Μέχρι και 1,6 δισ. ευρώ πρόσθετα έσοδα στον κρατικό προϋπολογισμό θα μπορούσε να αποδώσει η υιοθέτηση κινήτρων για την ενθάρρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, κατά το πρώτο έτος εφαρμογής τους.
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, η χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών (POS) θα μπορούσε να συμβάλει αποφασιστικά στην προσπάθεια για τον περιορισμό της παραοικονομίας και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης.
Η διείσδυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών στην Ελλάδα παραμένει σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα και υστερεί κατά πολύ σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Με βάση την αξία συναλλαγών με POS ανά κάτοικο το 2013, η Ελλάδα βρισκόταν υψηλότερα μόνο από την Κροατία και τη Βουλγαρία, ενώ σε όρους αριθμού συναλλαγών ανά κάτοικο, η χώρα μας κατείχε την τελευταία θέση στη σχετική κατάταξη.
Αναγνωρίζοντας τη σημασία των POS για τον περιορισμό της παραοικονομίας, αρκετές χώρες έχουν θεσπίσει κίνητρα για την ενίσχυση της χρήσης τους, τα οποία περιλαμβάνουν εκπτώσεις στους έμμεσους φόρους (όπως ΦΠΑ) και άμεσους φόρους (όπως φόρους εισοδήματος), λοταρίες και απαγόρευση της χρήσης μετρητών για συναλλαγές μεγαλύτερης αξίας.
Ειδικότερα στη Νότια Κορέα, η θέσπιση κινήτρων για την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών οδήγησε σε αύξηση του μεριδίου των καρτών πληρωμής σε πάνω από 65% της ιδιωτικής κατανάλωσης το 2010, από 14,7% το 1999. Την αντίστοιχη περίοδο, οι συνολικές εισπράξεις από τον φόρο εισοδήματος στη χώρα αυξάνονταν κατά περίπου 14% ετησίως, ξεπερνώντας σημαντικά τους ρυθμούς αύξησης του ΑΕΠ (6,5% κατά μέσον όρο την περίοδο 2000-2009).
Η Νότια Κορέα εμφανίζεται στη μελέτη ως η χώρα η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο για την Ελλάδα. Ενα από τα μέτρα που πήρε η ασιατική χώρα ήταν οι εκπτώσεις στους καταναλωτές για αγορές με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής.
Έκπτωση 05% έως 2,6%
Το 1994 καθιερώθηκε από το κράτος έκπτωση 0,5%, επί της αξίας των συναλλαγών που έγινε 1% το 1996, 2% το 2000 σε 2%, για να επανέλθει το 2004 στο 1%. Ειδικά όμως για επιχειρήσεις με αυξημένη έκθεση σε πληρωμές με μετρητά, όπως εστιατόρια και τουριστικά καταλύματα, θεσπίστηκε αυξημένη έκπτωση (1,5%-2,6%).
Τα φορολογικά κίνητρα συνοδεύτηκαν και με επιβολή της χρήσης των καρτών σε εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών πάνω από 150 εκατ. γουόν (περίπου 125.000 ευρώ). Παράλληλα, θεσπίστηκαν μέτρα για περιορισμό της προμήθειας που χρεώνουν οι τράπεζες, καθώς και πρόστιμο 5% επί της αξίας της συναλλαγής σε περίπτωση άρνησης εξυπηρέτησης με κάρτα.
Επίσης, θεσπίστηκε σε ορισμένες περιπτώσεις έκπτωσης από τον φόρο εισοδήματος, τόσο στους καταναλωτές όσο και στις επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, από το 1999 δόθηκε η δυνατότητα στους μισθωτούς να έχουν έκπτωση εφόσον ξόδευαν τουλάχιστον 10% του εισοδήματός τους με κάρτες πληρωμής. Το όριο προσαρμόστηκε διαχρονικά, με την αύξηση της διείσδυσης των καρτών πληρωμής, στο 15% από το 2005, 20% από το 2008 και 25% από το 2010. Το όριο της έκπτωσης τέθηκε στο 10% του εισοδήματος, δηλαδή περίπου στα 2.500 ευρώ.
Στους επιχειρηματίες, από το 1997 θεσπίστηκε έκπτωση 50% στον φόρο εισοδήματος που αναλογεί σε επιπλέον πωλήσεις μέσω καρτών πληρωμής εντός του φορολογικού έτους, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, η οποία μειώθηκε σε 40% το 2010.
• 1,6 δισ. θα μπορούσαν να αυξηθούν τα δημόσια έσοδα με την υιοθέτηση κινήτρων για τη χρήση πλαστικού χρήματος στις συναλλαγές, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ.
Πηγή: ethnos.gr
Δείτε επίσης
-
Δεν υπάρχουν καταχωρήσεις
Σχετικά άρθρα
- Μπαράζ πληρωμών σε εργαζόμενους, συνταξιούχους και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες έως το τέλος του έτους
- Επιδόματα, αναδρομικά και οικονομικές ενισχύσεις – Tι θα δοθεί μέχρι το Πάσχα
- Όλες οι τακτικές και έκτακτες πληρωμές πριν από τις γιορτές
- Εφάπαξ, επιδόματα και επιστροφές εισφορών: Ποιοι πληρώνονται σήμερα
- Οι υποχρεώσεις και ο μποναμάς: Tι θα εισπράξουμε και τι θα πληρώσουμε μέχρι το τέλος του έτους