Το χρονοδιάγραμμα της επανεκκίνησης για λιανεμπόριο και εστίαση
Σε μια ισορροπία τρόμου, ανάμεσα στην πανδημία που βρίσκεται σε έξαρση και στην οικονομία που βρίσκεται στην κόψη του ξυραφιού, κινούνται κυβέρνηση κι επιδημιολόγοι. Το άνοιγμα της αγοράς, οι δραστηριότητες δηλαδή που θα δώσουν ανάσα στην οικονομία, αλλά και στην ψυχολογία των πολιτών, είναι μια εξαιρετικά δύσκολη εξίσωση για όλους.
Κι αν η απόφαση να ανοίξουν κομμωτήρια και κέντρα αισθητικής φαντάζει ως προάγγελος θετικών εξελίξεων τόσο για το λιανεμπόριο όσο και για την εστίαση, ωστόσο, τα πάντα κρίνονται από τον αριθμό των κρουσμάτων, των νεκρών και των διασωληνωμένων.
Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, ακόμη και η εκπεφρασμένη βούληση να ανοίξει με κανόνες το λιανεμπόριο τη Δευτέρα 29 Μαρτίου, φαντάζει πολύ δύσκολη στην παρούσα χρονική στιγμή. Ενδεχομένως, πιο πιθανή ημερομηνία είναι η Δευτέρα 5η Απριλίου ώστε να δουλέψουν τα καταστήματα και για το Πάσχα.
Οπως αναφέρουν τα «ΝΕΑ», σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις, μόνο από τα κατεβασμένα ρολά στο λιανικό εμπόριο έχουν χαθεί από την αγορά περί τα 7 δισ. ευρώ με το μηνιαίο κόστος να ανέρχεται μόνο για τα ταμεία του Δημοσίου στα 1,4 δισ. ευρώ, ενώ αν προστεθεί και η εστίαση οι απώλειες θα είναι πολλαπλάσιες. Μάλιστα το 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, συνολικά ο χαμένος τζίρος των επιχειρήσεων λόγω πανδημίας έφτασε τα 41,6 δισ. ευρώ.
Η κυβέρνηση έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα στην αρμόδια επιτροπή των επιδημιολόγων εναλλακτικά σχέδια για την επαναλειτουργία της αγοράς και ήδη σε περιοχές όπου δεν υπάρχει καθολική αναστολή λειτουργίας στο λιανεμπόριο, τηρουμένων των μέτρων, η αγορά παίρνει μικρές ανάσες. Εχει γίνει ωστόσο κατανοητό και από τη συνεχή αύξηση των κρουσμάτων ότι η μέχρι σήμερα αυστηροποίηση δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα σε υγειονομικό επίπεδο ενώ επιβάρυνε σημαντικά και την οικονομία.
Για τον λόγο αυτόν το οικονομικό επιτελείο προσανατολίζεται πλέον στο άνοιγμα δραστηριοτήτων σε διαφορετικές φάσεις μέχρι την καθολική λειτουργία του συνόλου της αγοράς. Προτεραιότητα είναι το άνοιγμα των κομμωτηρίων και των καταστημάτων υπηρεσιών περιποίησης νυχιών με ραντεβού.
Σε ότι αφορά το λιανεμπόριο εφόσον δεν υπάρξουν δραματικές αλλαγές, αναφορικά με τον αριθμό των κρουσμάτων πιθανή ημερομηνία είναι η 29η Μαρτίου αλλιώς θα μετατεθεί για μία εβδομάδα αργότερα. Για τον σκοπό αυτόν θα ενεργοποιηθεί ένας αριθμός SMS, το 13032, τον οποίο θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι καταναλωτές για τρεις ώρες ώστε να πραγματοποιούν τις αγορές τους. Η χρήση του συγκεκριμένου αριθμού SMS θα μπορεί να γίνει μόνο μία φορά την ημέρα και ο σχεδιασμός είναι να μην υπάρχουν περιορισμοί αναφορικά με την περιοχή στην οποία οι καταναλωτές θα μπορούν να κινηθούν για να κάνουν τα ψώνια τους.
Ακολούθως εντός του Απριλίου και πάντα ανάλογα με τα επιδημιολογικά δεδομένα η κυβέρνηση εκτιμά ότι θα έχει πετύχει το άνοιγμα όλων των δραστηριοτήτων, με την εστίαση να βγάζει τραπεζάκια έξω περίπου στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του μήνα και μόνο σε εξωτερικούς ή καλά αεριζόμενους ημιυπαίθριους χώρους. Στόχος είναι, σύμφωνα και με τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού, η επιστροφή στην κανονικότητα να γίνει με πολύ προσεκτικά βήματα ώστε να μην οδηγηθεί ξανά σε λουκέτο η αγορά.
Ως πρώτη ημερομηνία, αλλά πάντα υπό εξέταση και με βάση το πώς θα κινηθεί η πανδημία, για το άνοιγμα των καταστημάτων εστίασης, ακούγεται η 19η Απριλίου. Με τα τραπεζάκια έξω και χωρίς κανέναν συνωστισμό που θα επιβάρυνε την κατάσταση.
Η λειτουργία των επιχειρήσεων σε όλες τις δραστηριότητες θα γίνει με μέτρα που προβλέπουν αναλογία πελατών με βάση τα τετραγωνικά των επιχειρήσεων, χρήση μάσκας και απολυμαντικών μέσων από εργαζομένους και πελάτες, αλλά και συχνά τεστ Covid για τους εργαζομένους των επιχειρήσεων.
Στην τελευταία φάση και ειδικότερα εντός Μαΐου θα ανοίξει και ο τουρισμός, η λειτουργία των επιχειρήσεων του οποίου θα γίνει με βάση συγκεκριμένα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Δείτε επίσης
- Aντίστροφη μέτρηση για τη λήξη της κτηματογράφησης
- Euroleague: Ήττα στο Κάουνας για τον νωθρό ΠΑΟ (HL)
- Προβληματισμός για τις λαϊκές αγορές μόνο για παραγωγούς – Γιατί διαφωνούν εκπρόσωποι του κλάδου
- Σουπερ Μαρκετ: Από 5% μέχρι 24% μειώθηκαν οι τιμές σε 523 προϊόντα
- Ελαιόλαδο: Τα τελευταια δεδομένα για τις τιμές σε Κρήτη, Μεσσηνία και Λακωνία