Τροχαίο: Ποιες παραβάσεις έγιναν κακούργημα
Οι αλλαγές στον νόμο που αγνοούν οι οδηγοί και η «πρωτιά» της Κρήτης
Το εγκληματικό τροχαίο στη Λεωφόρο Σούδας, στα Χανιά, που συγκλόνισε την κοινή γνώμη ενεργοποίησε αντανακλαστικά στην κυβέρνηση, που προχώρησε με εντολή Πρωθυπουργού σε ξήλωμα της Αστυνομικής Διεύθυνσης στα Χανιά, καθώς τρεις αστυνομικοί βρίσκονται ήδη σε ποινικό έλεγχο για το τραγικό περιστατικό.
Η ευθύνη τους, που διερευνάται, εκτιμάται ως σοβαρή, καθώς ο μεθυσμένος οδηγός – με ποινικό παρελθόν και υπότροπος στην επικίνδυνη οδήγηση – έπεσε σε αστυνομικό μπλόκο προτού θερίσει τον 22χρονο με το αυτοκίνητό του και παρά τις εμφανείς παρανομίες του αφέθηκε ελεύθερος.
«Τύφλα» και χωρίς δίπλωμα
Οι αστυνομικοί δεν ακινητοποίησαν το όχημα του μεθυσμένου οδηγού, παρά το γεγονός ότι ήταν «τύφλα» από τη μέτρηση του αλκοτέστ και οδηγούσε χωρίς δίπλωμα, γιατί του είχε αφαιρεθεί για επικίνδυνη οδήγηση τρεις μήνες νωρίτερα. Το εγκληματικό τροχαίο στα Χανιά, όπου πέραν των ποινικών κυρώσεων ο δράστης προφυλακίστηκε και ελέγχονται και άτομα του περιβάλλοντός του που δεν τον συγκράτησαν, καθώς και οι αστυνομικοί, έφερε και πάλι δραματικά στο προσκήνιο το τεράστιο κοινωνικό – και όχι μόνο – πρόβλημα που κοστίζει κάθε χρόνο χιλιάδες ανθρώπινες ζωές. Τα σοβαρά τροχαία δυστυχήματα.
Η κυβέρνηση, μέσω του υπουργείου Δικαιοσύνης, έχει προχωρήσει ήδη, για πρώτη φορά, σε αυστηροποίηση της ποινικής νομοθεσίας, σε μια προσπάθεια να υπάρξουν κυρώσεις σοβαρές για αυτούς που προκαλούν σοβαρούς τραυματισμούς και απώλειες ζωών στους δρόμους με τον τρόπο που οδηγούν.
Με την παραδοχή πως ο ποινικός νόμος μόνο εν μέρει μπορεί να αλλάξει παγιωμένες εγκληματικές συμπεριφορές, εν τούτοις εκτιμάται από το υπουργείο Δικαιοσύνης και από ειδικούς ότι οι νέες διατάξεις που άρχισαν να εφαρμόζονται θα αποδώσουν.
Οι νέες ρυθμίσεις, τις οποίες η κοινή γνώμη δεν έχει εμπεδώσει ή μάλλον αγνοεί (σε αυτό η κυβέρνηση όφειλε να κάνει κάτι), προβλέπουν, πράγματι, βαριές ποινικές κυρώσεις για τους εγκληματικά ασυνείδητους οδηγούς, οι οποίοι με υπαιτιότητα σπέρνουν τον θάνατο στους δρόμους ή στέλνουν ανθρώπους στα νοσοκομεία.
Τι ίσχυε, τι ισχύει
Μέχρι την εφαρμογή των νέων διατάξεων – έχουν περιληφθεί στους νέους Ποινικούς Κώδικες, ενώ αλλαγές επίκεινται και στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας – η κατάσταση για τα σοβαρά τροχαία από ποινικής πλευράς ήταν αναντίστοιχη των τεράστιων ευθυνών που είχαν εκείνοι που προκαλούσαν τραυματισμούς ή θανάτο στην άσφαλτο. Τι ίσχυε; Η κατηγορία ήταν πλημμέλημα από αμέλεια και οι ποινές έως πέντε χρόνια φυλάκιση, ενώ κανένας δεν πήγαινε φυλακή ούτε μία ώρα. Εξαίρεση τα πολύνεκρα τροχαία που δυστυχώς δεν λείπουν ανά την επικράτεια.
Πλέον οι νέες διατάξεις τέθηκαν σε εφαρμογή και με αυτές αντιμετωπίστηκε από τη Δικαιοσύνη ο εγκληματικά επικίνδυνος οδηγός στα Χανιά. Τι προβλέπουν; Οτι σε περιπτώσεις μέθης οδηγού, παραβίασης του κόκκινου σηματοδότη, υπερβολικής ταχύτητας, επικίνδυνων προσπεράσεων (για να αναφέρουμε τις συνήθεις και βαριές τροχαίες παραβάσεις), όταν προκαλείται με υπαιτιότητα του οδηγού τραυματισμός ή θάνατος άλλου προσώπου, η κατηγορία που αποδίδεται στον δράστη οδηγό είναι κακούργημα.
Ειδικότερα, η κατηγορία είναι κακούργημα για επικίνδυνη οδήγηση που προκαλεί τραυματισμό ή θάνατο και οι προβλεπόμενες ποινές ξεκινούν από τα 10 χρόνια κάθειρξη και φθάνουν έως τα 20, ενώ σε πολύνεκρα τροχαία η ποινή μπορεί σε εξαιρετικές περιπτώσεις να φθάσει τα ισόβια.
Με την απόδοση κακουργηματικής κατηγορίας στα βαριά τροχαία δυστυχήματα, η προσωρινή κράτηση του δράστη οδηγού είναι πολύ πιθανή, όπως έγινε και στα Χανιά, όπου ο οδηγός προφυλακίστηκε, ενώ με τη νομοθεσία που ίσχυε πριν προσωρινή κράτηση δεν υπήρχε σε τέτοιες περιπτώσεις.
Τα αλκοτέστ
Παράλληλα, με τις νέες διατάξεις αυστηροποιείται η ποινική κύρωση και για τους οδηγούς που εντοπίζονται στα αστυνομικά μπλόκα να οδηγούν μεθυσμένοι. Τι προβλέπεται από αυτές: ότι αν η ποσότητα αλκοόλ που εντοπίζεται είναι μεγάλη, το όχημα ακινητοποιείται και ο οδηγός συλλαμβάνεται και δικάζεται από το Αυτόφωρο. Η παραπομπή του στο Αυτόφωρο μπορεί να γίνει αμέσως, δηλαδή την άλλη ημέρα, ή αργότερα, άλλη ημέρα, μόνο αν ο εισαγγελέας με τον οποίο επικοινωνούν οι αστυνομικές αρχές διατάξει να αφεθεί ελεύθερος και η δίκη του να πάει άλλη ημέρα. Αυτή η προφορική εντολή του εισαγγελέα αναγράφεται πάνω στη δικογραφία.
Σε κάθε περίπτωση το όχημα ακινητοποιείται, προκειμένου να «αφοπλιστεί» ο μεθυσμένος οδηγός. Δεν προβλέπεται δηλαδή αυτό που παράνομα έγινε στα Χανιά, όπου οι αστυνομικοί δεν συνέλαβαν τον επικίνδυνο οδηγό παρά τη μεγάλη ποσότητα αλκοόλ που βρέθηκε ότι είχε στον έλεγχο και παρά το ότι οδηγούσε χωρίς δίπλωμα, γιατί του είχε αφαιρεθεί πριν για επικίνδυνη οδήγηση. Αντί του νόμου, που παραβίασαν οι αστυνομικοί, όπως δημόσια επισήμανε και ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, επέλεξαν να δώσουν τα κλειδιά του αυτοκινήτου σε συνοδηγό που ήταν νηφάλιος, χωρίς να ακινητοποιήσουν το αυτοκίνητο. Η συνέχεια υπήρξε εξ αυτού τραγική. Ο επικίνδυνος οδηγός πήρε πίσω τα κλειδιά και βγαίνοντας και πάλι στον δρόμο σκότωσε τον 22χρονο νέο που δεν είχε καμία συμμετοχή στο τροχαίο όπου έχασε τη ζωή του.
Η «πρωτιά» της Κρήτης
Οι αλλαγές στην ποινική αντιμετώπιση για επικίνδυνη οδήγηση ήρθαν με καθυστέρηση ετών, όπου η ατιμωρησία έχει συμβάλει στην εμπέδωση, όπως εκτιμούν έγκριτοι νομικοί, εγκληματικής νοοτροπίας στην οδήγηση, με τα τραγικά αποτελέσματα των χιλιάδων σοβαρών τροχαίων κάθε χρόνο. Δεν είναι τυχαίο που η Κρήτη είναι πρώτη στον θλιβερό κατάλογο με τον αριθμό των σοβαρών τροχαίων σε όλη την επικράτεια και η χώρα μας στις πρώτες θέσεις στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης…
Δείτε επίσης
-
Δεν υπάρχουν καταχωρήσεις