Στον “αέρα” η πυρόσβεση: Παράνομη η προκήρυξη για 2.500 εποχικούς δασοπυροσβέστες

Η βιαστική έκδοση προκήρυξης πρόσληψης εποχιακών πυροσβεστών κινδυνεύει να “τινάξει στον αέρα” την πρόσληψη 2.500 εποχικών πυροσβεστών και μάλιστα με περίοδο έναρξης απασχόλησης ειδικά φέτος από 1η Απριλίου έως 30 Νοεμβρίου, με παράταση δηλαδή απασχόλησης κατά δύο μήνες, αφού όλα τα προηγούμενα χρόνια ήταν από 1η Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου.
Ούτε λίγο ούτε πολύ, η υπόθεση αφορά περισσότερους από 5 χιλιάδες εποχικούς πυροσβέστες, που από τον Οκτώβριο είναι “επί ξύλου κρεμάμενοι” είτε με την ακαριαία λήξη των συμβάσεών τους, είτε όσων δεν ανανεώνεται η πενταετής θητεία των πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης. Πριν 5 μέρες, με κάθε επισημότητα και επικοινωνιακή ομοβροντία, ανακοινώθηκε πως σε προσλήψεις 2.500 εποχικών πυροσβεστών αναμένεται να προχωρήσει το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, διά στόματος του αρμόδιου υφυπουργού Ευάγγελου Τουρνά, έπειτα από την ψήφιση των διατάξεων που ενσωματώθηκαν στο νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας για την αναδιάρθρωση της ΕΛ.ΑΣ. Μάλιστα, ο υφυπουργός, εκτός των προσλήψεων, ανακοίνωσε και μια σειρά τροποποιήσεων, από τον χρόνο των συμβάσεων μέχρι των Πενταετούς Υποχρέωσης και των νέων μονάδων δασοκομάντο.
Η προκήρυξη για τους 2.500 εποχικούς πυροσβέστες, που αφορά χιλιάδες υποψηφίους-ενδιαφερόμενους ανά την ελληνική επικράτεια, είναι στην ουσία παράνομη και καταχρηστική, άρα αν δεν αλλάξει άμεσα και εκ νέου με τα προβλεπόμενα, θα εγείρει υποψίες για “φάμπρικα ημετέρων”...
Όλα αυτά με περισσή σπουδή και βιάση, για να προλάβουν και τις ημερομηνίες για την αντιπυρική περίοδο και απασχόληση, που ειδικά για φέτος ως απασχόληση θα ξεκινάει από την 1η Απριλίου. Μόνο που, αναλύοντας διεξοδικά τα νομοθετικά χρονοδιαγράμματα, τις κανονιστικές πράξεις και την αναγκαία ύπαρξη Προεδρικού Διατάγματος, για τα κριτήρια τα οποία ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις και τη φύση του πυροσβεστικού έργου, και την αξιολόγησή τους, για τα ειδικότερα προσόντα των υποψηφίων, τη διαδικασία πρόσληψης και απόλυσής τους και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια, προκύπτει ότι αυτό το απόλυτα καθοριστικό στοιχείο, το Προεδρικό Διάταγμα δηλαδή, δεν υφίσταται (!) και άρα η προκήρυξη για τους 2.500 εποχικούς πυροσβέστες, που αφορά χιλιάδες υποψηφίους-ενδιαφερόμενους ανά την ελληνική επικράτεια, είναι στην ουσία παράνομη και καταχρηστική, άρα αν δεν αλλάξει άμεσα και εκ νέου με τα προβλεπόμενα, θα εγείρει υποψίες για “φάμπρικα ημετέρων”...
Το ιστορικό της προκήρυξης για τους εποχικούς πυροσβέστες
Στις 20 Μαρτίου του 2025, πριν από 7 ημέρες δηλαδή, ψηφίζεται ο Ν. 5187/2025, που θεσπίζει το πλαίσιο πρόσληψης των εποχικών πυροσβεστών, που στην περίπτωσή μας αφορά 2.500. Στο άρθρο 212 του συγκεκριμένου νόμου, που μόλις πριν λίγες ημέρες ψηφίστηκε στη Βουλή, αναφέρεται ρητά και κατηγορηματικά πως «...τα κριτήρια τα οποία ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις και τη φύση του πυροσβεστικού έργου και η αξιολόγησή τους, τα ειδικότερα προσόντα των υποψηφίων, η διαδικασία πρόσληψης και απόλυσής τους και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται ύστερα από πρόταση των υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Εσωτερικών».
Σε απλά Ελληνικά αυτό σημαίνει ότι ανάμεσα στη δημοσίευση του Νόμου 5187/2025 στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβέρνησης και τη δημοσίευση της προκήρυξης εποχικών πυροσβεστών, που δημοσιοποίησε ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, ο νόμος προβλέπει υποχρεωτικά την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, που αυτό και μόνον αυτό (αν δε θες να στήσεις “φάμπρικα”) θα καθορίζει απολύτως τα κριτήρια πρόσληψης των εποχικών πυροσβεστών. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, που αφορά χιλιάδες υποψηφίους, πολλοί εκ των οποίων ήταν και εποχικοί πυροσβέστες που οι συμβάσεις τους έληξαν όμως, το πιο καθοριστικό στοιχείο για την επιλογή πρόσληψής τους, που είναι τα κριτήρια πρόσληψης, δεν υφίστανται καν, αφού δεν υπάρχει η έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος.
Τι αποτυπώνει η πραγματικότητα για την εκτός νομιμότητας προκήρυξη πρόσληψης εποχικών πυροσβεστών
Στις 21/03/2025, ο Νόμος 5187/2025 δημοσιεύεται στο ΦΕΚ (τ. Α’ 48/21-03-2025).
Στις 21/03/2025: Δημοσιεύεται η προκήρυξη (αριθμ. πρωτ. 16739 οικ. Φ. 211.5/21-03-2025) για πρόσληψη εποχικών πυροσβεστών, στο προοίμιο της οποίας αναφέρεται ότι εφαρμόζεται το άρθρο 212 του Ν. 5187/2025 (Α’ 48), χωρίς βεβαίως να έχει “προλάβει” (!!!) να εκδοθεί το απαιτούμενο Π.Δ. (Προεδρικό Διάταγμα).
Όλη η προκήρυξη κινδυνεύει να “τιναχθεί στον αέρα”
Από τα παραπάνω και δεδομένου ότι δεν υπάρχει το απαιτούμενο Προεδρικό Διάταγμα, που περιορίζει τη δράση νομιμότητας της Διοίκησης, συνεπάγεται ότι:
Η προκήρυξη (αριθμ. πρωτ. 16739 οικ. Φ. 211.5/21-03-2025) στερείται νομιμότητας, καθότι κριτήρια της προκήρυξης παραβιάζουν τη νομοθετική εξουσιοδότηση που έδωσε ο Νόμος 5187/2025 (Α’ 48):
* κατά νόσφιση εξουσίας, παραβίαση του Συντάγματος (άρθρο 43) και του Ν. 5187/2025,
* κατά παράβαση καθήκοντος των αρμόδιων οργάνων,
* κατά παράβαση της αρχής νομιμότητας, σύμφωνα με την οποία η Διοίκηση οφείλει να πράττει μόνο ό,τι της επιτρέπεται και όχι ό,τι δεν της απαγορεύεται,
* κατά παράβαση της αρχής χρηστής Διοίκησης, προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικούμενου και ασφάλειας δικαίου.
Με άλλα λόγια, η προκήρυξη των εποχικών πυροσβεστών είναι παράνομη σε πείσμα της αγωνίας και της επιβίωσης οικονομικά για χιλιάδες υποψηφίους. Προκύπτει, λοιπόν, το ερώτημα πώς μια τόσο καραμπινάτη εκτός νομιμότητας προκήρυξη, χωρίς το αναγκαίο εκ του νόμου Π.Δ. προχωράει “κανονικά” στην εφαρμογή της, σαν να μην τρέχει τίποτα;
Η επιλεκτική μνήμη στην αρχή της νομιμότητας
Σύμφωνα με την αρχή της νομιμότητας που κάποιοι θυμούνται επιλεκτικά, οι διοικητικές πράξεις παράγουν όλα τα έννομα αποτελέσματά τους, μέχρι την ανάκλησή τους ή την ακύρωσή τους από τα Δικαστήρια, ακόμη κι αν είναι παράνομες. Στην προκειμένη περίπτωση, το να ανακληθεί από το όργανο που την εξέδωσε ή ανώτερο ιεραρχικά μάλλον αποκλείεται... είτε από το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, είτε από άλλη υπερκείμενή του Αρχή. Από την άλλη, ως προς την ακύρωση από τα Δικαστήρια, θα πρέπει πρώτα να προσφύγει κατ’ αυτής όποιος έχει έννομο συμφέρον. Στο σημείο αυτό όλοι οι αποφαινόμενοι μάλλον έχουν επενδύσει στον τρόμο: και ποιος θα τολμήσει να προσφύγει δικαστικά;
Οι ενδιαφερόμενοι προς πρόσληψη ή και επαναπρόσληψη, πριν κριθούν οριστικά θετικά ή αρνητικά για κάτι τέτοιο, δεν είναι αντιληπτό ότι ακούσια ή εκούσια καθίστανται εκ προοιμίου “όμηροι”; Οι αποφαινόμενοι επί της προκήρυξης, λοιπόν, εξ αντικειμένου δεν ποντάρουν στο γεγονός ότι, λόγω του κατεπείγοντος, αφού 1η Απριλίου θα πρέπει να έχει γίνει έναρξη των συμβάσεων των 2.500 εποχικών πυροσβεστών, δε θα τολμήσει κανείς να καταδείξει την καταστρατήγηση του νόμου και του Συντάγματος, από φόβο μήπως του αποδοθούν οι επιπτώσεις τυχόν περαιτέρω καθυστέρησης στη στελέχωση του Πυροσβεστικού Σώματος;
Η επικοινωνιακή διαχείριση των προσλήψεων... καλά κρατεί
Αλλά ενώ η προκήρυξη είναι προδήλως παράνομη, αυτό σε τίποτα δεν εμπόδισε πριν λίγες ημέρες τον αρμόδιο υφυπουργό να μιλήσει με λεπτομέρειες γι’ αυτήν και τις προσλήψεις. Ο αρμόδιος υφυπουργός, Ευάγγελος Τουρνάς, ενημέρωσε ότι τροποποιείται κατά δύο μήνες και η διάρκεια πρόσληψης των εποχικών πυροσβεστών:
Μέχρι πέρυσι οι προσλήψεις γίνονταν από την 1η Μαΐου μέχρι την 31η Οκτωβρίου, κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ενώ με τη νέα διάταξη, οι εποχικοί πυροσβέστες θα προσλαμβάνονται από 1η Απριλίου έως 30 Νοεμβρίου.
Με άλλη ρύθμιση, αυξάνεται το όριο ηλικίας των οδηγών, από τα 45 έτη στα 50 έτη και ανανεώνεται η πενταετής θητεία των πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Ν. 3938/2011, με τον οποίο είχαν προσληφθεί αρχικά οι 4.000 εποχικοί πυροσβέστες και είχαν γίνει τότε πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης, ίσχυε ότι με τη λήξη της πενταετίας θα μπορούσαν να ανανεώνουν τη θητεία για πέντε επιπλέον έτη, εφόσον πληρούν τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις. Έτσι, για εκείνους που συμπληρώνουν φέτος την πενταετία τους, και συγκεκριμένα στις 12 Απριλίου του 2025, και που θα κριθούν κατάλληλοι από τα οικεία Συμβούλια, θα ανανεωθεί για μία επιπλέον πενταετία η θητεία.
Επιπλέον, εκείνοι οι οποίοι πληρούν το κριτήριο του Ν. 3938/2011, ότι δηλαδή στο 40ό έτος της ηλικίας τους έχουν αποκτήσει απολυτήριο Λυκείου, θα μονιμοποιηθούν από την 1η Φεβρουαρίου του 2026.
Ομοίως, προκαταβολικά ενεργώντας, ο κ. Τουρνάς ενημέρωσε ότι για εκείνους οι οποίοι - και είναι οι τελευταίοι 80 - συμπληρώνουν πενταετία, βάσει του Ν. 3938/2011, τον Ιανουάριο του 2026, και εφόσον κριθούν κατάλληλοι από τα οικεία Συμβούλια, θα ανανεώσουν τη θητεία τους για πέντε επιπλέον έτη.
Και εκείνοι που πληρούν το κριτήριο του 40ού έτους της ηλικίας και του απολυτηρίου Λυκείου, θα μπορέσουν να μονιμοποιηθούν από 1η Φεβρουαρίου του 2027.
Σύμφωνα με άλλη διάταξη, εισάγεται τροποποίηση για τους 2.500 εποχικούς πυροσβέστες, όπως έχουν εγκριθεί από αντίστοιχη ΠΥΣ, ότι θα μπορέσουν ειδικά για το 2025 να προσληφθούν από την 1η Μαΐου μέχρι τέλος Δεκεμβρίου, έτσι ώστε να συμπληρώσουν την οκτάμηνη διάρκεια. Για όλους αυτούς προβλέπεται ότι θα έχουν το δικαίωμα ανανέωσης των συμβάσεών τους από 1η Απριλίου έως 30 Νοεμβρίου για τα επόμενα πέντε έτη.
Νέες μονάδες δασοκομάντο
Τέλος, τροποποιείται διάταξη που αφορά τους δασοκομάντο και τις Ειδικές Μονάδες Δασικών Επιχειρήσεων και προχωρεί η πρόσληψη 300 επιπλέον δασοκομάντο και 300 πυροσβεστών δασικών επιχειρήσεων - από τους οποίους οι 290 είναι μάχιμοι και οι δέκα είναι επιστημονικό προσωπικό - με τους οποίους θα δημιουργηθούν - επιπλέον των 16 υπαρχουσών - τέσσερις νέες μονάδες στη Χαλκίδα, στα Χανιά, στον Πύργο και στη Ζάκυνθο, και φτάνουν πλέον τις 20 Μονάδες Δασικών Επιχειρήσεων.
Αντί επιλόγου: Κρίσιμο ερώτημα για τους χιλιάδες ενδιαφερόμενους
Καλά όλα αυτά λοιπόν σε επίπεδο ανακοινώσεων, όμως εδώ υπάρχει μείζον θέμα καταστρατήγησης νόμων και Συντάγματος, με αυτή τη βεβιασμένη διαδικασία που θέτει ένα επιπλέον κρίσιμο ερώτημα για τους χιλιάδες ενδιαφερόμενους προς εργασία ως εποχικοί πυροσβέστες, για το πώς τελικά θα επιλεγούν ανάμεσά τους οι 2.500 που θα προσληφθούν; Αφού Προεδρικό Διάταγμα, όπως λέει ο νόμος και το Σύνταγμα για τα κριτήρια τα οποία ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις και τη φύση του πυροσβεστικού έργου και η αξιολόγησή τους, τα ειδικότερα προσόντα των υποψηφίων, η διαδικασία πρόσληψης και απόλυσής τους και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια, δεν υφίσταται, με ποια κριτήρια θα γίνουν οι προσλήψεις αυτές και ποιους τελικά θα αφορούν;
Δείτε επίσης
- Αγκινάρες αυγολεμονάτες με λουκάνικο
- Πανελλαδικές 2025: Αυτά είναι τα τμήματα με χαμηλά μόρια και καλές προοπτικές στην αγορά εργασίας
- Καλάθι του Πάσχα: «Πρεμιέρα» την Τετάρτη 9 Απριλίου – Τι θα περιλαμβάνει
- Θερινή ώρα: Το αμφιλεγόμενο μέτρο που προβληματίζει την Ευρώπη
- Π.Σ Τυμπακίου: Εκλογές για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου