Τι μπορεί να προσφέρει η ιστιοπλοϊα στο παιδί σας
Ο Γερμανός φιλόσοφος Σίλερ έλεγε πως είναι η θέληση αυτή που κάνει έναν άνθρωπο να ξεχωρίσει από τους άλλους.
Και τα παιδιά μας μπορούν να γίνουν ξεχωριστοί άνθρωποι μέσα από τα μαθήματα, που λαμβάνουν στα χρόνια της παιδικής τους ηλικίας, από εμάς τους γονείς, από το σχολείο και από τους ανθρώπους που τα φροντίζουν στον ελεύθερο χρόνο τους.
Η άθληση στον ελεύθερο χρόνο των παιδιών, είναι μια δραστηριότητα που εκτός από την μυϊκή ανάπτυξη, διαμορφώνει τον χαρακτήρα και την προσωπικότητα, ώστε να έχουν καλύτερη επίγνωση του εαυτού τους και πάνω απ’ όλα να αποκτήσουν τις δεξιότητες και την ψυχική δύναμη που χρειάζεται για να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες της ζωής.
Η Daniela Clark εκπαιδεύτρια ιστιοπλοΐας, φωτογράφος των ωκεανών και blogger για Waterviews, έχει καταγράψει 10 σημαντικούς λόγους για τους οποίους αξίζει να ασχοληθεί το παιδί σας με την ιστιοπλοΐα. Σας τους μεταφέρω με την σειρά που τους έχει γράψει.
1.ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ.
Δεν υπάρχει τίποτα που να μπορεί να συγκριθεί με το να κυβερνάς το δικό σου ιστιοπλοϊκό σκάφος. Η ποδηλασία είναι κάπως παραπλήσια. Αλλά το να κυβερνάς μια βάρκα με πανί είναι κάτι το τελείως διαφορετικό. Τίποτα άλλο, δεν με έχει βοηθήσει να αποκτήσω εμπιστοσύνη στον εαυτό μου όσο η τέχνη να εξουσιάζω τον άνεμο. Το έχω παρατηρήσει σε μένα την ίδια, αλλά και το έχω διαπιστώσει και σε όλους τους μαθητές μου στα πάνω από δέκα χρόνια της εμπειρίας μου ως εκπαιδεύτριας ιστιοπλοΐας.
2. ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ
Όταν τα παιδιά μαθαίνουν να ελίσσονται με την βάρκα ανάμεσα σε άλλα σκάφη, να κάνουν χειρισμούς για την αποφυγή συγκρούσεων, να χώνονται ανάμεσα σε δύο βάρκες στην γραμμή εκκίνησης ενός αγώνα, αναπτύσσουν μια αντίληψη του χώρου που θα τους βοηθήσει να είναι πιο ικανοί στο μέλλον στις δραστηριότητες που απαιτούν συντονισμό (όπως η οδήγηση ενός αυτοκινήτου, για παράδειγμα).
3.ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ
Όταν ήμουν 10ετών, μου άρεσε τα Σαββατοκύριακα, εξοπλισμένη με σάντουιτς, να περνάω όλη την ημέρα πάνω στο Optimist σκάφος μου, για χάρη της εξερεύνησης και για να ξεφύγω από την φασαρία της ξηράς. Και είναι χάρη σε αυτά τα μικρά ταξίδια που έχω αναπτύξει μια καλή αίσθηση του προσανατολισμού. Συνειδητοποιώντας από ποια κατεύθυνση έφυγα και εντοπίζοντας σημεία αναφοράς, το να ξέρω πώς να γυρίσω πίσω, είχε γίνει μια φυσική ικανότητα της αντίληψης μου. Η αντίληψη του χώρου είναι θεμελιώδης προϋπόθεση για να έχει κάποιος αίσθηση του προσανατολισμού.
4. ΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ
Γνωρίζετε από ποια κατεύθυνση έρχεται συνήθως η κακοκαιρία; Πόσο διαρκεί; Από ποια σημάδια την προβλέπουμε; Πόσο κρύο είναι το νερό της θάλασσας τον Μάιο; Αν το παιδί σας είναι ναυτικός θα το ξέρει. Το να αντιλαμβάνεται κανείς τον καιρό είναι χρήσιμο τόσο στη θάλασσα όσο και στην ξηρά.
5. ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ
Οι αθλητές της ιστιοπλοΐας μαθαίνουν πώς να αρματώνουν και να ξαρματώνουν ένα σκάφος, πώς να τακτοποιούν τα πράγματά τους στην σωστή τους θέση και να τα διατηρούν σε τάξη κατά την διάρκεια της ιστιοδρομίας. Αυτή είναι μια ικανότητα που θα εκτιμήσουν πολύ οι γονείς.
6. ΣΚΛΗΡΑΓΩΓΙΑ
Έχετε συμμετάσχει ποτέ σε αγώνα Optimist τον χειμώνα; Πολλές φορές η θερμοκρασία είναι παρόμοια με εκείνη που θα συναντούσατε σε παγωμένες πίστες του σκι, με την διαφορά ότι δεν μπορείτε να βρείτε καταφύγιο για μια ζεστή σοκολάτα ή ένα χάμπουργκερ στη μέση της θάλασσας. Οι μικροί καπετάνιοι αντέχουν, δεν παραπονιούνται και όταν τελειώσει ο αγώνας φροντίζουν να τακτοποιήσουν πρώτα το σκάφος και ύστερα να στεγνώσουν, να αλλάξουν και να ζεσταθούν.
7. ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ
Παίρνοντας το τιμόνι του σκάφους το παιδί γίνεται υπεύθυνο, γιατί αντιλαμβάνεται πως η κάθε πράξη του έχει συνέπειες. Αποκτά έτσι ένα αίσθημα ευθύνης που δεν θα μπορούσε να του το προσφέρει κάποια άλλη δραστηριότητα σε αυτήν την ηλικία.
8. ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ
Τα παιδιά μαθαίνουν να βλέπουν στον χώρο που εξελίσσεται ο αγώνας, μερικές κινήσεις μπροστά. Η εξισορρόπηση των χειρισμών ακριβείας για τα πανιά και διάφορα μέρη του σκάφους, σε συνδυασμό με την επιλογή της βέλτιστης πορείας σε σχέση με την πίστα του αγώνα και με την κατεύθυνση του ανέμου, καλλιεργούν την συνθετική ικανότητα. Αυτή η ικανότητα εξισορρόπησης διαφορετικών καταστάσεων, μπορεί να βοηθήσει τώρα στο σχολείο και στο μέλλον στην εργασία και στην ζωή.
9. ΘΑΡΡΟΣ
Οι μικροί ναυτικοί μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν τον φυσικό για όλους φόβο. Τα περισσότερα παιδιά πανικοβάλλονται στην ιδέα της ανατροπής του σκάφους πριν να το δοκιμάσουν. Άλλα παιδιά φοβούνται τους ισχυρούς ανέμους, αλλά στο τέλος όλοι ξεπερνούν τους φόβους τους. Είναι καθήκον των προπονητών να έχουν υπό έλεγχο την κάθε κατάσταση, αλλά σε τελική ανάλυση εξαρτάται από το ίδιο το παιδί να ξεπεράσει τους φόβους του.
10. ΥΠΟΜΟΝΗ
Το να περιμένεις τον αέρα που δεν έρχεται στην μέση της θάλασσας, απαιτεί μεγάλη υπομονή. Συχνά σε ένα διήμερο αγώνα Optimist τα παιδιά αγωνίζονται μόνο για μία ώρα συνολικά. Η αναμονή για τις κατάλληλες καιρικές συνθήκες είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ιστιοπλοΐας και τα παιδιά το αποδέχονται. Θα μπορούσε μια ομάδα δωδεκάχρονων ποδοσφαιριστών να περιμένει όρθια μέσα στο γήπεδο για δύο ημέρες προκειμένου να παίξει για 90 λεπτά;
Πριν αποφασίσετε μία δραστηριότητα για το παιδί σας, ζητήστε πληροφορίες για την ιστιοπλοΐα. Υπάρχουν πολλοί εναλλακτικοί τρόποι για να ασχοληθεί κανείς με την ιστιοπλοΐα, όπως, η ιστιοπλοΐα τριγώνου, το surfing, το sup, το kite, ή η ιστιοπλοΐα ανοιχτής θάλασσας. Υπάρχουν πολλές επιλογές τόσο στην πόλη μας όσο και στην ευρύτερη περιοχή. Θα δείτε πως στο μέλλον το παιδί σας θα σας ευγνωμονεί.
Ελεύθερη μετάφραση - διασκευή από saidisale.com
Κων/νος Μαλανδράκης
Έφορος ανοιχτής θάλασσας ΙΟΠΟΡ
iopor.com