Τουρισμός: Πολιτισμός και γαστρονομία τα νέα “γερά χαρτιά” της Κρήτης

neakriti.gr  30 December, 2024 ΑΡΘΡΑ
Τουρισμός: Πολιτισμός και γαστρονομία τα νέα “γερά χαρτιά” της Κρήτης

Πριν από μερικά χρόνια γνωρίζαμε πως ο ήλιος και η θάλασσα ήταν το Α και το Ω του ελληνικού τουρισμού. Βέβαια ήλιο και θάλασσα προσφέρουν και άλλες ανταγωνίστριες χώρες κάτι που οδήγησε την ελληνική τουριστική βιομηχανία, με την αρχή να γίνεται εδώ και χρόνια από την Κρήτη, να στρέφεται στον πολιτισμό αλλά και την γαστρονομία. 

Οι τουρίστες της Κρήτης και ειδικά οι επιλαμβανόμενοι γνωρίζουν πολύ καλά πως η κρητική κουζίνα ,οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μουσεία κάνουν την Κρήτη να ξεχωρίζει από άλλες κοντινές χώρες. Μάλιστα όπως τόνισε και ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης στην εκπομπή “Ώρα Αιχμής” στην “ΚΡΗΤΗ TV” αυτό φέτος αποτελεί αλλά και θα αποτελέσει βασικό πυλώνα στην τουριστική προβολή της Κρήτης με σημείο αναφοράς την ITB την μεγαλύτερη έκθεση τουρισμού στο Βερολίνο που φέτος αναμένεται να γεμίσει με κρητικές γεύσεις.

Βέβαια πρέπει να υπάρξει και ένας σχεδιασμός για πιο δυναμική συμμετοχή του πρωτογενή τομέα αλλά και ντόπιων επιχειρήσεων στις εκθέσεις τουρισμού κάτι που άρχισε ομολογουμένως να γίνεται πιο έντονο όχι όμως σε ικανοποιητικό βαθμό τα τελευταία χρόνια. Το Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης Τουρισμού του υπουργείου Τουρισμού θέτει τις βάσεις για την τουριστική ανάπτυξη σε όλη την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της Κρήτης. 

Η Κρήτη μετατρέπεται από προορισμό "ήλιος και θάλασσα" σε έναν πιο ποιοτικό προορισμό

Το σχέδιο αυτό επικεντρώνεται στην περαιτέρω προώθηση θεματικών μορφών τουρισμού με βασικό στόχο την διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος μέσω της ανάπτυξης ειδικών μορφών τουρισμού, όπως ο πολιτιστικός, ο αγροτουρισμός και ο θαλάσσιος τουρισμός.

Προβλέπεται η βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων και η ανάπτυξη υδατοδρομίων, διευκολύνοντας την πρόσβαση και μετακίνηση των επισκεπτών με το αεροδρόμιο Καστελίου το 2027 να απογειώνει τον κρητικό τουρισμό και όχι μόνο.

Η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη αποτελεί κεντρικό άξονα, με μέτρα που συμβάλλουν στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.
Επιπλέον, το νέο ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τον τουρισμό εισάγει ρυθμίσεις που επηρεάζουν την Κρήτη, όπως η κατηγοριοποίηση περιοχών με συγκεκριμένες κατευθύνσεις για την τουριστική ανάπτυξη. Σημαντικό το κομμάτι του περιορισμού στη βραχυχρόνια μίσθωση σε τουριστικά κορεσμένες περιοχές, όπως η Κρήτη. Μάλιστα για το νησί  προβλέπονται περιορισμοί στη διάρκεια και τον αριθμό των ακινήτων που μπορούν να μισθώνονται βραχυχρόνια. Σημειώνεται ότι οι προκρατήσεις για την Κρήτη το καλοκαίρι του 2025 παρουσιάζουν αύξηση κατά 31%, υποδηλώνοντας θετικές προοπτικές για τον τουρισμό στο νησί με το τοπίο να ξεκαθαρίζει τον Φεβρουάριο.

Η δυναμική της κρητικής γαστρονομίας

Η κρητική γαστρονομία αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες του τουρισμού στην Κρήτη, με έντονη δυναμική και δυνατότητα να προσελκύσει επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Η συμβολή της στη διαμόρφωση της τουριστικής εμπειρίας οφείλεται σε διάφορους παράγοντες όπως η πολιτιστική ταυτότητα που διατηρεί η κρητική κουζίνα που είναι και η πραγματική μεσογειακή διατροφή.
Μέσα από τα πιάτα της Κρήτης, οι επισκέπτες βιώνουν την ιστορία, τον πολιτισμό και την καθημερινότητα του νησιού. Η χρήση ελαιόλαδου, φρέσκων λαχανικών, ψαριών, και βοτάνων ενισχύει την εικόνα της Κρήτης ως προορισμού ευεξίας. 

Παράλληλα η περιφέρεια Κρήτης ενισχύει φέτος και την προβολή μιας και η Κρήτη διαθέτει μοναδικά τοπικά προϊόντα όπως το ελαιόλαδο, το μέλι, τα τυριά (π.χ. γραβιέρα, ανθότυρος), και τα κρασιά (π.χ. Βιδιανό, Κοτσιφάλι). Οι επισκέπτες έρχονται σε επαφή με αυτά μέσω γευσιγνωσιών, επισκέψεων σε ελαιοτριβεία, οινοποιεία και τοπικές αγορές. Αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει και ως κίνητρο για τον πραγματικό ετήσιο θεματικό τουρισμό.

Το νησί φιλοξενεί φεστιβάλ γαστρονομίας, όπως το “Φεστιβάλ Κρητικής Διατροφής”, τα οποία αναδεικνύουν τη γαστρονομική κληρονομιά της περιοχής και προσφέρουν στους επισκέπτες μια ολοκληρωμένη εμπειρία. Στην παγκόσμια τουριστική κουλτούρα η 
γαστρονομία λειτουργεί ως αυτόνομο κίνητρο για ταξίδια. Πολλοί τουρίστες επιλέγουν την Κρήτη για να δοκιμάσουν παραδοσιακά πιάτα όπως το γαμοπίλαφο, το αντικριστό, το ντάκοι, τους χοχλιούς και τα καλτσούνια.

Οι εμπειρίες όπως η συμμετοχή σε μαγειρικά εργαστήρια, η συγκομιδή ελιάς ή η δημιουργία παραδοσιακού ψωμιού ενισχύουν την αλληλεπίδραση με την τοπική κοινότητα κάτι όμως που δεν έχει προβληθεί στον βαθμό που πρέπει.

Η κρητική γαστρονομία αποτελεί μοναδικό πλεονέκτημα για τον τουρισμό της Κρήτης, προσφέροντας βιωματικές εμπειρίες που συνδέουν τον επισκέπτη με τον πολιτισμό, την παράδοση, και τη φύση του νησιού. Η περαιτέρω ανάπτυξη και προβολή της μπορεί να ενισχύσει τη θέση της Κρήτης ως κορυφαίου γαστρονομικού προορισμού με δεδομένο πως φέτος παγκόσμια πλατφόρμα ανέδειξε την ελληνική κουζίνα ως την κορυφαία για το 2024 αφήνοντας πίσω την ιταλική που αποτελεί ίσως και ένα από τα σημαντικότερα κίνητρα για ταξίδια όλο το χρόνο στην γειτονική Ιταλία.

Η δυναμική των επαναλαμβανόμενων τουριστών

Κάτι παραπάνω από το 30% των επισκεπτών της Κρήτης είναι επαναλαμβανόμενοι. Μιλάμε δηλαδή για πάνω από 1 εκ τουρίστες που εδώ και πολλά χρόνια μπορεί να έρθουν στο νησί μέχρι 2 και 3 φορές το χρόνο. Αυτοί αποτελούν και την καλύτερη διαφήμιση για το νησί βάζοντας ίσως τις ανθρώπινες σχέσεις με τους ντόπιους αλλά και το κρητικό φαγητό ως το βασικό κίνητρο των επαναλαμβανόμενων επισκέψεων τους στο νησί.

Πέρα από το γεγονός πως οι επαναλαμβανόμενοι τουρίστες προσφέρουν σταθερά έσοδα στην τοπική οικονομία, καθώς έχουν ήδη θετική εμπειρία από προηγούμενες επισκέψεις και είναι πιο πιθανό να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα για διαμονή, φαγητό, δραστηριότητες και αναμνηστικά. Αυτοί οι τουρίστες λειτουργούν συχνά ως “πρεσβευτές” του νησιού, προωθώντας την Κρήτη σε φίλους και συγγενείς μέσω συστάσεων. Η θετική τους εμπειρία συμβάλλει στην έμμεση διαφήμιση του προορισμού.

Είναι πιο οικονομικό να διατηρήσεις υπάρχοντες τουρίστες παρά να προσελκύσεις νέους. Οι επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες γνωρίζουν ήδη τις υπηρεσίες και τις υποδομές, μειώνοντας την ανάγκη για εντατική διαφήμιση.

Σε περιόδους κρίσεων (π.χ. πανδημίες, οικονομική αστάθεια), οι επαναλαμβανόμενοι τουρίστες είναι πιο πιθανό να επιστρέψουν, υποστηρίζοντας την τουριστική βιομηχανία σε δύσκολες περιόδους και αυτό αποτυπώθηκε και την δύσκολη χρονιά της πανδημίας που ουσιαστικά ήρθαν στο νησί αυτοί που θα ερχόταν λόγω της διαχρονικής αγάπης για τον τόπο μας. Σημαντικό και το στοιχείο πως οι “λάτρεις” της Κρήτης αναπτύσσουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τοπικές επιχειρήσεις, δημιουργώντας έναν σταθερό κύκλο εσόδων και ενισχύοντας τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Ένα επίσης σημαντικό κομμάτι των διαχρονικών επισκεπτών μας είναι πως επειδή έχουν ήδη επισκεφθεί τα κύρια τουριστικά αξιοθέατα, είναι πιθανό να εξερευνήσουν λιγότερο γνωστές περιοχές της Κρήτης, συμβάλλοντας στην τουριστική ανάπτυξη και σε πιο απομακρυσμένα μέρη του νησιού. Οι επαναλαμβανόμενοι τουρίστες είναι κρίσιμος πυλώνας για τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη του τουρισμού της Κρήτης, υποστηρίζοντας την οικονομία και διατηρώντας τη φήμη του νησιού ως κορυφαίου προορισμού και κάνοντας ίσως και την πιο ουσιαστική διαφήμιση φέρνοντας κάθε χρόνο στην Κρήτη μεγάλο αριθμό νέων επισκεπτών. 

 

neakriti.gr  30 December, 2024 ΑΡΘΡΑ

mesaralive.gr | επίσημη σελίδα