Παραμένει “ανοιχτή πληγή” ο δρόμος της Μεσαράς
Έντείνεται ο προβληματισμός μετά και τη νέα καθίζηση που άφησε πίσω της η κακοκαιρία των τελευταίων ημερών
Ισως τελικα να μην είναι γραφτό να ολοκληρωθεί αυτό το έργο.Τα προβλήματα μοιάζουν με ανυπέρβλητα εμπόδια,ενω χαρακτηριστική είναι η αδυναμία εξέυρεσης λύσεων απο τους αρμόδιους φορείς.Ενα έργο του οποίου οι κατασκευαστικές αστοχίες 'ξεγυμνώθηκαν" για άλλη μια φορά μετα τις ισχυρές βροχοπτώσεις των τελευταίων ημερών με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τις καθιζήσεις και κατολισθήσεις στα πρανή και στο οδόστρωμα κατά μήκος τού υπό κατασκευή οδικού τμήματος Αγίας Βαρβάρας-Απομαρμά,με τις οποίες επιδεινώθηκε η κατάσταση στην περιοχή του Πανασού.
Η διαμορφωθείσα εικόνα, την οποία έχει καταγράψει με θέματα του το mesaralive,έρχεται να εντείνει την ανησυχία για την τύχη ενός έργου που έχει καθυστερήσει χαρακτηριστικά να ολοκληρωθεί, εγείροντας πλέον δύο σοβαρά ερωτήματα.
Το πρώτο ερώτημα είναι αν μετά τα νέα τεχνικά απρόοπτα θα μπορέσουν να συνεχιστούν απρόσκοπτα οι κατασκευαστικές εργασίες και αν θα μπορέσει το έργο να προλάβει το στοίχημα της μη απένταξης, δεδομένου ότι θα πρέπει το κυρίως έργο, η οδική αρτηρία δηλαδή, να έχει ολοκληρωθεί και παραδοθεί σε χρήση μέχρι τις 31 Μαρτίου. Θυμίζουμε ότι, αν δε γίνει αυτό, η χώρα μας θα κληθεί υποχρεωτικά να επιστρέψει στην Ε.Ε. ποσό 71 εκατ. ευρώ λόγω απένταξης του έργου.
Το δεύτερο ερώτημα αφορά στο κρίσιμο θέμα της δημόσιας ασφάλειας. Αφορά στο ποιος μπορεί να διασφαλίσει ότι και να παραδοθεί έγκαιρα ο δρόμος (ώστε να μην επιστρέψουμε 71 εκατ. ευρώ στην Ε.Ε.) δε θα προκύψουν μελλοντικά νέα προβλήματα κατολισθήσεων και καθιζήσεων...
Η προφανής απάντηση είναι ότι κανείς δεν μπορεί να βάλει το χέρι του στη φωτιά, από τη στιγμή που βλέπουμε να εκδηλώνονται συνεχώς προβλήματα στα ίδια “σεσημασμένα” σημεία, εξαιτίας των οποίων σταμάτησε η αρχική εργολαβία το 2012, επιστρατεύτηκε νέα εργολαβία (αυτή που είναι σε εξέλιξη), για να επιστρατευτεί τώρα και ειδικός τεχνικός σύμβουλος ώστε να διορθωθούν, να αλλάξουν τα δεδομένα στη διορθωτική... εργολαβία!
Αποκαλυπτικές εικόνες
Άκρως αποκαλυπτικές, ως προς τις τελευταίες καθιζήσεις μετά τις βροχοπτώσεις, είναι οι φωτογραφίες που αναρτήθηκαν στη σελίδα “Δια-SOS-τε τη Μεσαρά” στο Facebook.
Όπως αποκαλύπτουν οι φωτογραφίες, κοντά στο τούνελ της Αγίας Βαρβάρας, στα πρανή, έχουν παρουσιαστεί καθιζήσεις, τα τσιμέντα στα πλαϊνά αυλάκια έχουν σκάσει και μετακινηθεί από τη θέση τους και ο δρόμος έχει παρουσιάσει παραμορφώσεις που θα απαιτήσουν επιπλέον χρόνο εργασιών.
Για πρόβλημα που συνδέεται με γεωλογικό φαινόμενο και εντοπίζεται σε ένα γνωστό, προβληματικό σημείο, όπου η κατάσταση επιδεινώθηκε λόγω των τελευταίων μαζεμένων βροχοπτώσεων, έκανε λόγο ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ Α.Ε. Φώτης Καζάσης, ο οποίος σημείωσε πως μέσα στις επόμενες ημέρες θα ξεκαθαρίσει το τοπίο για το κατά πόσον επηρεάζεται η πορεία των εργασιών και τα χρονοδιαγράμματα.
Ο κ. Καζάσης τόνισε, πάντως, ότι το πλάνο που έχει καταρτιστεί σε πρώτη φάση από ΟΑΚ και υπουργείο προβλέπει την ταυτόχρονη υλοποίηση των εργασιών για την κατασκευή της βασικής οδικής αρτηρίας ώστε να προλάβει την προθεσμία της 31ης Μαρτίου και των εργασιών αποκατάστασης των κατολισθήσεων.
Ο ίδιος δήλωσε ευθέως, πάντως, πως θεωρείται περίπου δεδομένο ότι μελλοντικά θα παρουσιαστούν ανάλογα προβλήματα και σε άλλα σημεία τού υπό κατασκευή οδικού τμήματος Αγίας Βαρβάρας-Απομαρμά.
Εδώ βλέπουμε ότι χρόνος μπαίνει, χρόνος βγαίνει, εργολαβίες τελειώνουν, εργολαβίες αρχίζουν, μελέτες αλλάζουν, αλλά τελικά τα τεχνικά προβλήματα στο προβληματικό εξαρχής αυτό τμήμα του κάθετου οδικού άξονα Ηρακλείου-Μεσαράς δεν τελειώνουν ποτέ! Και δεδομένου ότι τα προβλήματα απορρέουν από θεμελιώδη αιτία, δηλαδή τα γεωλογικά χαρακτηριστικά, την ποιότητα και το σαθρό του εδάφους, οι πολίτες έχουν κάθε λόγο να είναι θορυβημένοι και ανήσυχοι για το τι έργο τελικά θα παραδοθεί σε χρήση όταν και όποτε μετά από τόσα βάσανα παραδοθεί.
Ευχή και ελπίδα πλέον είναι μέσω του τεχνικού συμβούλου που έχει αποσταλεί από το υπουργείο Υποδομών στον ΟΑΚ Α.Ε., και μελετά αναλυτικά τα δεδομένα, τα προβλήματα και τα γεωλογικά δεδομένα, να βρεθεί η άκρη ώστε να “θεραπευτούν” οριστικά πλέον οι τεχνικές “ασθένειες” του σημαντικού έργου.
Καταγγελίες για ανευθυνότητα
Παρεμβάσεις από Αλ. Μαρκογιαννάκη και Λ. Αυγενάκη
Παρέμβαση για τα νέα φαινόμενα καθίζησης στον υπό κατασκευή δρόμο Ηρακλείου-Μεσαράς έκανε ο υποψήφιος περιφερειάρχης Κρήτης κ. Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης, που επισημαίνει ότι «η ανευθυνότητα και αναποτελεσματικότητα τόσων ετών αποκαλύπτεται για μια ακόμη φορά σε ένα από τα πιο κομβικά έργα του νησιού. Από τη μια η αναίτια καθυστέρηση του υπουργείου Υποδομών, από την άλλη η απραξία της Περιφέρειας θα συνεχίσουν να ταλαιπωρούν τους κατοίκους της περιοχής, οι οποίοι εδώ και χρόνια περιμένουν να τους παραδοθεί το έργο. Σήμερα κιόλας η Περιφέρεια οφείλει να ζητήσει εξηγήσεις από τους υπεύθυνους για αυτή την κατάσταση».
Επερώτηση με φόντο τις καθιζήσεις και στις παραμορφώσεις που δημιουργήθηκαν από την πρόσφατη κακοκαιρία στο έργο του δρόμου Ηρακλείου-Μεσαράς κατέθεσε προς τον υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, ο γραμματέας Π.Ε. της Νέας Δημοκρατίας και βουλευτής Ηρακλείου Λευτέρης Αυγενάκης, στην οποία ερωτά: «Ισχύει το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του έργου τον Μάρτιο του 2019; Ποιες συμπληρωματικές εργασίες θα γίνουν για την αποκατάσταση των καθιζήσεων;».
Ανακοίνωση έβγαλε και η ΝΟΔΕ Ηρακλείου, σημειώνοντας μεταξύ άλλων: «Από τη μια στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ στην Κρήτη, ακόμα και υπουργοί, διαλαλούν πως ο ΒΟΑΚ, το οδικό δίκτυο και γενικότερα οι υποδομές της Κρήτης αποτελούν κορυφαία προτεραιότητά τους και από την άλλη δρόμοι κλείνουν και καταρρέουν εξαιτίας της βροχής».