Πώς άλλαξαν οι διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων λόγω της κρίσης
Ένας στους στους τρεις επισκέπτες στο σουπερμάρκετ αγοράζει προϊόντα για δύο νοικοκυριά λόγω της κρίσης του κορονοϊού, όπως προκύπτει από σχετικά στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η έρευνα αυτή διενεργήθηκε από τις 25 έως τις 27 Μαρτίου 2020 και τα αποτελέσματα της βασίστηκαν στις απαντήσεις 1.050 καταναλωτών. Αναλυτικά:
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας έχουν επηρεάσει και τις αγοραστικές αλλά και τις διατροφικές συνήθειες του κοινού. Όπως καταγράφεται στο σχήμα 1, περίπου 4 στους 10 καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα και για άλλους εκτός από το ίδιο το νοικοκυριό τους. Το 39% αγοράζει για άλλα συγγενικά πρόσωπα, όπως π.χ. γονείς προκειμένου να προστατευθούν από την έκθεση τους σε κίνδυνο, ενώ ένα 8% δηλώνει ότι αγοράζει για άλλους τρίτους όπως π.χ. γείτονες,
Δραστικά έχουν επηρεαστεί άλλωστε και οι λόγοι επίσκεψης στο κατάστημα σουπερμάρκετ. Σε σύγκριση με τα αποτελέσματα της μέτρησης του ΙΕΛΚΑ τον Δεκέμβριο του 2020, παρουσιάζουν μείωση σχεδόν όλοι οι δευτερεύοντες λόγοι επίσκεψης: για προσφορές (-27%), για βόλτα (-22%), για αγορά έτοιμου φαγητού (-8%) και για το φαγητό της ίδιας ημέρας (-9%). Αντίθετα παρουσιάζουν αύξηση η πιο «μακροχρόνια» επιλογή των εβδομαδιαίων αγορών/προμηθειών από 74% σε 85% και η πιο «έκτακτη» επιλογή της έλλειψης κάποιου προϊόντος από 46% σε 57%. Οι δύο τελευταίοι λόγοι επίσκεψης αποτελούν πλέον και τις κυρίαρχες αιτίες για έξοδο προς το σουπερμάρκετ με τα πιο υψηλά ποσοστά.
Παράλληλα καταγράφονται τα πρώτα σημάδια αλλαγών στις διατροφικές συνήθειες. Όπως φαίνεται στο σχήμα 3 το 49% του κοινού δηλώνει ότι μαγειρεύει περισσότερο έναντι 29% που δηλώνει ότι μαγειρεύει λιγότερο, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 44% της προηγούμενης εβδομάδας. Η εξέλιξη αυτή είναι αναμενόμενη λόγω της μείωσης της αγοράς της εστίασης.
Παρότι κατά κανόνα η αύξηση της μαγειρικής σχετίζεται με πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες κάτι τέτοιο δεν απεικονίζεται στα δεδομένα, καθώς μόλις το 23% δηλώνει ότι τρέφεται πιο υγιεινά σε σχέση με πριν την κρίση του κορονοϊού, ποσοστό μειωμένο σε σχέση με το 34% της προηγούμενης μέτρησης. Η τάση αυτή αποδίδεται στην μακροχρόνια παραμονή των καταναλωτών στο σπίτι, η οποία αυξάνει τον αριθμό των γευμάτων, την κατανάλωση θερμίδων αλλά και ζάχαρης, σε συνδυασμό μάλιστα με μειωμένη σωματική άσκηση.
Τέλος, σημαντική διαφοροποίηση καταγράφεται στις διατροφικές νηστείας του 2020 σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια λόγω της εμφάνισης του κορονοϊού. Συγκεκριμένα το 27% των καταναλωτών δηλώνει ότι δεν θα νηστέψει φέτος έναντι 24% τα προηγούμενα χρόνια. Το 14% μόνο συγκεκριμένες ημέρες, έναντι 12% τα προηγούμενα χρόνια. Το 52% θα νηστέψει τη Μεγάλη εβδομάδα έναντι 54% τα προηγούμενα χρόνια και το 8% όλη τη σαρακοστή έναντι 10% τα προηγούμενα χρόνια. Οι μέσες ημέρες νηστείας επομένως αναμένεται να είναι μειωμένες κατά 13% από 8,3 ημέρες τα προηγούμενα χρόνια σε 7,2 το 2020.
Δείτε επίσης
- Π.Σ Τυμπακίου: Έρχεται το 2ο “South Santa Run”!
- Nations League Playoffs: Ο δρόμος για την άνοδο περνάει απ’ τη...Σκωτία!
- Αυθεντικό πεϊνιρλί με χωριάτικο λουκάνικο και κασέρι
- Πλήρης ανατροπή για το ελαιόλαδο – Κατρακυλά η τιμή… μειωμένη και η παραγωγή
- Προϋπολογισμός 2025: Οι αλλαγές μέσα από 16 ερωταπαντήσεις
Σχετικά άρθρα
- O αντίκτυπος της πανδημίας στην καταναλωτική μας συμπεριφορά
- Γιατί δεν γεμίζουν πλέον τα καρότσια τους οι Έλληνες καταναλωτές
- Οι νέες κατηγορίες καταναλωτών που δημιούργησε ο κορονοϊός
- Πώς επιλέγουν προϊόντα οι καταναλωτές στην εποχή του κορονοϊού
- Προειδοποίηση της Ένωσης Ελλήνων Καταναλωτών-Τα τρόφιμα που είναι επικίνδυνα για κατανάλωση