Σούπερ μάρκετ: Μεγάλες ανατιμήσεις, «εξαφάνιση» προσφορών και στροφή στην ιδιωτική ετικέτα
Μειωμένες πωλήσεις σε τεμάχια, μεγάλες ανατιμήσεις σχεδόν σε όλα τα προϊόντα, δραστικός περιορισμός των προσφορών εκ μέρος των προμηθευτών και στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, συνθέτουν την εικόνα του εγχώριου κλάδου των σούπερ μάρκετ.
Ο συνολικός «λογαριασμός» για τους retailers δείχνει αύξηση του τζίρου χάρη κυρίως στα συνεχόμενα κύματα ανατιμήσεων, αλλά και περιορισμό των περιθωρίων κέρδους εξαιτίας της δραματικής αύξησης στα κόστη λειτουργίας των καταστημάτων.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της IRI – η οποία εξετάζει το οργανωμένο λιανεμπόριο σε ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη - το πρώτο μισό της φετινής χρονιάς έκλεισε με ελαφριά άνοδο της τάξης του 1,6% συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, στα 4,147 δισ. ευρώ.
Το θετικό πρόσημο αποδίδεται κυρίως στην αύξηση του τζίρου που ξεκίνησε από τον περασμένο Μάιο ο οποίος έκλεισε στο +9,8%, για να ακολουθήσει ο Ιούνιος με ένα ακόμη +9,5%, με τις εκτιμήσεις των παραγόντων της αγοράς να κάνουν λόγο για θετικό απολογισμό και κατά το γ’ τρίμηνο της φετινής χρονιάς.
Αυτή η εξέλιξη αποδίδεται κατά κύριο λόγο στις μεγάλες ανατιμήσεις που «πέρασαν» σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες στα ράφια, αλλά και τις ισχυρές επιδόσεις του τουρισμού στη χώρα μας συγκριτικά με το περυσινό καλοκαίρι.
Κερδισμένες και χαμένες προϊοντικές κατηγορίες
Στο α’ εξάμηνο οι μεγαλύτερες αυξήσεις σε αξία καταγράφηκαν σε:
Υλικά μαγειρικής: 6,3%
Συσκευασμένα τρόφιμα: 4,6%
Είδη ατομικής υγιεινής : 3,4%
Σνακς: 2,2%
Μη αλκοολούχα ποτά: 2,1%
Γαλακτοκομικά: 0,2%
Στον αντίποδα, πτώση στον τζίρο εμφάνισαν:
Αλκοολούχα ποτά: -8,1%
Άλλα προϊόντα νοικοκυριού: -3,3%
Είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς: -2,4%
Απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού: -2,0%
Κατεψυγμένα τρόφιμα: -0,7%
Πού «πέρασαν» οι σημαντικότερες ανατιμήσεις
Με βάση τα στοιχεία της IRI, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα ακολούθησαν τον γενικό δείκτη, δηλαδή κινήθηκαν με +3,4%. Σχεδόν διπλάσια ήταν το ποσοστό των ανατιμήσεων στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας (+6%), ενώ στο +4,9% κινήθηκε η μεσοσταθμική αύξηση τιμών στα προϊόντα για το σπίτι.
Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις καταγράφηκαν στις υποκατηγορίες:
Υλικά μαγειρικής: +9%
Είδη ατομικής υγιεινής : +9%
Γαλακτοκομικά: +6,2%
Απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού: +5,4%
Κατεψυγμένα τρόφιμα: +5,1%
Άλλα προϊόντα νοικοκυριού: +4,1%
Είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς: +3,4%
Υποχώρηση των όγκων
Εξετάζοντας τις κατηγορίες σε πωλήσεις σε όρους τεμαχίων, μόνο τα συσκευασμένα τρόφιμα κινήθηκαν ανοδικά (+1,9%) και τα μη αλκοολούχα ποτά (+0,3%), Οι υπόλοιπες κατηγορίες εμφάνισαν πτώση και πιο συγκεκριμένα:
Αλκοολούχα ποτά: -9,2%
Άλλα προϊόντα νοικοκυριού: -7,1%
Απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού: -7,0%
Γαλακτοκομικά: -5,6%
Είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς: 5,6%
Κατεψυγμένα τρόφιμα: -5,5%
Είδη ατομικής υγιεινής : -5,2%
Υλικά μαγειρικής: – 2,4%
Σνακς: -0,4%
Περιορισμός προωθητικών ενεργειών
Να σημειωθεί ότι στη μείωση των όγκων «συνέβαλε» και η μείωση στις προσφορές, οι οποίες αποτελούσαν κανόνα τα τελευταία χρόνια του έντονου ανταγωνισμού στον κλάδο, καθώς τα κόστη για όλες τις εταιρείες έχουν αυξηθεί δραματικά, περιορίζοντας τις προωθητικές τους ενέργειες.
Έτσι οι προσφορές των εταιρειών μειώθηκαν κατά:
1,2 μονάδες στην κατηγορία των ταχυκίνητων κωδικών
0,8 μονάδες στα τρόφιμα
1,9 μονάδες στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής
3,3 μονάδες στα προϊόντα για το σπίτι
Στο 16% το μερίδιο τωνPL
Βέβαια, οι καταναλωτές, όπως είθισται σε περιόδους κρίσης, στράφηκαν στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία «έτρεξαν» στο πρώτο μισό του 2022 με τους υψηλότερους ρυθμούς της τελευταίας δεκαετίας.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία της IRI, το μερίδιο των PL ως προς την αξία πωλήσεων κατά το α΄ εξάμηνο του 2022 ανήλθε σε 16%, έναντι 14,8% το 2021.Αξίζει να θυμίσουμε ότι μετά τη «γιγάντωση» της κατηγορίας κατά την πρώτη περίοδο της οικονομικής ύφεσης στη χώρα μας, με το ποσοστό των PL να εκτοξεύεται μέχρι και το 19% το 2014 από 11,9% το 2010, οι επόμενες χρονιές μέχρι και πέρυσι κύλησαν πτωτικά σε όρους μεριδίων.
Επιστροφή τουonlineσε διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα στοιχεία για την online κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ, η οποία ανέβασε τα μερίδιά της μετά το ξέσπασμα της πανδημίας. Σύμφωνα με στοιχεία δείγματος που εξετάζει η Convert Group, το πρώτο εξάμηνο του 2022 ο τζίρος εμφάνιζε μικρή πτώση της τάξης του 5%, ωστόσο από τον Μάιο είχε αρχίσει ήδη να διαφαίνεται αλλαγή της τάσης.
Τελευταία στοιχεία της εταιρείας δείχνουν ότι από τον Μάιο μέχρι και τον τρέχοντα μήνα, η online κατανάλωση επέστρεψε σε διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης (σε όρους αξίας).
Σύγκριση τιμών
Ο Ιδρυτής και Πρόεδρος της Convert Group, Παναγιώτης Γκεζερλής, ανέφερε: «Στην αρχή του έτους, είδαμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα -αλλά και παγκοσμίως- μείωση στους όγκους του eCommerce, για τον απλούστατο λόγο ότι οι καταναλωτές -μετά από 2 χρόνια εγκλεισμού- επιθυμούσαν πρωτίστως να κοινωνικοποιηθούν μέσω της κατανάλωσης στα φυσικά καταστήματα. Αυτή η αντανακλαστική κίνηση φαίνεται ότι ολοκληρώθηκε και περνάμε σε ανάπτυξη, που τον Ιούλιο έφτασε σε διψήφιο ποσοστό αύξησης στον όγκο τεμαχίων που αγοράστηκαν online σε σχέση με τον Ιούνιο του 2021. Ας μην ξεχνάμε ότι, σε περιόδους οικονομικών δυσκολιών, ο καταναλωτής πάντα στρέφεται online για να συγκρίνει τιμές προϊόντων και συνολική αξία καλαθιών. Και ιστορικά αν το δούμε άλλωστε, στην οικονομική κρίση άνθισε το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας».
Δείτε επίσης
- Black Friday: Οι 9 συστάσεις του ΙΝΚΑ προς τους καταναλωτές
- Οι πληρωμές της εβδομάδας
- Airbnb: Αλλάζει το τοπίο από την 1η Ιανουαρίου
- Επίδομα παιδιού 2024: Κλείνει σήμερα η πλατφόρμα του ΟΠΕΚΑ για τις αιτήσεις- Τα SOS
- ΕΦΚΑ: Έρχεται το «ατομικό portofolio» για κάθε ασφαλισμένο: Tι πρεπει να γνωρίζετε
Σχετικά άρθρα
- Ακρίβεια: Στο τραπέζι η μείωση του ΦΠΑ στο ελαιόλαδο
- Δεύτερη η Ελλάδα στον πληθωρισμό τροφίμων στην ευρωζώνη
- Ακρίβεια: Στο 7,2% οι αυξήσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ τους τελευταίους μήνες
- Δείτε πόσο έχει “φουσκώσει” ο λογαριασμός του σούπερ μάρκετ
- Σούπερ μάρκετ: Τι έδειξε η σύγκριση τιμών με άλλες ευρωπαϊκές χώρες – Ο ρόλος του ΦΠΑ