Σήμερα το πρωί λάβαμε στο email του Mesaralive.gr, επιστολή από τον δημοσιογράφο Μάριο Διονέλλη, Σας παραθέτουμε αυτούσια την επιστολή
Θα ήθελα πολύ να βρεθώ στην λαϊκή σας συνέλευση στις 9 Σεπτεμβρίου. Επειδή ξέρω πως σας στεναχώρησα με τα κείμενά μου στην Εφημερίδα των Συντακτών και στο Facebook αλλά κυρίως επειδή θα είχα να σας πως πολλά. Επιλέγω να σας τα γράψω και για να τα διαβάσετε πιο ήρεμα αλλά και προσπαθώντας να αποφύγω τις φανατικές φωνές που δυστυχώς υπάρχουν (ως μειοψηφία) μεταξύ σας. Συνήθως στη δική μου τη δουλειά μιλάμε από τα ρεπορτάζ μας κι όποιος κατάλαβε, κατάλαβε. Μα εδώ νομίζω πως αξίζει να τα πούμε μια ολιά παραπάνω. Βάλτε και αυτές τις δικές μου γραμμές δίπλα στις επιστολές συμπαράστασης που δέχεστε τις τελευταίες μέρες από βουλευτές, πολιτευτές, πρώην δημάρχους και αντιδημάρχους. Για να βγάλουμε και τις υποψίες αναμεταξύ μας, να ξέρετε πως δε ζητώ ούτε σκοπεύω να ζητήσω την ψήφο σας. Το πολύ-πολύ να συνεχίσετε να με διαβάζετε όπου γράφω ή να μην με ξαναδιαβάσετε ποτέ. Άλλο όφελος δεν έχω, ούτε ΜΚΟ που φέρνει πρόσφυγες , ούτε ξενοδοχείο που θα πάρει επιδότηση για να τους φιλοξενήσει. Κίνητρα έχω φυσικά και θα σας τα πω στην τελευταία παράγραφο.
Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή:
1. Για τα HOT SPOT
Φαίνεται πως είναι καθολικό το αίτημά σας περί μη δημιουργίας ΗΟΤ SPOT στην περιοχή. Η συζήτηση αυτή όμως έχει ουσιαστικά τελειώσει (αν άνοιξε ποτέ). Το δικό μου το ρεπορτάζ λέει πως δεν συζητήθηκε ποτέ κάτι τέτοιο. Ειδικά για το αεροδρόμιο. Δεν ξέρω τί σας λένε άλλοι ότι άκουσαν, ή ότι άκουσαν άλλους να λένε. Εντάξει, όμως ο καθένας έχει τις δικές του πηγές. Πάντως οι δήμαρχοι του νησιού ήδη παίρνουν θετική θέση ως προς την πρόταση Μουζάλα για μικρές ελεγχόμενες δομές σε παλαιά ξενοδοχεία και διαμερίσματα . Την Τρίτη θα έχουμε και απόφαση της ΠΕΔ. Κανένας δεν θέλει HOT SPOT όμως (ούτε κι εγώ). Αποδείχτηκε πως είναι ακατάλληλη μορφή δομής που δημιουργεί αρκετά προβλήματα. Η επιμονή των δήμων και της περιφέρειας του νησιού σε μικρές δομές νομίζω πως έπιασε τόπο και μπορεί πολύ πιο αποτελεσματικά να απαντήσει στην υποχρέωση της Κρήτης να αναλάβει το βάρος που της αναλογεί σε αυτή τη δύσκολη υπόθεση. Συνεπώς στο συγκεκριμένο έχετε δίκιο. Μόνο που πίσω από το «Δε θέλουμε ΗΟΤ SPOT» κρύψατε (επιμελώς ή όχι) το «Δε θέλουμε μετανάστες». Ας συμφωνήσουμε τουλάχιστον πως αυτά τα δύο πράγματα δεν είναι ίδια.
2. Περί «καταγραφής»
Είστε σίγουρα πολλοί που συμφωνείτε στο αίτημα της... «καταγραφής» των μεταναστών που ζουν στην περιοχή σας. Ελπίζω πως δεν είμαι ο μόνος που του φαίνεται περίεργο αυτό. Για μισό λεπτό, τί είδους καταγραφή εννοείτε; Ποια στοιχεία τους θέλετε; Σήμερα διαθέτετε κάποια λίστα των ελλήνων γειτόνων σας; Φαντάζομαι εννοείτε να τους καταγράψει ο Δήμος; Μέσω του Ληξιαρχείου; Και αν τους καταγράψει μετά η επόμενη φάση ποια είναι; Πώς το έχετε φανταστεί; Έχει μέσα του ένα περίεργο σπέρμα αυτό το αίτημα. Οι έλληνες θα ζητάμε να καταγραφούν οι ξένοι στη γειτονιά μας. Οι αριστεροί θα ζητάμε να καταγραφούν οι Χρυσαυγίτες της γειτονιάς μας και οι παναθηναϊκοί θα ζητάμε να καταγραφούν οι ολυμπιακοί που μένουν σε ακτίνα 3 χιλιομέτρων από το σπίτι μας. Κάτι δεν πάει καλά με αυτό. Το βλέπετε φαντάζομαι.
Θα μείνω όμως σε αυτό που λέτε εσείς «Για να ξέρουμε ποιος μένει δίπλα μας και πού θα αποδώσουμε ευθύνες αν γίνει κάτι κακό». Δεν ειπώθηκε όμως τί κακό έχει συμβεί από μετανάστες στο Τυμπάκι. Ένα περιστατικό σοβαρό, βρε παιδί μου. Κάτι άξιο λόγου. Όχι μικροκλοπές (που κάνουν και οι έλληνες). Και αν έγινε οι δράστες δεν συνελήφθησαν επειδή δεν ήταν καταγεγραμμένοι;
3. Άντε, να τους καταγράψουμε
Για την οικονομία της συζήτησης προσπερνώ τα προηγούμενα και λέω και εγώ ναι, μαζί σας. Να τους καταγράψουμε, λοιπόν, έναν προς έναν. Να ξέρουμε πώς τους λένε έστω και από που κρατάει η σκούφια τους. Δε συμφωνείτε όμως πως αυτή η καταγραφή πρέπει να γίνει τίμια; Όταν τους καταγράφουμε να ρωτήσουμε εκτός από τα στοιχεία τους και σε ποιον δουλεύουν ή δούλεψαν το προηγούμενο διάστημα; Να καταγράψουμε και σε ποιον πληρώνουν ενοίκιο για στο σπίτι ή παράπηγμα στο οποίο μένουν, αλλά και πόσα πληρώνει το κάθε κεφάλι; Να δούμε και αν αυτός που τους νοικιάζει το σπίτι το δηλώνει στην εφορία; (Αυτό το λέει προς τιμήν του και ένας από τους παραβρισκόμενους συμπολίτες σας στην εκδήλωση, όπως είδα στο βίντεο από τη συνέλευσή σας). Να ξέρετε με ποιους έχετε να κάνετε, λοιπόν, αλλά να ξέρουν κι αυτοί με ποιους έχουν να κάνουν. Δεν τα λέω καλά;
Άκουσα επίσης κάποιον να λέει ότι εσείς θέλετε να τους έχετε νόμιμους για να πληρώνετε και το εργόσημο, ώστε να φαίνεται στα έξοδά σας. Τί θα λέγατε λοιπόν αφού τους καταγράψετε και ξέρετε ποιος είναι ποιος, τότε, για όσους δουλέψανε σε σας, να προτείνουν οι βουλευτές του νομού μια νομοθετική ρύθμιση για αναδρομική καταβολή του εργόσημου; Ας πούμε έστω για τα τελευταία δύο χρόνια (χωρίς πρόστιμα και προσαυξήσεις βεβαίως). Με αυτό τον τρόπο και εσείς θα δείξετε τα έξοδά σας και θα έχετε έκπτωση φόρου στην επόμενη φορολογική δήλωση και εκείνοι θα αποκτήσουν το δικαίωμα της μόνιμης παραμονής, εργασίας, ασφάλισης και περίθαλψης. (Να μπούνε και μερικά λεφτά στα ταμεία του ΙΚΑ). Τί λέτε; Να προβάλλουμε κι εμείς οι δημοσιογράφοι ένα τέτοιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας.
4. Για τον «υγειονομικό έλεγχο»
Λέτε να τους ελέγξουμε και υγειονομικά. Για μισό λεπτό ξανά. Θέλετε να εξεταστούν από γιατρούς επειδή ανησυχείτε για την υγεία τους ή θέλετε να μάθετε εσείς τί αρρώστιες (υποπτεύεστε πως) έχουν; Γιατί και πάλι πέρα από τον φόβο (γενικά) δεν ακούστηκε ένα έστω περιστατικό, ένας μόνο χριστιανός να πει ότι το δικό μου το παιδί αρρώστησε επειδή έφτυσε ή κατούρησε στο δρόμο ο Πακιστανός. Την κρατώ πάντως την πρότασή σας προσπαθώντας να την δω όσο γίνεται πιο θετικά (ίσως και υπεραισιόδοξα ως προς τις προθέσεις σας). Υγειονομική φροντίδα (και όχι "έλεγχος" που είναι άσχημη λέξη) για όλους τους μετανάστες που βρίσκονται στην περιοχή σας. Συμφωνώ απολύτως. Θα άξιζε να πιέσετε για αυτό και θα το πάλευα κι εγώ μαζί σας. Αν μάλιστα μπαίνατε στον κόπο να τους μιλήσετε, ίσως να σας έλεγαν και οι ίδιοι τί ανάγκες έχουν. Θα μπαίνατε λοιπόν μπροστά; Θα ζητούσατε π.χ. να οργανωθεί μια αποστολή γιατρών από το Ηράκλειο που να μείνουν 10 μέρες στο Τυμπάκι για να εξετάσουν όλους αυτούς τους ανθρώπους; Θα βοηθούσαν εθελοντικά οι ιδιώτες γιατροί της περιοχής σας; Να στείλουμε όσους χρειάζεται στα νοσοκομεία για θεραπεία, ακόμα και με έξοδα του δήμου; Όχι για αυτούς. Για σας. Για να μην κινδυνεύουν τα παιδιά σας;
5. Για την πρόταση Μουζάλα
Είδα από τις αφίσες και την πρόσκληση για τη λαϊκή σας συνέλευση ότι βάζετε στο στόχαστρο και κάποιους (ή κάποιον) ξενοδόχους της περιοχής σας που ετοιμάζονται όπως λέτε να ανακαινίσουν τα κτήριά τους για να υποβάλλουν αίτηση ώστε να τους δεχτούν με βάση τη νέα πρόταση Μουζάλα. Ο ξενοδοχειακός κλάδος στην Κρήτη κράτησε άθλια στάση στο προσφυγικό. Η απόφαση των τεσσάρων ενώσεων ξενοδόχων έβαζε στη ζυγαριά τις ζωές των κυνηγημένων ανθρώπων με το 15% του ΑΕΠ που παράγει η Κρήτη (και φυσικά έβρισκε βαρύτερο το ΑΕΠ). Δεν τιμούν ούτε τον κλάδο τους ούτε την Κρήτη. Κανέναν από αυτούς, μεγάλους ή μικρούς, δεν είδα να διαφοροποιείται. Σήμερα όμως κάποιοι από αυτούς λιγουρεύονται την επιδότηση για τις επισκευές και το ενοίκιο που προσφέρει η Ύπατη Αρμοστεία για τους πρόσφυγες. Υποκρισία και μπίζνα. Αν όμως το πάρουμε απόφαση πως η ρημάδα η αγορά ρυθμίζει τα πάντα και αν τώρα στη ζυγαριά το βάρος του ΑΕΠ γίνεται μικρότερο από το βάρος της επιδότησης, τότε με τους ίδιους "νόμους της αγοράς", αυτοί που βάζετε στο στόχαστρο μπορούν πολύ εύκολα να σας κατηγορήσουν για αθέμιτο ανταγωνισμό: «Εσείς καλά τους σπιτώσατε και παίρνετε μαύρα ενοίκια τόσα χρόνια. Τώρα που πάμε εμείς να το κάνουμε νόμιμα και με τη βούλα του κράτους γιατί δε μας αφήνετε»;
Σημειώνω προς αποφυγή παρεξηγήσεων πως βρίσκω όλη αυτή η λογική απλά απαράδεκτη γιατί μετατρέπει απευθείας τους πρόσφυγες σε πηγή οικονομικού οφέλους.
Μα τί να σας πω. Λένε πως ο καπιταλισμός, τον οποίο επιλέξαμε για να ζήσουμε, τα έχει λύσει όλα αυτά και πως όλα ρυθμίζονται από την αγορά με βάση την προσφορά και τη ζήτηση. «Αφήστε την αγορά να λειτουργήσει» θα σας έλεγαν και οι βουλευτές και πολιτευτές της ΝΔ, που σας εκφράζουν τη συμπαράστασή τους αυτές τις μέρες.
Δε σας λέω με το ζόρι να πάρετε κι άλλους στο Τυμπάκι. Λέω πως αν κάποιος από σας θέλει να επωφεληθεί τώρα από τους πρόσφυγες (όσο κι αν είναι κατακριτέο) είναι κάπως περίεργο το να τον εμποδίσετε εσείς.
6. Για τις συνθήκες διαβίωσής τους
Διαμαρτύρεστε για την άθλια εικόνα που έχουν τα σπίτια τους και γενικά οι χώροι όπου ζουν. Αλήθεια, αυτό είναι θέμα για να τους κατηγορήσετε ή για να συνταχθείτε μαζί τους διεκδικώντας τη δημιουργία καλύτερων συνθηκών; Μπορούν ο δήμος, η περιφέρεια ή και κάποιοι ιδιώτες ακόμα από σας, να στείλουν συνεργεία καθαρισμού στους καταυλισμούς τους; Μπορεί να υπάρξει φροντίδα για τη συχνότερη καθαριότητα στις περιοχές τους; Κυρίως όμως, τώρα που προωθούνται κάποια χρήματα από τον ΟΗΕ για τη φιλοξενία προσφύγων, μήπως θα άξιζε να διεκδικήσετε κάτι και για τη βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης; (Δε μιλώ για τη δημιουργία τύπου HOT SPOT ή Αμυγδαλέζας - τα είπαμε αυτά). Θα άξιζε τον κόπο όμως να παραχωρηθεί π.χ. μια δημοτική έκταση για να μπουν οικίσκοι για όσους δεν έχουν αξιοπρεπή διαμονή; Αν το κρίνετε σκόπιμο. Ασφαλώς εσείς ξέρετε καλύτερα από μένα που δε ζω εκεί. Θα το πάρετε όμως απόφαση να ζήσετε αρμονικά μαζί τους εφόσον τους χρειάζεστε (όπως οι ίδιοι λέτε) για τις αγροτικές δουλειές;
* Αν στις «συνθήκες διαβίωσης» εντάσσετε ως αρνητικό και την ένδυσή τους με «κελεμπίες» λυπάμαι. Το να συμφωνήσουμε ότι θα ντύνονται όπως τους αρέσει (όπως κάνουμε κι εγώ και σεις άλλωστε) είναι μονόδρομος. Αλλιώς να συζητήσουμε και για την υγιεινή των ποδιών μέσα στα στιβάνια καλοκαιριάτικα και για τις επιπτώσεις στη δημόσια υγεία...
7. Για την επιτυχία της συγκέντρωσής σας
Επιτρέψτε μου να αμφισβητήσω και την "αριθμητική" επιτυχία της λαϊκής σας συνέλευσης.
Στη Δημοτική Ενότητα Τυμπακίου ζείτε περίπου 9μιση χιλιάδες άνθρωποι (απογραφή 2011). Οι 5-6 χιλιάδες μέσα στο Τυμπάκι και οι υπόλοιποι στα κοντινά χωριά. Στην εκδήλωση με το ξενοφοβικό κάλεσμα στήθηκαν περίπου 120 καρέκλες στην κεντρική πλατεία για τις οποίες έγινε πολλές φορές έκκληση να γεμίσουν για να μην φαίνεται άδειος ο χώρος μπροστά στο πάνελ (γέμισαν τελικά).
Αν προσθέσεις και όσους ήταν στα γύρω καφενεία - ταβέρνες κτλ. ο συνολικός κόσμος που συγκεντρώθηκε έφτανε μετά βίας τα 500 - 600 άτομα. Στην εκδήλωση δηλαδή, (υπολογίζοντας και τους θαμώνες των καφενείων) πήγε ένας στους 10 από όσους μένουν μέσα στο Τυμπάκι και ένας στους 15 από όσους μένουν στην ευρύτερη περιοχή της Δημοτικής Ενότητας. Δεν το λες και τεράστια συμμετοχή.
Η αριθμητική δεν βγήκε ούτε για το αίτημα έκτακτης σύγκλησης του Δημοτικού Συμβουλίου. (Υπέγραψαν μόνο 8 από τους 27 δημοτικούς συμβούλους). Εκ του αποτελέσματος νομίζω πως πολύ καλά έκανε ο δήμαρχός σας και δεν "εκβιάστηκε σε βιαστικές κινήσεις" όπως μου είπε σε δήλωσή του προ ημερών στην Εφημερίδα των Συντακτών. Το κακό παράδειγμα του διπλανού σας δήμου Γόρτυνας νομίζω εκθέτει την Κρήτη συνολικά και δεν ταιριάζει στην κουλτούρα του νησιού. Τα γραπτά μένουν, ξέρετε, και ίσως οι επόμενες γενιές να μην είναι πολύ περήφανες όταν σκαλίζουν τα δημοτικά αρχεία.
8. Για τα υπόλοιπα αιτήματά σας
Ναι, γνωρίζω πολύ καλά πως κάποτε το Τυμπάκι είχε Εφορία, είχε διοικητικές υπηρεσίες και ιατρείο του ΙΚΑ, είχε αστυνομικό τμήμα και τόσα άλλα. Έχετε απόλυτο δίκιο να τα ζητάτε όλα αυτά πίσω. Έχετε και δίκιο να κατηγορείτε εμάς τους δημοσιογράφους και τα μέσα ενημέρωσης (κυρίως τα κεντρικά) ότι δε σταθήκαμε επαρκώς δίπλα στους αγώνες σας όταν όλες αυτές τις υπηρεσίες τις έτρωγε η μαρμάγκα των μνημονίων (Δεξιών και Αριστερών). Μερικοί από τη δική μας φάρα έκαναν και σεμινάρια «αντικειμενικής» δημοσιογραφίας στα θρανία του ΔΝΤ. (Πιστέψτε με δεν περιλαμβάνομαι σε αυτούς, αλλά αυτό δεν αλλάζει την κατάσταση). Θα συμφωνήσουμε όμως πως οι τελευταίοι που φταίνε για την αποψίλωση των υπηρεσιών είναι οι μετανάστες. Δε χρειάζεται να πω περισσότερα, εδώ συνεννοούμαστε νομίζω. Θα σας προτείνω όμως το εξής: Ίσως η μεγάλη συγκέντρωσή τους στο Τυμπάκι να μπορούσε από πρόβλημα να μετατραπεί και σε επιχείρημα υπέρ της επαναλειτουργίας τουλάχιστον ενός γραφείου του ΙΚΑ ή επιπλέον στελέχωσης του τοπικού ιατρείου με γιατρούς. Θα μπορούσαμε όλοι μαζί να δώσουμε μάχες για τέτοια ζητήματα.
9. Για τη σημασία των λέξεων
Σκόπιμα ή όχι βλέπω να γίνεται σύγχυση για τους όρους που χρησιμοποιείτε όταν αναφέρεστε σε «αυτούς». Κάποιοι λέτε, κυρίως στο facebook, αλλά και στις συνελεύσεις σας: «Αυτοί δεν είναι πρόσφυγες, είναι λαθρο-μετανάστες». Ας είμαστε τουλάχιστον ειλικρινείς με τους εαυτούς μας. Εσείς ΔΕΝ θέλετε ΓΕΝΙΚΩΣ άλλους ξένους εκεί. Αν σας εγγυηθεί η κυβέρνηση πως θα στείλει στο Τυμπάκι ΜΟΝΟ ανθρώπους που προέρχονται από εμπόλεμες ζώνες, που έχουν κάνει αίτηση ασύλου βάσει των διεθνών συνθηκών, θα τους δεχτείτε; Πιστεύω πως όχι. Οπότε μην κοροϊδευόμαστε. Ενημερωτικά, οι πρόσφυγες είναι άνθρωποι που φεύγουν για να σώσουν τη ζωή τους γιατί στην πατρίδα του έχει πόλεμο. Οι μεγάλες ροές του περυσινού καλοκαιριού αποτελούνταν κυρίως από αυτή την κατηγορία ανθρώπων. Ασφαλώς υπάρχουν και οι άλλοι, που φεύγουν για να βρουν απλά μια καλύτερη ζωή και καλύτερες οικονομικές ευκαιρίες, όπως έκαναν και οι πατεράδες μας τη δεκαετία του '50 και του '60. Ξέρετε πως ελάχιστοι από αυτούς θέλουν να μείνουν στην Ελλάδα. Όταν μιλάμε για οικονομικές ευκαιρίες, και οι πρόσφυγες και οι μετανάστες ξέρουν πολύ καλά πια πως ΔΕΝ είναι η Ελλάδα η γη της επαγγελίας. Οι πρώτοι θέλουν μόνο να κοιμίζουν τα παιδιά τους τα βράδια κάτω από έναν ουρανό που δεν βρέχει βόμβες. Για τους άλλους αδυνατώ να πιστέψω πως ο σκοπός της ζωής τους ήταν να φύγουν από το Πακιστάν για να έρθουν να δουλέψουν στο Τυμπάκι. Ελπίζω να μην το πιστεύετε κι εσείς. Το γιατί εγκλωβίζονται εδώ είναι μια πολιτική συζήτηση στην οποία πιστεύω πως όταν την κάνουμε θα είμαστε στο ίδιο "στρατόπεδο". Για να τελειώνω με τις λέξεις: Αφαιρέστε οριστικά από το λεξιλόγιό σας τον όρο «λαθρο-μετανάστες». Καμία ζωή δεν είναι λαθραία. Δε σας τιμά και μας εκθέτει ως κατοίκους ενός νησιού που επί αιώνες έζησε στο πετσί του την προσφυγιά. Προσπαθήστε να απομονώσετε και μερικούς από σας που χρησιμοποιούν και λέξεις όπως «αποβράσματα» - Να μπείτε και σε σκέψεις για το είδος του παντέρμου πολιτισμού που εκφέρουν αν τυγχάνουν και εκπρόσωποι «πολιτιστικού» σωματείου.
10. Για το «Να τους πάρετε στα σπίτια σας».
Οφείλετε να είστε πιο προσεκτικοί. Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν δώσει πολύ κόπο, χρόνο και χρήμα (που δεν τους περίσσευε) για να σώσουν και τη δική μας την υπόληψη. Υπάρχουν άνθρωποι που (όχι με τα γραπτά τους όπως εγώ) αλλά με τη φυσική τους παρουσία, με κίνδυνο και της ζωής τους πολλές φορές, βούτηξαν στα νερά για να σώσουν μανάδες και παιδιά που πνίγονταν. Που δουλεύουν αφιλοκερδώς σε βάρδιες για να συλλέγουν και να μεταφέρουν τρόφιμα, γιατροί που έτρεξαν σε κοινωνικές δομές ενώ μπορούσαν να βγάζουν πολλά λεφτά στα δικά τους ιατρεία. Είμαι υπερήφανος που γνωρίζω μερικούς τέτοιους ανθρώπους και μακάρι να μπορούσα να νιώσω κάποτε την ευγνωμοσύνη που λαμβάνουν ως μόνη ανταπόδοση. Μου λένε πως είναι ένα υπέροχο συναίσθημα. Και εν τέλει, συγνώμη αν σας στενοχωρώ, αλλά να ξέρετε πως, αν και όποτε αποφασίσουμε να πάρουμε μερικούς από δαύτους στο σπίτι μας, θα το κάνουμε τσάμπα και δε θα βάλουμε ταρίφα με το κεφάλι...
+ 1 Επί προσωπικού
Λυπάμαι που σας στενοχώρησαν τα κείμενά μου. Ασφαλώς και δεν είναι «αντικειμενικά». Σηκώνει κατά τη γνώμη μου πολύ μεγάλη συζήτηση ο όρος όταν αφορά τη δημοσιογραφία. Όπου ακούτε για «αντικειμενικότητα» και «ίσες αποστάσεις» να κοιτάτε τριγύρω για ανθρώπινες απώλειες. Ασφαλώς παίρνω θέση. Κατά τη γνώμη μου οφείλουμε να στεκόμαστε με σεβασμό απέναντι στην προσφυγιά και την ορφάνια. Είναι και οι δύο τους παιδιά του πολέμου, που και ο δικός μας τόπος τον έζησε και πιθανώς να τον ξαναζήσει. Είναι και οι δύο έννοιες ιερές, από την αρχαιότητα ακόμα, για τους κατοίκους αυτού του τόπου. (Αν νομίζετε ότι ακόμα μας συνδέει κάτι με τους ένδοξους προγόνους μας).
Η συνάντησή μας με τον κάθε αδύναμο είναι αφορμή για να ξεκλειδώσει τα καλύτερα -ή τα χειρότερα- ένστικτά μας. Επιλέξτε την αγκαλιά, τη συμπόνια, την αλληλεγγύη. Θα έχετε σίγουρα τεράστια ανταπόδοση. Σας μιλώ ως άνθρωπος που ορφάνεψε από νωρίς.
Με ειλικρινή εκτίμηση.
Μάριος Διονέλλης