Τι αλλάζει στα σχολεία: Νέα δεδομένα για εξετάσεις και αξιολόγηση φέρνει το υπουργείο Παιδείας
Τη μείωση της ύλης, τον επανασχεδιασμό της Τράπεζας Θεμάτων για τις προαγωγικές εξετάσεις στα Λύκεια καθώς και αλλαγές σε πολλές ρυθμίσεις, που αφορούν σε μαθητές και εκπαιδευτικούς (νέα βιβλία, αξιολόγηση) ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας, όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) Σπύρος Δουκάκης.
Το ΙΕΠ είναι ο επιστημονικός φορέας, που στηρίζει το υπουργείο Παιδείας σε θέματα, που αφορούν σε όλες της βαθμίδες της εκπαίδευσης. Όπως είπε ο κ. Δουκάκης- κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχε με τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς (ΟΙΕΛΕ) αλλά και σε δηλώσεις του, σε εφημερίδα της Κέρκυρας (Ενημέρωση)- το υπουργείο Παιδείας μελετά και προετοιμάζεται με ταχύτατους ρυθμούς για σοβαρές αλλαγές στην εκπαίδευση με προτεραιότητα στην Τράπεζα Θεμάτων, στα νέα βιβλία και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών καθώς όπως είπε χρειάζονται βελτιώσεις στις υπάρχουσες ρυθμίσεις. Ο ίδιος αναφέρθηκε και στην νομοθετική προετοιμασία που γίνεται από την κυβέρνηση για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων καθώς όπως υποστηρίζει «τα μη κρατικά πανεπιστήμια είναι μια ανάγκη που έχει προκύψει εδώ και αρκετά χρόνια στη χώρα μας».
Τράπεζα θεμάτων
Όπως αποκάλυψε ο κ. Δουκάκης σχετικά με την Τράπεζα Θεμάτων «προφανώς υπάρχουν θέματα που μπορούν να βελτιωθούν. Αυτό θα γίνει το επόμενο διάστημα, θα επικαιροποιηθούν τόσο τα ίδια τα θέματα , όσο και ο τρόπος που δίνονται στα σχολεία. Σχεδιάζουμε οι αλλαγές να μην έρθουν απότομα στην εκπαιδευτική κοινότητα αλλά σε βάθος χρόνου με ενημέρωση και εξοικείωση της εκπαιδευτικής κοινότητας.Χρειάζεται μια ανακατανομή των θεμάτων, να αφαιρεθούν κάποια θέματα, πιθανώς να προστεθούν κάποια άλλα , να υπάρχει μια κλιμακούμενη δυσκολία , ενώ ένα ζήτημα που τίθεται υπό συζήτηση είναι ο τρόπος με τον οποίο έρχονται τα θέματα στα σχολεία μας και το πώς μπορούμε να ενισχύσουμε τους εκπαιδευτικούς να δουλέψουν την Τράπεζα των Θεμάτων. Η μεγάλη μας εικόνα μας είναι ότι ο εκπαιδευτικός πιέζεται για να βγάλει όλη αυτή τη δουλειά με την Τράπεζα των Θεμάτων. Οπότε έχουμε μια μεγάλη ευθύνη να συνεισφέρουμε στο να του δώσουμε χρόνο. Παράλληλα το πληροφοριακό σύστημα της Τράπεζας Θεμάτων θα επανασχεδιαστεί ώστε να είναι εύκολο και προσβάσιμο, ενώ έχει ήδη ενισχυθεί στην ασφάλειά του».
Νέα σχολικά βιβλία
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΕΚ, »πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο και σημαντικό έργο. Υπάρχουν σχολικά εγχειρίδια που διδάσκονται από το 1999 στις σχολικές μονάδες, όπως για παράδειγμα στο Λύκειο, ενώ κάποια άλλα έχουν ξεπεράσει τα 20 χρόνια που βρίσκονται στα σχολεία. Βρισκόμαστε τώρα μπροστά σε ένα μεγάλο πρόγραμμα που στόχο έχει τα νέα προγράμματα σπουδών, τα οποία έχουν ήδη δημοσιευθεί σε ΦΕΚ από τις αρχές του 2023. Τώρα είμαστε στη φάση, όπου εκδηλώνουν ενδιαφέρον συμμετοχής για τη συγγραφή βιβλίων νομικά και φυσικά πρόσωπα και ενώσεις νομικών και φυσικών προσώπων.Η διαδικασία αυτή ολοκληρώνεται στα τέλη του Σεπτεμβρίου, γίνεται έλεγχος των φακέλων τους και τους δίνεται η έγκριση για να συγγράψουν τα νέα σχολικά εγχειρίδια, τα οποία αναμένονται την Άνοιξη του 2024. Θα αξιολογηθούν στη συνέχεια και εφόσον κυλήσουν ομαλά αυτές οι διαδικασίες, οι εκπαιδευτικοί θα τα έχουν αρχικά σε ψηφιακή μορφή από το νέο σχολικό έτος, τον Σεπτέμβριο δηλαδή του 2024. Βάσει του σχεδιασμού, σε έντυπη μορφή θα τα έχουν από το μεθεπόμενο έτος.
Η διδασκαλία μέχρι τότε θα γίνεται με τα υφιστάμενα σχολικά βιβλία και παράλληλα θα αξιοποιούνται τα νέα προγράμματα σπουδών για να παίρνουν στοιχεία μέσα από αυτά οι εκπαιδευτικοί. Τα νέα σχολικά βιβλία έρχονται να μετασχηματίσουν τον τρόπο με τον οποίο πραγματεύονται τα γνωστικά αντικείμενα οι εκπαιδευτικοί. Ο εκπαιδευτικός στο σχολείο δεν έχει στόχο να διδάσκει το βιβλίο, έχει στόχο να επιτυγχάνει τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα που ορίζονται στο πρόγραμμα σπουδών».
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Ο κ. Δουκάκης αναφέρθηκε στις αντιδράσεις, που υπάρχουν από τους εκπαιδευτικούς και τόνισε ότι «είμαστε σε ανοιχτή γραμμή με τις Ομοσπονδίες να βλέπουμε ζητήματα που να μπορούν να βελτιωθούν. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών που «έτρεξε» την περσινή χρονιά με τους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς είναι ένα έργο πολύ σημαντικό και κρίνεται απαραίτητο για τη χώρα μας. Έρχεται να συνεισφέρει στον εκπαιδευτικό, ώστε να επιτελεί όσο το δυνατόν καλύτερα το έργο του. Η εικόνα που έχουμε αποκομίσει από συμβούλους εκπαίδευσης που συνεργάστηκαν με νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι μπορεί να είναι νεοδιόριστοι αλλά «κουβαλούσαν» στην πλάτη τους πολλά χρόνια έργου ως αναπληρωτές, έδειξε ότι μόνο όφελος τους προσέφερε και ευκαιρίες να αναστοχαστούν πάνω σε αυτά που δουλεύουν. Τα κριτήρια για την αξιολόγηση είναι ένα κομμάτι, που χρειάζεται εκ νέου να το δούμε. Ακούμε την εκπαιδευτική κοινότητα και τους συμβούλους εκπαίδευσης. Ο σχεδιασμός είναι να υπάρχει πάλι μια πλατφόρμα στο ΙΕΠ που θα συγκεντρώνει, τις σκέψεις, τις προτάσεις και τις ατέλειες που έχει το σύστημα, ώστε να μπορέσουμε να το βελτιώσουμε. Χάρη σε αυτό θα επικαιροποιηθεί η όλη η διαδικασία στο κομμάτι της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Ταυτόχρονα «τρέχει» η αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου σχολικών μονάδων, το έργο προχώρησε πολύ ικανοποιητικά την τρέχουσα χρονιά. Παρόλα αυτά προχωράμε, ώστε την επόμενη χρονιά να έχουμε ένα καταλληλότερο μοντέλο και γι’ αυτήν τη διαδικασία».
Μη Κρατικά πανεπιστήμια
«Τα μη κρατικά πανεπιστήμια είναι μια ανάγκη που έχει προκύψει εδώ και αρκετά χρόνια στη χώρα μας. Έχουμε μείνει πίσω σε αυτό το κομμάτι σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Υπάρχει ένας εξαιρετικά προσεκτικός σχεδιασμός που θα τον δούμε το επόμενο διάστημα. Θα έχει πολλαπλά οφέλη και για τα δημόσια πανεπιστήμια και για την κοινωνία συνολικά. Τα ελληνικά ΑΕΙ διέρχονται αυτή τη στιγμή από μια εξαιρετικά απαιτητική διαδικασία αξιολόγησης από φορείς του Υπ. Παιδείας που μας έχει οδηγήσει ως πανεπιστήμια να γίνουμε καλύτερα και να ανταγωνιζόμαστε διεθνή και γνωστά πανεπιστήμια, πολύ καλά αξιολογημένα παγκοσμίως. Η ύπαρξη και μη κρατικών πανεπιστημίων από τα διεθνή αυτά πανεπιστήμια που συζητάμε θα οδηγήσει σε μια περαιτέρω προσπάθεια να βελτιώσουμε κι εμείς τόσο το διδακτικό όσο και το ερευνητικό μας έργο. Το πόσο μεγάλος πληθυσμός της χώρας μας φεύγει στο εξωτερικό για σπουδές είναι από τα πρώτα ζητήματα που οδηγούν στην αναγκαιότητα των μη κρατικών πανεπιστημίων», επισήμανε.
Μείωση της ύλης
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, που είχε ο πρόεδρος του ΙΕΠ με τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς συμφώνησε όπως αναφέρει η Ομοσπονδία, ότι η δραστική μείωση της ύλης είναι απαραίτητη και τόνισε ότι η μείωση αυτή θα πρέπει να συνδυαστεί με την εκπόνηση εκπαιδευτικών δράσεων και την εκμάθηση δεξιοτήτων. Ενημέρωσε ότι έχει ξεκινήσει η διαδικασία επιλογής των εγχειριδίων και αποκάλυψε ότι οι εκπαιδευτικοί θα έχουν στη διάθεσή τους περισσότερα του ενός βιβλία με επιλογή του βασικού από το Σύλλογο Διδασκόντων. Για τα θέματα αξιολόγησης βιβλίων και ύλης θα υπάρχουν επιτροπές στις οποίες θα μπορούν να συμμετέχουν εθελοντικά δημόσιοι και ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί.