Καίει τα πάντα ο πληθωρισμός στην Ελλάδα
Με καλπασμό συνεχίζεται η αύξηση του πληθωρισμού στην Ελλάδα, υπερβαίνοντας δραματικά τον μέσο όρο της ΕΕ και πολύ υψηλότερα από Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία και Γερμανία.
Στο 12% διαμορφώθηκε τον Σεπτέμβριο ο πληθωρισμός, όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, έναντι 11,4% που ήταν τον Αύγουστο. Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη εκτίμηση της Eurostat έχει τοποθετήσει τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή του Σεπτεμβρίου στο 12,1%, από 11,2% που ήταν τον Αύγουστο.
Τον τελευταίο χρόνο, οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν αυξηθεί κατά 332%, του πετρελαίου θέρμανσης κατά 65,1%, του ρεύματος κατά 30,5%. Κατά 23,3% έχουν ανατιμηθεί τα γαλακτοκομικά και αυγά, 18,4% το ψωμί και τα δημητριακά, 17,6% τα κρέατα, 17% τα έλαια και λίπη και 14,3% ο καφές,
Ο πληθωρισμός παρουσίασε αύξηση 2,9% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2022, έναντι αύξησης 2,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος δείκτης τιμών καταναλωτή του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2021 – Σεπτεμβρίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2020 – Σεπτεμβρίου 2021, παρουσίασε αύξηση 8,7% έναντι μείωσης 0,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2020 – Σεπτεμβρίου 2021 με το δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2019 – Σεπτεμβρίου 2020.
Μηνιαίες μεταβολές
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,9% τον μήνα Σεπτέμβριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Αυγούστου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 1,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, αρνί και κατσίκι, νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, ελαιόλαδο, λαχανικά (γενικά). Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα νωπά φρούτα.
• 0,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 41,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
• 3,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, διάφορες υπηρεσίες που σχετίζονται με το σπίτι, φυσικό αέριο, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.
• 1,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
• 0,3% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
• 1,8% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 2,7% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία μοτέλ-πανδοχεία.
• 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
• 1,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο κίνησης, καινούργια αυτοκίνητα.
Δείτε επίσης
-
Δεν υπάρχουν καταχωρήσεις
Σχετικά άρθρα
- Πληθωρισμός: Κάτω από τον πήχη στην ακρίβεια η κυβέρνηση – Γιατί επιμένει
- ΕΛΣΤΑΤ: Στο 3,2% ο πληθωρισμός τον Μάρτιο -Αύξηση 67,2% στο λάδι και 12,7% στα φρούτα
- Πώς ο πληθωρισμός αλλάζει ακόμη και τι τρώμε
- Πληθωρισμός: Στο 2,4% στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο
- Ευρωζώνη: Σημαντική μείωση πληθωρισμού στο 5,5% τον Ιούνιο – Στο 2,8% η Ελλάδα