ΒΟΑΚ: Αποφασίζουν για το τελικό μοντέλο
Οι προμελέτες που προχωρούν οι Σύμβουλοι του Υπουργείου Υποδομών για τον Βόρειο Οδικό Άξονα, αλλά και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που βρίσκεται στη φάση της προετοιμασίας, είναι αυτές που θα δείξουν το τελικό μοντέλο κατασκευής του δικτύου, το οποίο πιθανότατα θα παρουσιάσει ο Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής ακόμα και στο τέλος του Οκτωβρίου από το Ηράκλειο.
Ενδεχομένως ως το τέλος Οκτωβρίου να επισκεφθεί την Κρήτη ο Κώστας Καραμανλής
Ειδικότερα, αναφορικά με τον ΒΟΑΚ, το Υπουργείο φαίνεται να εξετάζει πολύ σοβαρά, όχι το ζήτημα σχεδιασμού του νέου άξονα, αλλά το ζήτημα της τελικής χωροθέτησης, που θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τα κόστη, τη βιωσιμότητα του έργου, αλλά και τις προτάσεις που μπορεί να υιοθετήσει η κυβέρνηση για να προχωρήσει τον άξονα.
Από τις μέχρι τώρα πληροφορίες πάντως, το Υπουργείο δείχνει να υιοθετεί τη λύση της λεγόμενης «παραλιακής χάραξης», η οποία πατά πάνω στο μοντέλο που έχει εισηγηθεί ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης. Αυτό το μοντέλο δεν αποτελεί ασφαλώς θέσφατο, ωστόσο αποτελεί ένα σημείο αναφοράς, πάνω στο οποίο μπορεί να εδράζεται, με πιθανές τροποποιήσεις, η τελική λύση.
Αυτό που απασχολεί περισσότερο το Υπουργείο όμως, δεν είναι τόσο το ζήτημα της χωροθέτησης, αλλά το πώς θα προχωρήσει αυτός καθεαυτόν ο διαγωνισμός. Όπως είναι γνωστό, ο πρώην Υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, έχει κάνει σαφές σε όλους τους τόνους πως το μοντέλο μίας και μόνης παραχώρησης είναι αδύνατο να υλοποιηθεί, αφού ως μοναδική λύση προτάσσεται η επιλογή των τριών διαφορετικών παραχωρήσεων.
Από το Υπουργείο θεωρούν πάντως ότι τεχνικές εναλλακτικές και βιώσιμες λύσεις μπορούν να βρεθούν, όμως επιθυμούν πρώτα να έχουν όλα τα δεδομένα στα χέρια τους προτού προχωρήσουν σε επίσημες ανακοινώσεις.
Στη φάση της επεξεργασίας εξετάζονται τα σενάρια κατασκευής τμημάτων του έργου με υπολειπόμενες χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ, με ήδη δεσμευμένους πόρους, αλλά και με τη λογική μερικών παραχωρήσεων επί τμημάτων. Αυτό που φαίνεται να απασχολεί περισσότερο απ’ όλα, είναι το κλασικό «αγκάθι» των μέσων ημερήσιων διελεύσεων 15.000 αυτοκινήτων, το οποίο δεν παρουσιάζεται σε όλο το μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα.
Ένα ακόμα ζήτημα που βρίσκεται υπό επεξεργασία, είναι η χρηματοδότηση του έργου, με χρήματα που θα προκύψουν από άλλα έργα ανά την Ελλάδα. Οι διαδικασίες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, με το Υπουργείο ωστόσο να μην προχωρά σε ανακοινώσεις, προτού να έχει απτά, ουσιαστικά στοιχεία στα χέρια του.
Φαίνεται βέβαια πως οι ανακοινώσεις δεν θα αργήσουν, αφού η ηγεσία του Υπουργείου εκτιμά πως πλέον έχει στη διάθεση της όλα τα στοιχεία που χρειάζεται για να αναφερθεί σε αρχικά χρονοδιαγράμματα και λύσεις.
Σύμφωνα με τις ως τώρα εισηγήσεις των συμβούλων, υπάρχει η εκτίμηση πως η φάση των προμελετών αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους, ενώ λίγο μετά μπορεί να έχει ολοκληρωθεί και το βασικό στάδιο της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για να κοινοποιηθεί στη συνέχεια στο Περιφερειακό Συμβούλιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Π», το Υπουργείο Υποδομών βρίσκεται στη φάση καθόδου στην Κρήτη προς το τέλος του Οκτωβρίου, εκτός απροόπτου, προκειμένου να αναφερθεί αναλυτικά σε όλες τις εξελίξεις.
Σε καμία περίπτωση πάντως η ηγεσία δεν δείχνει διατεθειμένη να ρισκάρει κάποια «επιπόλαιη» ή χωρίς στοιχεία επίσκεψη, αφού πολιτικά επιδιώκεται να περάσει ένα διαφορετικό μοντέλο από αυτό του ΣΥΡΙΖΑ, όπου η κάθε ανακοίνωση θα συνοδεύεται από στοιχεία και θα περιλαμβάνει συνολικά δεδομένα.
Δείτε επίσης
-
Δεν υπάρχουν καταχωρήσεις