ΒΟΑΚ: Ένας δρόμος «πεθαμένος» που στοιχίζει ανθρώπινες ζωές
Ένας δρόμος που γεμίζει με αίμα κάθε χρόνο. Ένας δρόμος που οι κυβερνήσεις υπόσχονται ότι θα βελτιώσουν, όμως οι υποσχέσεις μένουν ως προεκλογικές δεσμεύσεις, μέχρι να έρθουν οι επόμενες. Τα προβλήματα όμως παραμένουν και κοστίζουν ανθρώπινες ζωές.
Αυτός είναι ο ΒΟΑΚ, δηλαδή ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, ο οποίος δημιουργήθηκε όταν στο νησί κυκλοφορούσαν 50.000 οχήματα, ενώ στις μέρες μας –ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες με τις αφίξεις των τουριστών- αγγίζουν το ένα εκατομμύριο.
Οι νεκροί του 2023 σε 8 μήνες
Το πρωί του Σαββάτου, τρία νεαρά παιδιά άφησαν την τελευταία τους πνοή στο δρόμο που «δεν συγχωρεί το ανθρώπινο λάθος», όπως τονίζει χαρακτηριστικά μιλώντας στο in ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΕΣΥΠΡΟΤΑ), Γιάννης Λιονάκης.
Όπως σημειώνει ο κ. Λιονάκης, με αυτό το συμβάν η Κρήτη καταγράφει 39 νεκρούς από την αρχή του έτους έπειτα από δυστυχήματα στο οδικό δίκτυο, αριθμός που δείχνει ότι θα πρέπει να υπάρξουν άμεσα παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο.
Πρέπει να μπουν άμεσα πινακίδες εργοταξιακής σήμανσης, για να καθορίζονται οι λωρίδες κυκλοφορίας και να αποτρέπονται οι προσπεράσεις στον ΒΟΑΚ
Το αξιοσημείωτο είναι ότι σε όλο το 2023, στους δρόμους της Κρήτης έχασαν τη ζωή τους συνολικά 39 άνθρωποι, με τον αριθμό αυτόν φέτος να συμπληρώνεται μέχρι τον Αύγουστο.
Ανάγκη για έργα
Όπως υπογραμμίζει ο Γιάννης Λιονάκης, «ο ΒΟΑΚ είναι ένας πεθαμένος δρόμος, που παίρνει μαζί του κόσμο», εξηγώντας ότι ο συγκεκριμένος δρόμος συμπληρώνει 50 χρόνια, με τα προβλήματα ασφάλειας να είναι αρκετά και δύσκολο να διορθωθούν με ημίμετρα, καθιστώντας τη χάραξη ενός νέου σύγχρονου δρόμου αναγκαία.
Μάλιστα ο πρόεδρος του ΕΣΥΠΡΟΤΑ φέρνει το παράδειγμα της παλαιάς εθνικής οδού Κορίνθου – Πάτρας μήκους 147 χιλιομέτρων που μετρούσε 28 νεκρούς κατά μέσο όρο κάθε χρόνο. «Μετά την κατασκευή του νέου οδικού άξονα, μέσα σε επτά χρόνια έχουμε έξι νεκρούς στην ίδια διαδρομή. Πόσο ακόμη θα μετράμε εμείς εδώ θανάτους;» υπογραμμίζει ο κ. Λιονάκης.
Μέχρι τη χάραξη και την ολοκλήρωση του νέο Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, ο κ. Λιονάκης προτείνει μια δέσμη μέτρων για τον περιορισμό των ατυχημάτων. «Θα μπορούσε να υπάρχει μία ειδική σήμανση, με πινακίδες εργοταξιακής σήμανσης, στα επικίνδυνα σημεία, ώστε να προειδοποιούνται οι οδηγοί και να είναι πιο προσεκτικοί στην οδήγησή τους και να καθορίζονται οι λωρίδες κυκλοφορίας σε συγκεκριμένα σημεία του οδικού άξονα, ώστε να αποτρέπονται οι προσπεράσεις ή οι αναστροφές» προσθέτει μιλώντας στο in.
«Ο δρόμος αυτός δεν μπορεί να έχει πολιτικό αφήγημα» ξεκαθαρίζει ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων
Τον υποσχέθηκαν όλοι
Σύμφωνα με τον κ. Λιονάκη, τον νέο ΒΟΑΚ έχουν υποσχεθεί σχεδόν όλοι οι πρωθυπουργοί της μεταπολίτευσης, όμως κανείς δεν έχει καταφέρει να τον ξεκινήσει.
Σχολιάζοντας τις πολυετείς καθυστερήσεις στην έναρξη του έργου, ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων τονίζει πως «όλοι θεωρούσαν ότι οι προηγούμενες εξαγγελίες δεν ανταποκρίνονταν στις απαιτήσεις αυτού του δρόμου και επανέρχονταν με καινούργια στοιχεία και με καινούργια δεδομένα».
Σύμφωνα με τον κ. Λιονάκη, ο υπουργός Υποδομών επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης είχε επιχειρήσει να προχωρήσει το έργο, με τις συζητήσεις να επικεντρώνονται στο αν θα σπάσει σε κομμάτια η δημοπράτηση και τη χάραξη που θα έχει ο νέος οδικός άξονας, όμως ο επερχόμενος υπουργός Κώστας Καραμανλής είχε σταματήσει τον σχεδιασμό, λέγοντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ «δεν είχε προβλέψει χάραξη, ούτε χρονοδιαγράμματα, ούτε χρηματοδότηση».
«Ο δρόμος αυτός δεν μπορεί να έχει πολιτικό αφήγημα. Το μόνο του αφήγημα θα είναι να σώσουμε τον κόσμο και να του παρέχουμε ποιότητα, ταχύτητα, ασφάλεια και οικονομία» συμπλήρωσε ο πρόεδρος του ΕΣΥΠΡΟΤΑ, υπογραμμίζοντας ότι «εάν δεν παρθούν αποφάσεις που να επιβάλλουν κατά την εκτίμησή μου διαδικασίες fast track, θα πάει πολύ μακριά αυτό το πράγμα».
Το οικονομικό πρόβλημα
Ο κ. Λιονάκης αναφέρθηκε μιλώντας στο in και στο μεγαλύτερο πρόβλημα που φαίνεται πως υπάρχει για τη δημιουργία ενός νέου σύγχρονου δρόμου στην Κρήτη, που έχει να κάνει με την χρηματοδότηση.
«Ένα τέτοιο έργο θα κοστίσει περίπου 2,5 δισ. ευρώ. Πρέπει να δούμε αν μπορεί να υπάρξει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, αν και εκεί υπάρχουν συγκεκριμένοι περιορισμοί αναφορικά με τα χρονοδιαγράμματα» σημειώνει ο Γιάννης Λιονάκης.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΣΥΠΡΟΤΑ, θα πρέπει να γίνει ανοιχτά η συζήτηση για τη συμμετοχή ιδιώτη επενδυτή και την λειτουργία διοδίων στην Κρήτη. «Είναι προτιμότερο να δώσεις 0,06 το χιλιόμετρο και να πας ασφαλής, παρά να πας τζάμπα και να σκοτώνεσαι» σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Λιονάκης.
Παράλληλα, σχετικά με το χρονοδιάγραμμα των εργασιών για το νέο ΒΟΑΚ, ο κ. Λιονάκης τονίζει ότι υπάρχουν ήδη προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, για τη χάραξη και τον τρόπο που θα περνά από τις πόλεις των Χανίων και του Ηρακλείου, γεγονός που αναμένεται να πάει πίσω την οριστική λύση.