Τι ψωνίζουν οι Έλληνες στο ίντερνετ;

Πέννυ Κούτρα  16 March, 2015 OIKONOMIAΑΡΘΡΑ
Τι ψωνίζουν οι Έλληνες στο ίντερνετ;

Φωτο:todomino.blogspot.com

Θυμάται κανείς πως «κλείναμε» τις διακοπές μας πριν λίγα χρόνια; Πως ψωνίζαμε ηλεκτρονικά προιόντα ή πως εντοπίζαμε το ιδανικό «μικρό μαύρο φόρεμα»;

Αν και το e-shopping στην Ελλάδα βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα, οι εκπρόσωποι του έχουν καταφέρει να επιφέρουν ριζική αλλαγή σε καταναλωτικές συνήθειες αλλά και σε ολόκληρες κατηγορίες επαγγελμάτων.

Τα ταξιδιωτικά γραφεία με την παραδοσιακή μορφή έχουν περιοριστεί δραματικά και δουλεύουν ουσιαστικά μόνον με πελάτες-μεγάλες εταιρίες.

Στη θέση τους τα ηλεκτρονικά ταξιδιωτικά γραφεία έχουν αναλάβει τον κύριο όγκο για κάθε τουριστική υπηρεσία (από εισιτήρια έως καταλύματα), προσφέροντας κυρίως άμεση σύγκριση τιμών, ένα ανεκτίμητο «εργαλείο» για κάθε καταναλωτή.

Αντιστοίχως, ο χώρος των ειδών υψηλής τεχνολογίας έχει την τιμητική του στο διαδίκτυο με τους υποψήφιους πελάτες να «σαρώνουν» την προσφορά προιόντων και να εντοπίζουν την τιμή.

Αν και σύμφωνα με τον Κ.Γεράρδο αντιπρόεδρο της αλυσίδας Πλαίσιο, ακόμη ο ‘Ελληνας καταναλωτής, ελέγχει διαδικτυακά αλλά ψωνίζει από φυσικό κατάστημα, εν τούτοις οι πωλήσεις ηλεκτρονικών ειδών στην Ελλάδα, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία μετά τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες.

Ο Παναγιώτης Γκεζερλής, γενικός διευθυντής του GRECA, του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου τοποθετεί τον ετήσιο τζίρο των ελληνικών e-shops στα 4 δις.ευρώ, αυξημένο κατά 20% περίπου το 2014 σε σχέση με ένα χρόνο πριν.

Για το 2015, χρονιά που δεν «χαμογελάει» καθόλου για το λιανεμπόριο, εκτιμά ότι οι πωλήσεις των e-shops τρέχουν κατ’ελάχιστο με ρυθμό αύξησης κατά 25%-30%.

Το ποσοστό φαίνεται εντυπωσιακό αλλά σύμφωνα με τον ίδιο «πρόκειται μάλλον για επιβράδυνση, εξαιτίας της ευρύτερης ανησυχίας», υποδεικνύοντας έτσι ότι ο ικανοποιητικός μέσος όρος αύξησης, θα έπρεπε να είναι πολύ υψηλότερος.

Σύμφωνα με την ετήσια μελέτη για το ηλεκτρονικό εμπόριο από τον καθηγητή Γ. Δουκίδη, διευθυντή του εργαστηρίου ELTRUN, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 2014 η μέση δαπάνη των Ελλήνων σε ηλεκτρονικές αγορές ανήλθε σε 1.400 ευρώ έναντι 1.300 το 2013, ενώ αυξήθηκε ο μέσος όρος των συναλλαγών που πραγματοποίησαν οι Έλληνες, με κάθε έναν να ολοκληρώνει 18 αγορές έναντι 12 το 2013.

Στην έρευνα καταδεικνύεται ότι βασικό κριτήριο επιλογής για τον online καταναλωτή είναι η τιμή, καθώς επίσης κι η άμεση σύγκριση τιμής - προδιαγραφών αλλά και η απόκτηση προϊόντων που δεν υπάρχουν στο φυσικό δίκτυο καταστημάτων.

Σε άνοδο βρίσκεται επίσης και η χρήση των smartphones και των tablets όσον αφορά τις online αγορές.

Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες ηλεκτρονικών αγορών είναι οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες, η διαμονή σε καταλύματα, τα εισιτήρια για εκδηλώσεις (που έχουν παρουσιάσει σημαντική άνοδο και βρίσκονται στην 3η θέση από 5η το 2013), τα είδη τεχνολογίας (υπολογιστές, tablets, κινητά κτλ), τα ρούχα (όπου επίσης καταγράφεται σημαντική αύξηση), η παραγγελία έτοιμου φαγητού (νέα προσθήκη στην πρώτη δεκάδα), τα βιβλία και τα οικιακά είδη.

Επίσης τη μεγαλύτερη ανάπτυξη μέσα στο 2014 κατέγραψαν οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες, τα εισιτήρια για εκδηλώσεις, οι ασφάλειες και τα είδη φαρμακείου. Η ανάδειξη των δύο τελευταίων κατηγοριών, καταδεικνύει τις σημαντικές μεταβολές σε συγκεκριμένους χώρους της οικονομίας.

Ειδικά στις ασφάλειες, η ύπαρξη νέων ευέλικτων online ασφαλιστικών όπως η HellasDirect και η Anytime, αποτελούν τομή. Επίσης τα φαρμακευτικά e-shops (τα οποία σήμερα υπολογίζεται ότι φθάνουν τα 750!) έχουν αποκτήσει χώρο στην κατανάλωση κυρίως λόγω των προσφορών σε παραφαρμακευτικά είδη και καλλυντικά.

Στην έρευνα σημειώνεται ότι η ζήτηση αυξάνει όσο αυξάνει και η προσφορά, επισημαίνοντας ότι τον τελευταίο χρόνο εκδηλώθηκαν σημαντικές επενδύσεις σε online καταστήματα, τόσο από καθιερωμένους παίκτες της αγοράς (π.χ. Zara, IΚΕΑ) όσο και από αμιγώς απασχολούμενους επιχειρηματίες στο διαδίκτυο.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το online κατάστημα της ΙΚΕΑ μέσα σε λίγους μήνες (από τον περασμένο Οκτώβριο) έως σήμερα πραγματοποιεί το 4% του τζίρου της ΙΚΕΑ στην Ελλάδα, ποσοστό που έχει ξεπεράσει το μέσο όρο επίδοσης των υπολοίπων online καταστημάτων ΙΚΕΑ στην Ευρώπη.

Μια νέα τάση που φαίνεται ότι θα σημαδέψει την αγορά το 2015, είναι η συστηματική ενεργοποίηση των σούπερ μάρκετ, στο κανάλι των online πωλήσεων.

Ήδη υπάρχουν μικροί παίκτες που ελέγχουν διαδικτυακά και μόνο σούπερ μάρκετ, αλλά στο παιχνίδι μπαίνει ενεργότερα η ΑΒ Βασιλόπουλος, εξυπηρετώντας προς το παρόν την Αττική.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του GRECA αργά ή γρήγορα θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι παίκτες της αγοράς, δίνοντας αφενός διευκόλυνση στον καταναλωτή και αφετέρου τη δυνατότητα άμεσης σύγκρισης. «Ο καταναλωτής θα μπορεί να ελέγξει όχι μόνο ένα προιόν αλλά ολόκληρο το καλάθι του» αναφέρει ο Π.Γκεζερλής, γεγονός που θα θέσει νέα πεδία ανταγωνισμού για τις εταιρίες αλλά και θα φέρει σημαντικό όφελος για τον καταναλωτή.

Ο GRECA υπολογίζει πως ένα ποσοστό 4%-5% του σημερινού τζίρου των σούπερ μάρκετ θα περάσει έως το 2020 στο κανάλι των ηλεκτρονικών πωλήσεων.

 

Πηγή:News247.gr/msn.com

 

Δείτε επίσης

    Δεν υπάρχουν καταχωρήσεις
Πέννυ Κούτρα  16 March, 2015 OIKONOMIAΑΡΘΡΑ