Νέος ΒΟΑΚ: Έτοιμο το 2031 με διόδια το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, χωρίς διόδια το τμήμα στο Λασίθι

radiome.gr  24 October, 2024 ΑΡΘΡΑ
Νέος ΒΟΑΚ: Έτοιμο το 2031 με διόδια το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, χωρίς διόδια το τμήμα στο Λασίθι

Το 2031 θα είναι έτοιμο το μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ και αυτό αποτελεί το καλό σενάριο λαμβάνοντας υπ΄ όψιν χρόνους και χρονοδιαγράμματα έργου. Ως το τέλος του 2024, Δεκέμβριο, αναμένεται να υπάρξει οριστική απόφαση για τον ανάδοχο του έργου Χανιά – Χερσόνησος που αυτή τη στιγμή προτιμητέος ανάδοχος είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Αν τελικά τον Δεκέμβριο υπάρξει οριστικός ανάδοχος τότε θα χρειαστούν κάποιοι μήνες για την παραχώρηση και τη σύμβαση και αμέσως θα αρχίσει να “τρέχει” η πενταετία του έργου ενώ οι πρώτες εργασίες αναμένονται στο τέλος του 2026 εφόσον έχουν ξεπεραστεί και τα ζητήματα με τις προσφυγές στο ΣτΕ των Δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου.

Ο πρώτος χρόνος αφορά στις απαλλοτριώσεις από πλευράς Δημοσίου και τις μελέτες από τον κατασκευαστή και τα υπόλοιπα έτη χωρίς καθυστέρηση η κατασκευή. Τότε θεωρητικά το 2031 το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος με προοπτική επέκτασης Χανιά – Κίσσαμος θα είναι έτοιμο. Σε ό,τι αφορά στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη που είναι ΣΔΙΤ δηλαδή σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου οι διαδικασίες ήδη τρέχουν. Οι απαλλοτριώσεις προχωρούν με ευθύνη του Δημοσίου ο ιδιώτης κάνει τις μελέτες και οι κατασκευαστές κάνουν προκαταρκτικές εργασίες.

Το κόστος του τμήματος αυτού είναι 200 εκατ. Ευρώ και υπάρχει συγχρηματοδότηση ενώ λόγω της σύμπραξης δεν θα εισπράττονται διόδια από τον παραχωρησιούχο. Αντιθέτως στο μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ από Χανιά ως Χερσόνησος που έχει προϋπολογισμό 1,5 δις ευρώ και υπάρχει ενδιαφέρον και από τις 4 συστημικές τράπεζες για χρηματοδότηση αλλά και από τη Eurobank που ήδη συμμετέχει στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα του μικρού τμήματος του ΒΟΑΚ θα επιβληθούν χιλιομετρικά διόδια εκτός κι αν η κυβέρνηση θέλει να εφαρμόσει κοινωνική πολιτική και να απορροφήσει το κόστος και να αποδώσει την απόσβεση στον ανάδοχο. Μάλιστα η διασύνδεση του νέου αεροδρομίου Καστελίου με τα Χανιά θα γίνεται σε μια ώρα.

Ωστόσο πριν από την κατασκευή θα πραγματοποιηθούν έργα οδικής ασφάλειας δηλαδή θα τοποθετηθούν κολονάκια κατά μήκος του υφιστάμενου ΒΟΑΚ και το έργο θα χρηματοδοτηθεί από τη Eurobank. Tα ανωτέρω χρονοδιαγράμματα τέθηκαν κατά την περιοδεία του Δ.Σ της Eurobank στην Κρήτη που χθες το βράδυ πραγματοποιήθηκε εκδήλωση παρουσία του Υπουργού Υποδομών Χρήστου Σταϊκούρα. Η εκδήλωση της Eurobank αποδείχτηκε πολύ χρήσιμη αφού τέθηκε το πλαίσιο ξεκάθαρα γύρω από τα μεγάλα έργα του νησιού που ήδη τρέχουν ως διαδικασίες και η Τράπεζα ήδη χρηματοδοτεί τα σχήματα ενώ η συνολική συνεισφορά της τα τελευταία χρόνια είναι 800 εκατ. Ευρώ στο νησί μέσω δημόσιων έργων και ιδιωτικών επενδύσεων.

Για το καλώδιο

Τα στελέχη της Eurobank αναφέρθηκαν και στην κατασκευή του μεγάλου καλωδίου δηλαδή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Αττική που υπάρχει χρηματοδοτική συμμετοχή λέγοντας ότι αυτό θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2025 και θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις και στη ραχοκοκαλιά του συστήματος με ΑΠΕ στην Κρήτη. Το επενδυτικό ενδιαφέρον υπάρχει όπως ειπώθηκε όμως οι προτεραιότητες των επενδυτών είναι σε άλλες περιοχές που υπάρχει μεγαλύτερη ωριμότητα καθώς για την Κρήτη υπάρχει περιθώριο ενός χρόνου ακόμη για να ολοκληρωθεί η πράσινη μετάβαση όμως χρειάζεται σεβασμός από τους επενδυτές στο φυσικό περιβάλλον της Κρήτης και καλή πίστη από τους κατοίκους.

Το νέο αεροδρόμιο

Το νέο αεροδρόμιο ειπώθηκε τόσο από την Eurobank όσο και από τον Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα ότι τρέχει χωρίς καθυστερήσεις ενώ τα τραπεζικά στελέχη έδωσαν έμφαση στο capacity των πτήσεων και τη σύνδεση με τον ΒΟΑΚ. Για την αύξηση των πτήσεων έγινε λόγος για το μήκος του διαδρόμου του νέου αεροδρομίου που είναι μεγαλύτερο από τον υφιστάμενο στο αεροδρόμιο “Ν. Καζαντζάκης” και θα μπορεί να δέχεται πτήσεις απευθείας από χώρες τις Ασίας και τις Αραβικές χώρες.

ΤΑΙΠΕΔ

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον υπήρξε όμως και για το υφιστάμενο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο “Ν. Καζαντζάκης” όπου θα γίνει προσωρινό “λίφτινγκ” αλλά και για την αξιοποίηση του φιλέτου από το ΤΑΙΠΕΔ αμέσως μετά το κλείσιμο της εγκατάστασης και την έναρξη λειτουργίας του αεροδρομίου στο Καστέλι. Όπως ειπώθηκε σε αυτή τη φάση διερευνάται ακόμη το ιδιοκτησιακό καθεστώς καθώς ο Δήμος Ηρακλείου φέρεται να είναι συνιδιοκτήτης στην έκταση που αναπτύσσεται το αεροδρόμιο Ηρακλείου. Ειδική μνεία από τον Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα έγινε και στο πρόσωπο του αερολιμενάρχη Γιώργου Πλιάκα.

Έργα για το νερό

Αναφορά υπήρξε και για τα έργα που αφορούν στην ενιαία διαχείριση. Ειδική μνεία έγινε για το φράγμα του Ταυρωνίτη με συμμετοχή 260 εκατ. Ευρώ αλλά και στο έργο εκτροπής του Πλατύ Ποταμού με 160 εκατ. Ευρώ.

 

Δείτε επίσης

    Δεν υπάρχουν καταχωρήσεις
radiome.gr  24 October, 2024 ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

mesaralive.gr | επίσημη σελίδα