Στη φάση της υλοποιήσης η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής

neakriti.gr  25 July, 2022 ΑΡΘΡΑ
Στη φάση της υλοποιήσης η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής

Στην περιοχή της Δαμάστας χτυπά πλέον η «καρδιά» του εμβληματικού έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, καθώς έχει στηθεί ήδη το εργοτάξιο και ξεκινούν άμεσα τόσο οι εργασίες θεμελίωσης του Σταθμού Μετατροπής του ηλεκτρικού ρεύματος, όσο και οι εργασίες υπογειοποίησης των καλωδίων που θα έρχονται από την Κορακιά, που είναι το σημείο προσαιγιάλωσης της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης του νησιού μας.

Στο εργοτάξιο βρέθηκε την Πέμπτη 21 Ιουλίου ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ (που υλοποιεί το έργο μέσω της θυγατρικής του εταιρείας “Αριάδνη Interconnection”), Μάνος Μανουσάκης, ο οποίος εξέφρασε την ικανοποίησή του για την πρόοδο των εργασιών στον χώρο όπου θα κατασκευαστεί σε έναν μήνα ο Σταθμός Μετατροπής, ενώ, δίνοντας το στίγμα ως προς τα συνολικά χρονοδιαγράμματα του μεγάλου έργου, δήλωσε ότι η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής θα ολοκληρωθεί εντός του 2024, εξασφαλίζοντας την πλήρη ενεργειακή επάρκεια και ασφάλεια του νησιού.

Στην επίσκεψη-αυτοψία στη Δαμάστα συμμετείχαν επίσης ο δήμαρχος Μαλεβιζίου Μενέλαος Μποκέας με τους αντιδημάρχους Γ. Πετούση, Γρηγόρη Περισυνάκη και Μπ. Κουστουγιάννη, καθώς και τον πρόεδρο του Τοπικού Συμβουλίου Κώστα Μαυράκη, ενώ παρών ήταν και ο αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης.

Αντισταθμιστικά οφέλη

Στην πολύ καλή συνεργασία που έχει ο Δήμος Μαλεβιζίου με τον ΑΔΜΗΕ, την “Αριάδνη” και την ΤΕΡΝΑ αναφέρθηκε ο δήμαρχος Μαλεβιζίου Μενέλαος Μποκέας κατά τη διάρκεια της κοινής επίσκεψης στο εργοτάξιο του Σταθμού Μετατροπής ηλεκτρικού ρεύματος στη Δαμάστα. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε, τόσο από τον κ. Μανουσάκη όσο και από τον δήμαρχο, στη συμφωνία των ανταποδοτικών οφελών που ήδη έχουν αρχίσει να υλοποιούνται.

Ήδη, όπως ανέφερε ο δήμαρχος Μαλεβιζίου, η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου έχει εγκρίνει την αξιοποίηση των πρώτων 700.000 ευρώ από τη συμφωνία για τα αντισταθμιστικά οφέλη για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης (μεγάλο καλώδιο). Στόχος είναι μέσα στο 2022 να έχουν εγκριθεί έργα προϋπολογισμού άνω των 2,5 εκατ. ευρώ.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ αναφέρθηκε στην πολύ καλή συνεργασία με τον Δήμο Μαλεβιζίου, τονίζοντας πως η συμφωνία των δύο πλευρών για τα ανταποδοτικά θα τηρηθεί στο ακέραιο προς όφελος της τοπικής κοινωνίας.

Επίσης ιδιαίτερη αναφορά έγινε στον δρόμο που στα πλαίσια του έργου θα συνδέει τη Δαμάστα με το Φόδελε... Δρόμος που ανοίγει άλλες προοπτικές στην ευρύτερη περιοχή, αναβαθμίζοντας τόσο την ενδοχώρα όσο και την ευρύτερη περιοχή του Φόδελε.

Η ταυτότητα του έργου

Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής αποτελεί τη “ναυαρχίδα” των ηλεκτρικών διασυνδέσεων του ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς με προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ. Φορέας υλοποίησης του έργου είναι η “Αριάδνη Interconnection”, 100% θυγατρική της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., που συστάθηκε τον Σεπτέμβριο του 2018.

Σε ό,τι αφορά τις θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν στη φάση κατασκευής του έργου από την έναρξη και μέχρι την ολοκλήρωσή του, αυτές θα προσεγγίσουν τις 2.000, ενώ στην κορύφωση της κατασκευής θα εργάζονται στα διάφορα εργοτάξια της εταιρείας τουλάχιστον 700 άτομα.

Καινοτομίες: Η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική με καλώδιο συνεχούς ρεύματος αποτελεί το σημαντικότερο και πολυπλοκότερο έργο μεταφοράς ενέργειας στην Ελλάδα και ένα από τα ελάχιστα αυτού του είδους στον κόσμο που χρησιμοποιεί την καινοτόμο τεχνολογία VSC (Voltage Source Converters) για τη μετατροπή του εναλλασσόμενου ρεύματος σε συνεχές. Πρόκειται για την πρώτη διασύνδεση αυτού του είδους στη Μεσόγειο. Έχει μεταφορική ικανότητα 1.000 MW, ενώ το συνολικό μήκος της (θαλάσσια και χερσαία τμήματα) θα ανέλθει σε 400 χλμ., με τα υποβρύχια καλώδια να ποντίζονται σε βάθη-ρεκόρ έως τα 1.200 μέτρα, κατατάσσοντάς την στην κορυφαία τριάδα των βαθύτερων διασυνδέσεων παγκοσμίως. Αποτελεί επίσης τη νησιωτική διασύνδεση με τη μεγαλύτερη ισχύ (1.000 MW) παγκοσμίως, μαζί με τη Σαρδηνία.

Περιβαλλοντικά οφέλη: Με τη λειτουργία της “μεγάλης” διασύνδεσης, η εξάρτηση της Κρήτης από τους τοπικούς πετρελαϊκούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής θα τερματιστεί μηδενίζοντας τις εκπομπές CO2 του άνθρακα που προέρχονται από την ηλεκτροπαραγωγή, βελτιώνοντας θεαματικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της Κρήτης. Επιπλέον, η κατασκευή του υποβρύχιου καλωδίου θα δημιουργήσει σημαντικό περιθώριο μεταφοράς καθαρής ενέργειας από και προς το νησί, το οποίο εκτιμάται σε περίπου 2 GW.

Οικονομικά οφέλη: Το 2022, που είναι το πρώτο πλήρες έτος λειτουργίας της διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου, η εξοικονόμηση από τα ΥΚΩ υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε 385 εκατ. ευρώ, κάτι το οποίο μεταφράζεται σε εξοικονόμηση 1 εκατ. ευρώ κάθε μέρα για όλους τους καταναλωτές της χώρας. Με την ολοκλήρωση της “μεγάλης” διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής το 2024, η εξοικονόμηση από τις χρεώσεις ΥΚΩ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί στα 550 εκατ. ευρώ.

Πρόοδος κατασκευής: Η κατασκευή εξελίσσεται σε δύο βασικούς άξονες: τα καλωδιακά τμήματα και τους Σταθμούς Μετατροπής:

Καλώδια: Το πρώτο τμήμα του ηλεκτρικού καλωδίου, με μήκος 170 χλμ., έχει ποντιστεί ήδη από τα τέλη του 2021 μεταξύ της Μήλου και της Πάχης Μεγάρων (Αττική). Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το δεύτερο ηλεκτρικό καλώδιο, μήκους 330 χλμ., θα ποντιστεί εξ ολοκλήρου το τελευταίο τρίμηνο του 2022 σε μέγιστο βάθος 1.200 μέτρων, μεταξύ της Κορακιάς στο Ηράκλειο Κρήτης και της Πάχης Μεγάρων.
Στην Αττική προχωρούν οι εργασίες για την υπόγεια εγκατάσταση των καλωδίων που θα προσαιγιαλωθούν και θα συνδεθούν με τον Σταθμό Μετατροπής που θα κατασκευαστεί στην περιοχή του Ασπροπύργου (Κουμουνδούρος). Η εγκατάσταση των καλωδίων οπτικών ινών, που συμπεριλαμβάνονται επίσης στο έργο, πραγματοποιήθηκε το φθινόπωρο του 2021.
Σταθμοί Μετατροπής: Οι Σταθμοί Μετατροπής θα κατασκευαστούν στην Αττική (Κουμουνδούρος, Ασπρόπυργος) και στην Κρήτη (Δαμάστα, Ηράκλειο). Μέσα στο 2022 θα εκκινήσουν οι εργασίες θεμελίωσης των Σταθμών Μετατροπής και στα δύο άκρα της διασύνδεσης.

Μάνος Μανουσάκης: «Εντατικά οι εργασίες, με σεβασμό στο περιβάλλον»

«Οι εργασίες διαμόρφωσης του χώρου προχωρούν εντατικά, ενώ οι εργασίες θεμελίωσης του σταθμού θα ξεκινήσουν στις αρχές Σεπτεμβρίου. Οι εργασίες είναι τέτοιες ούτως ώστε να σεβόμαστε το περιβάλλον, διότι κατεβάζουμε τον σταθμό όπως είχαμε συμφωνήσει και με την τοπική κοινωνία.

Δύο χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής διαπιστώνουμε με ικανοποίηση την πρόοδο του έργου, το οποίο θα ολοκληρωθεί εντός του 2024», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Μανουσάκης, ο οποίος παρέθεσε συνοπτικά και την πορεία υλοποίησης του κομβικής σημασίας για την Κρήτη και τη χώρα συνολικά έργου, αναφέροντας τα εξής:

«Το έργο συμβασιοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2020. Το πρώτο τμήμα του ηλεκτρικού καλωδίου, μήκους 170 χιλιομέτρων, ποντίστηκε από τα τέλη του 2021 μεταξύ της Μήλου και της Αττικής, ενώ το δεύτερο ηλεκτρικό καλώδιο, μήκους 330 χιλιομέτρων, θα ποντιστεί εξ ολοκλήρου το τελευταίο τρίμηνο του 2022 σε μέγιστο βάθος 1.200 μέτρων μεταξύ της Κορακιάς και της Πάχης Μεγάρων Αττικής. Άμεσα ξεκινά και το έργο της υπογειοποίησης καλωδίων από την Κορακιά προς Δαμάστα.

Με τη λειτουργία της μεγάλης διασύνδεσης, η εξάρτηση της Κρήτης από τους τοπικούς πετρελαϊκούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής θα τερματιστεί, μηδενίζοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και βελτιώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της Κρήτης. Επιπλέον, η κατασκευή του υποβρύχιου καλωδίου θα δημιουργήσει σημαντικό περιθώριο μεταφοράς καθαρής ενέργειας από και προς το νησί».

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ έκανε ιδιαίτερη αναφορά και στο σημαντικό διακρατικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου, λέγοντας ότι «από εδώ θα ξεκινήσει η διασύνδεση ανάμεσα στην Κρήτη και την Κύπρο, ώστε η Κύπρος να πάψει να είναι απομονωμένη και να ενωθεί ηλεκτρικά με την Ελλάδα και γενικά με ολόκληρη την Ευρώπη, έργο για το οποίο οι δύο εταίροι εργάζονται εντατικά».

 

neakriti.gr  25 July, 2022 ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

mesaralive.gr | επίσημη σελίδα