Έρευνα: Πως βαθμολογούν οι τουρίστες την Κρήτη
Τιμές στα ύψη - και δη σε δημοφιλείς προορισμούς - και προβλήματα στη συγκοινωνία τα μεγαλύτερα παράπονα των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα και την Κρήτη, σύμφωνα με έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ, ενώ στα θετικά η ελληνική κουζίνα και ο πολιτισμός!
Η έρευνα της TCI Research συγκέντρωσε αξιολογήσεις που έχουν κάνει επισκέπτες στην Ελλάδα, οι οποίες έχουν προκύψει από πηγές κοινωνικών δικτύων (social media) και ταξιδιωτικούς ιστότοπους (ΟΤΑs).
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Κρήτης Μιχάλης Βλατάκης, σχολιάζοντας τα στοιχεία της έρευνας του ΙΝΣΕΤΕ, τόνισε ότι καταβάλλεται μεγάλη προσπάθεια από τους φορείς του τουρισμού για την υποστήριξη και την ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.
Συγκεκριμένα, ο κ. Βλατάκης ανέφερε ότι «υπάρχει μεγάλη αγωνία ώστε να παρέχουμε αυτά που έχουμε υποσχεθεί στους τουρίστες. Δυστυχώς, υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις στο προσωπικό, αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορούν να καλυφθούν όλες οι απαιτήσεις των ξένων επισκεπτών».
«Ζητούμενο είναι η ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, όπως οι βελτιώσεις στις υποδομές, για να έχουμε καλύτερα οικονομικά πακέτα και να προσελκύουμε τουρίστες οι οποίοι θα αφήνουν περισσότερα χρήματα στη χώρα μας», συνέχισε ο κ. Βλατάκης.
Σε ερώτηση για το αν υπάρχουν παράπονα από την πλευρά των τουριστών για τις παροχές που τους προσφέρονται, ο πρόεδρος των Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Κρήτης είπε: «Σίγουρα υπάρχουν παράπονα από την πλευρά των τουριστών, τα οποία σε ορισμένες περιπτώσεις είναι δικαιολογημένα. Όμως, υπάρχουν και οι “επαγγελματίες παραπονιάρηδες”, οι οποίοι το έχουν κάνει σύστημα, να βρίσκουν διάφορες δικαιολογίες για να υποβαθμίσουν το τουριστικό προϊόν, αποβλέποντας ακόμα και στην επιστροφή χρημάτων».
Τα αποτελέσματα της έρευνας
O συνολικός δείκτης NSI (Net Sentiment Index) για το πρώτο τρίμηνο του 2024 παρέμεινε σχετικά σταθερός σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο. Η Ελλάδα κατέχει την τέταρτη θέση σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές, ακολουθώντας την Κροατία, την Πορτογαλία και την Ιταλία. Επιπλέον, η Αθήνα είχε μια αύξηση των θετικών σχολίων σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, με βαθμολογία που την κατατάσσει αμέσως μετά την Πορτογαλία.
Εστιάζοντας στη μηνιαία τάση, ο δείκτης NSI σημείωσε ελαφρά πτώση τον Ιανουάριο, από 52 μονάδες τον Δεκέμβριο του 2023 σε 40 μονάδες. Η πτώση αυτή μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες, όπως σχόλια ταξιδιωτών που ανέφεραν περιπτώσεις υπερτιμολόγησης σε εστιατόρια στην Ελλάδα, καθώς και αναφορές influencers για υψηλές τιμές στη Μύκονο. Ωστόσο, η ανάκαμψη του δείκτη ήρθε γρήγορα, ήδη από τον Φεβρουάριο, και αυξήθηκε ακόμη περισσότερο προς το τέλος του πρώτου τριμήνου.
Ο παράγοντας Πολιτισμός συνεχίζει να προκαλεί θετικά σχόλια, αναδεικνύοντας την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας. Επιπλέον, αυξήθηκε ο αριθμός των συζητήσεων γύρω από τα θέματα της γαστρονομίας και του περιβάλλοντος. Ωστόσο, παρατηρήθηκε μείωση του όγκου των σχολίων γύρω από τη φιλοξενία σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο. Παρ' όλα αυτά, η ηλεκτρονική φήμη της Ελλάδας παρέμεινε ισχυρή σε όλες τις κατηγορίες, με τη γαστρονομία, τη φιλοξενία και τον πολιτισμό να διατηρούν εξαιρετικά υψηλές βαθμολογίες άνω του 85.
Οι ιστορίες σχετικά με τη φύση και το περιβάλλον απέκτησαν εξέχουσα θέση στο διαδίκτυο, με έμφαση στις πτυχές της φιλικότητας προς το περιβάλλον και της βιωσιμότητας στην Ελλάδα. Το θετικό συναίσθημα και το ενδιαφέρον για το φυσικό περιβάλλον της Ελλάδας παρατηρήθηκαν σε διάφορα διαδικτυακά μέσα - συμπεριλαμβανομένων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, των περιοδικών και των ιστολογίων.
«Σίγουρα υπάρχουν παράπονα από την πλευρά των τουριστών, τα οποία σε ορισμένες περιπτώσεις είναι δικαιολογημένα. Όμως, υπάρχουν και οι “επαγγελματίες παραπονιάρηδες”, οι οποίοι το έχουν κάνει σύστημα, να βρίσκουν διάφορες δικαιολογίες για να υποβαθμίσουν το τουριστικό προϊόν, αποβλέποντας ακόμα και στην επιστροφή χρημάτων», αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κρήτης
Επιπλέον, πολιτιστικά θέματα τράβηξαν την προσοχή του κοινού, όπως η πολυαναμενόμενη επαναλειτουργία του ανακτόρου στις Αιγές, όπου στέφθηκε ο Μέγας Αλέξανδρος, τα ορόσημα της οθωμανικής εποχής και οι καρναβαλικές εκδηλώσεις στην Αθήνα.
Σε αντίθεση με τα προηγούμενα τρίμηνα, το πρώτο τρίμηνο του 2024 παρατηρήθηκε μείωση των ιστοριών που σχετίζονται με το θέμα του υπερτουρισμού. Ωστόσο, εξακολουθούσαν να υπάρχουν αρκετές αρνητικές ιστορίες, από τις οποίες μερικές από τις πιο γνωστές ήταν οι επιπτώσεις της αφρικανικής σκόνης στην Ελλάδα, η ακατάστατη συντήρηση του πάρκου των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004 και οι αμφιλεγόμενες συζητήσεις μεταξύ περιβαλλοντικών ομάδων και της κυβέρνησης σχετικά με τις παράκτιες κατασκευές.
Τους επόμενους 12 μήνες σκοπεύει να κάνει διακοπές στο εξωτερικό το 57,3% των Αμερικανών, ενώ τα ποσοστά είναι αρκετά υψηλότερα στις άλλες αγορές, με τον Καναδά να είναι στο 71%, την Κίνα στο 62,7%, την Ινδία στο 70,5% και την Αυστραλία στο 67,7%. Ως εκ τούτου, τους επόμενους 12 μήνες, 1 στους 3 Καναδούς, Ινδούς και Αυστραλούς δε σκοπεύει να κάνει ταξίδια στο εξωτερικό με τουλάχιστον μία διανυκτέρευση. Στις ΗΠΑ είναι πιο έντονη η εικόνα, όπου 2 στους 5 δε σκοπεύουν να κάνουν ταξίδια στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες.
Αμερικανοί, Καναδοί, Κινέζοι, Ινδοί και Αυστραλοί επιλέγουν αξιοθέατα και φύση στις διακοπές τους
Ως προς τα κίνητρα για ταξίδια, η «απόλαυση και η χαλάρωση» είναι το βασικότερο κίνητρο για τη μεγάλη πλειοψηφία, από το 53% των Ινδών μέχρι το 67% των Αυστραλών, ενώ ακολουθεί η εμπειρία ενός νέου μέρους ή πολιτισμού με ποσοστά μεταξύ 43% και σχεδόν 50%. Για τους Κινέζους, η σειρά είναι αντίστροφη, με το 44% να έχει ως βασικό κίνητρο την εμπειρία ενός νέου μέρους ή πολιτισμού και ως δεύτερο την απόλαυση/χαλάρωση με 42%.
Σχετικά με το είδος των διακοπών στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες ή το είδος των διακοπών ευρύτερα που προτιμούν οι υπό μελέτη αγορές, έχει ενδιαφέρον ότι δε μονοπωλεί το προϊόν “ήλιος και θάλασσα”, όπως προτιμάται σε μεγάλο ποσοστό στην Ελλάδα, αλλά ξεχωρίζουν και τα ταξίδια σε αξιοθέατα ή ακόμη και η προτίμηση για ταξίδια στη φύση, ιδιαίτερα για Ινδούς και Κινέζους. Ειδικότερα, την παραλία προτιμά το 32% των Αμερικανών, το 35% των Καναδών, το 32% των Κινέζων, το 32% των Ινδών και το 30% των Αυστραλών. Ταξίδι για να δουν αξιοθέατα προτιμούν το 33% των Αμερικανών, το 33% των Καναδών, το 23% των Κινέζων, το 25% των Ινδών και το 39% των Αυστραλών. Ταξίδι στη φύση προτιμούν το 25% των Αμερικανών, το 28% των Καναδών, το 38% των Κινέζων, το 43% των Ινδών και το 26% των Αυστραλών.
Δείτε επίσης
-
Δεν υπάρχουν καταχωρήσεις