σε μεγάλο βαθμό κοιτάσματα της περιοχής.
Σύμφωνα με την ανάλυση της ExxonMobil, η αναμενόμενη εκτίναξη του παγκόσμιου πληθυσμού στα 10 δισεκατομμύρια το 2050 έναντι περίπου 8 δισεκατομμυρίων σήμερα, μεταφράζεται σε αύξηση κατά 50% της ζήτησης για ενέργειας.
Στον αναπτυσσόμενο ειδικά κόσμο, η μεσαία τάξη πρόκειται να διπλασιασθεί, γεγονός που σημαίνει πολύ μεγαλύτερες ανάγκες για ενέργεια, όπως για κλιματισμό, laptops, tablets.
Από τη μια πλευρά πρέπει να εξασφαλιστεί αξιόπιστη και φθηνή ενέργεια για τον αυξανόμενο πληθυσμό, από την άλλη να μειωθούν οι παγκόσμιες εκπομπές ρύπων και μάλιστα γρήγορα.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της ExxonMobil για το παγκόσμιο ενεργειακό μείγμα του 2050, το 50% θα καλύπτεται από τις ΑΠΕ και το υπόλοιπο 50% θα προέρχεται από πετρέλαιο-φυσικό αέριο.
Αλλά για να συμβεί αυτό θα πρέπει να «τρέξουν» μεγάλες επενδύσεις, καθώς για κάθε μόριο φυσικού αέριου που καταναλώνουμε σήμερα, υπάρχει ένα λιγότερο για το μέλλον.
Χρειάζονται δηλαδή νέες ανακαλύψεις, και επενδύσεις. Τα σημερινά αποθέματα φυσικού αερίου μειώνονται κάθε χρόνο κατά 6%.
Εξάλλου και οι ανταγωνιστές δεν μένουν με σταυρωμένα χέρια: Περισσότερα από 1,13 δισ. δολάρια επενδύει η Equinor και οι εταίροι της στις υποδομές για την ανάπτυξη του γιγάντιου κοιτάσματος φυσικού αερίου, Troll West, στη Βόρεια Θάλασσα.
Ο στόχος είναι να επιταχυνθεί η παραγωγή προκειμένου να διατηρηθούν τα τρέχοντα επίπεδα εξαγωγής φυσικού αερίου από το Troll στο εργοστάσιο επεξεργασίας Kollsnes στη δυτική Νορβηγία, έως το 2030.
Αυτό θα επιτρέψει στην εταιρεία να συμβάλει στη διασφάλιση του εφοδιασμού με φυσικό αέριο της Ευρώπης, όντας πλέον ο κορυφαίος προμηθευτής της ηπείρου.
Μάλιστα το φυσικό αέριο του Troll αντιπροσωπεύει περίπου το 10% των απαιτήσεων της Ευρώπης, σύμφωνα με τον Kjetil Hove, εκτελεστικό αντιπρόεδρο για την Εξερεύνηση και Παραγωγή της Νορβηγίας.
Και οι Αιγύπτιοι θέλουν κυπριακό κοίτασμα
Την ίδια στιγμή, το έντονο ενδιαφέρον του Καΐρου για το κοίτασμα «Κρόνος», επιβεβαιώθηκε και επίσημα σε ανώτερο επίπεδο, δια του υπουργού Πετρελαίου και Υδάτινων Πόρων της Αιγύπτου, Τάρεκ ελ Μόλλα, όπως μετέδωσαν κυπριακά μέσα.
Ο Τάρεκ ελ Μόλλα, σε συνάντηση που είχε με τον Κύπριο ομόλογό του, Γιώργο Παπαναστασίου στην αιγυπτιακή πρωτεύουσα, στο περιθώριο της ενεργειακής έκθεσης και συνεδρίου EGYPES 2024, όχι μόνο διεμήνυσε ότι επιθυμεί την προμήθεια φυσικού αερίου από το Κρόνος, λόγω τεράστιων εγχώριων αναγκών, αλλά θέλει μέχρι τον ερχόμενο Ιούνιο να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για τη σύναψη εμπορικής συμφωνίας.
Λόγω ακριβώς του έντονου ενδιαφέροντος, η ιταλική ΕΝΙ αναμένεται εντός του έτους να λάβει και τη σχετική επενδυτική απόφαση για την ανάπτυξη του κοιτάσματος, με στόχο την έναρξη της παραγωγής εντός του 2026.
«Συζήτησαν τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα των υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο, με έμφαση στα πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα της γεώτρησης αξιολόγησης στην ανακάλυψη φυσικού αερίου «Κρόνος», εντός του Τεμαχίου 6 της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) της Κυπριακής Δημοκρατίας», αναφέρει το Υπουργείο Ενέργειας.
«Ο Υπουργός Τάρεκ Ελ-Μόλλα τόνισε ότι η συνεργασία μεταξύ Αιγύπτου-Κύπρου στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου φέρνει κοινά οφέλη και στις δύο πλευρές. Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες συνεργασίας με την Κύπρο, που υποστηρίζονται από τις υποδομές φυσικού αερίου της Αιγύπτου και τις αυξανόμενες ανακαλύψεις αερίου στην Κύπρο».
πηγη https://radar.gr/
Δείτε επίσης
- Μεσαρά: Μετά το «ήντα μπρε ξανοίγεις», ήρθε η μπουνιά στο πρόσωπο
- Σύλλογος Α.με.Α “Το μέλλον”: Μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία
- Mε επιτυχία ο 22ος «Μινωικός Άθλος»
- Παρουσίαση βιβλίου με...άρωμα μαγειρικής
- Δήμος Φαιστού: Απο τις Μοιρες ξεκινούν αύριο οι εορταστικές εκδηλώσεις
Σχετικά άρθρα
- Σύνοδος υπουργών Ενέργειας: Καμία συμφωνία για το πλαφόν σε φυσικό αέριο
- Συμφωνία στην ΕΕ για το φυσικό αέριο -Η εξαίρεση που πέτυχε η Ελλάδα, στήριξη στην πρόταση Μητσοτάκη
- Η έκθεση για τα κοιτάσματα φυσικού αερίου-Οι στόχοι σε Κρήτη και Ιόνιο
- ΕΛΠΕ: Πως προχωρούν οι έρευνες για φυσικό αέριο σε Ιόνιο, Κρήτη και Πατραϊκό κόλπο
- Κρήτη: Αναλύσεις και σενάρια για τα κοιτάσματα φυσικού αερίου