Τόσο θα κοστίσει το χριστουγεννιάτικο τραπέζι

  16 December, 2019 OIKONOMIAΑΡΘΡΑ
Τόσο θα κοστίσει το χριστουγεννιάτικο τραπέζι

Ποιες είναι οι τιμές; - Τα φθηνότερα και ακριβότερα προϊόντα

Το φθηνότερο τα τελευταία 5 χρόνια θα είναι το φετινό Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Ειδικότερα, οι τιμές των προϊόντων του τυπικού χριστουγεννιάτικου τραπεζιού στα μεγάλα σουπερμάρκετ το 2019 είναι μειωμένες κατά 1% σε σχέση με το 2018, ενώ βρίσκονται στα ίδια επίπεδα με το 2014.

Η μείωση που καταγράφεται οφείλεται στην αύξηση της έντασης του ανταγωνισμού κάθε έτος και ειδικά την τελευταία 3ετία ανάμεσα στις επιχειρήσεις του κλάδου και στην προσαρμογή των επιχειρήσεων του κλάδου (προμηθευτές και λιανέμποροι) στην ανάγκη των καταναλωτών για μειωμένες τιμές και value for money.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ από τις 22 υποκατηγορίες προϊόντων που εξετάζονται στις 12 οι τιμές παρουσιάζουν μείωση, και σε 10 παρουσιάζουν αύξηση. Όσον αφορά στις τιμές των κρεάτων οι οποίες αναμένεται να διαμορφωθούν ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς τις επόμενες εβδομάδες εκτιμάται ότι σε διόρθωση των πολύ μειωμένων τιμών λόγω του έντονου ανταγωνισμού των προηγούμενων ετών θα παρουσιάσουν αυξήσεις στα επίπεδα του 10%.

Τονίζεται ότι οι συγκεκριμένες τιμές στα είδη κρέατος είναι ακόμα υπό διαμόρφωση και ανάλογα με τη ζήτηση μπορεί να παρουσιάσουν διαφορετική εξέλιξη μετά τις 18 Δεκεμβρίου. Είδη όπως η νωπή γαλοπούλα που παρουσιάζουν μείωση ζήτησης θα παρουσιάσουν επίσης αύξηση στην τιμή, καθώς δεν προτιμώνται από το καταναλωτικό κοινό στον ίδιο βαθμό με τα προηγούμενα χρόνια.

Τα νωπά κρέατα καταγράφονται ως οι κατηγορίες με τις μεγαλύτερες ενδεχόμενες αυξήσεις, καθώς στα υπόλοιπα είδη καταγράφεται στην πλειοψηφία μείωση, ενώ οι όποιες αυξήσεις είναι μικρότερες. Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφονται στα είδη παντοπωλείου και συγκεκριμένα το φύλλο κρούστας παρουσιάζει μείωση 22%, τα αναψυκτικά 20% και οι πατάτες – των οποίων οι τιμές το 2018 ήταν ασυνήθιστα αυξημένες – παρουσιάζουν μείωση 15%.

Το ΙΕΛΚΑ επισημαίνει πως και φέτος θα υπάρξουν σημαντικές προσφορές από τα σούπερ μάρκετ, από τις οποίες μπορεί να προκύψει σημαντική εξοικονόμηση που μεσοσταθμικά μπορεί να φθάσει σε περίπου 12% της αξίας των αγορών του, ενώ με έξυπνες αγορές η εξοικονόμηση μπορεί να φτάσει και το 20% της αξίας του καλαθιού. Συνολικά εκτιμάται ότι τα φετινά Χριστούγεννα πάνω από 1 στα 2 προϊόντα που θα αγοραστεί θα σχετίζεται με κάποια προωθητική ενέργεια.

Σύγκριση τυπικού Χριστουγεννιάτικου καλαθιού μεγάλων σούπερ μάρκετ:

Σύγκριση τιμών προϊόντων τυπικού Χριστουγεννιάτικου Καλαθιού στις μεγάλες αλυσίδες Σουπερμάρκετ 2018 - 2019:

Από τις 22 υποκατηγορίες προϊόντων που εξετάζονται (πίνακας 1) στις 12 οι τιμές παρουσιάζουν μείωση, και σε 10 παρουσιάζουν αύξηση. Οι τιμές των κρεάτων οι οποίες αναμένεται να διαμορφωθούν ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς τις επόμενες εβδομάδες εκτιμάται ότι σε διόρθωση των πολύ μειωμένων τιμών λόγω του έντονου ανταγωνισμού των προηγούμενων ετών θα παρουσιάσουν αυξήσεις στα επίπεδα του 10%. Τονίζεται ότι οι συγκεκριμένες τιμές στα είδη κρέατος είναι ακόμα υπό διαμόρφωση και ανάλογα με τη ζήτηση μπορεί να παρουσιάσουν διαφορετική εξέλιξη μετά τις 18 Δεκεμβρίου. Είδη όπως η νωπή γαλοπούλα που παρουσιάζουν μείωση ζήτησης θα παρουσιάσουν επίσης αύξηση στην τιμή, καθώς δεν προτιμώνται από το καταναλωτικό κοινό στον ίδιο βαθμό με τα προηγούμενα χρόνια.

Τα νωπά κρέατα καταγράφονται ως οι κατηγορίες με τις μεγαλύτερες ενδεχόμενες αυξήσεις, καθώς στα υπόλοιπα είδη καταγράφεται στην πλειοψηφία μείωση, ενώ οι όποιες αυξήσεις είναι μικρότερες. Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφονται στα είδη παντοπωλείου και συγκεκριμένα το φύλλο κρούστας παρουσιάζει μείωση 22%, τα αναψυκτικά 20% και οι πατάτες – των οποίων οι τιμές το 2018 ήταν ασυνήθιστα αυξημένες – παρουσιάζουν μείωση 15%.

Σε σχέση με το εύρος τιμών στο οποίο έχει πρόσβαση ο καταναλωτής, η μέση διακύμανση των τιμών των προϊόντων παραμένει αυξημένη και υπολογίζεται περίπου στο 35% της αξίας τους. Αυτή η τάση είναι και αποτέλεσμα των έντονων προσφορών και προωθητικών εκπτωτικών ενεργειών των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ και των προμηθευτικών εταιρειών, οι οποίες πλέον παίρνουν διάφορες μορφές. Συνολικά εκτιμάται ότι τα φετινά Χριστούγεννα πάνω από 1 στα 2 προϊόντα που θα αγοραστεί θα σχετίζεται με κάποια προωθητική ενέργεια.

Συγκεκριμένα:

Εκπτώσεις σε συγκεκριμένα προϊόντα
Εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες
Προσφορά επιπλέον προϊόντος (π.χ. 2+1 δώρο)
Εκπτωτικά κουπόνια
Δωροεπιταγές για επόμενες αγορές
Επιστροφή χρημάτων με τη χρήση πιστωτικών καρτών

Το δείγμα προϊόντων που εξετάζονται στο πλαίσιο της μελέτης ανανεώθηκαν το 2014-2015 και περιλαμβάνουν: Γαλοπούλα Νωπή (κιλό), Γαλοπούλα Κατεψυγμένη (κιλό), Χοιρινό χωρίς κόκκαλο (κιλό), Αρνί (κιλό), Μελομακάρονα (κιλό), Κουραμπιέδες (κιλό), Βασιλόπιτα (κιλό), Βούτυρο (500 γρ.), Αυγά L (6 τμχ), Πατάτες (5 κιλά), Τομάτες (κιλό), Μαρούλι (1 τμχ), Αλεύρι για όλες τις χρήσεις (κιλό), Ρύζι καρολίνα (500 γρ.), Φέτα βαρέλι (κιλό), Καρύδια (500 γρ.), Κάστανα (500 γρ.), Ζάχαρη άχνη (κιλό), Φύλλο κρούστας (500 γρ.), Κρασί Μοσχοφίλερο Λευκό (750 ML), Γάλα νωπό πλήρες (1 λίτρο), Αναψυκτικό τύπου Cola (1,5 λίτρο).

 

  16 December, 2019 OIKONOMIAΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

 

Περισσότερα νέα

mesaralive.gr | επίσημη σελίδα