Σχολείο: «Μετεξεταστέοι» στα βασικά

Μόλις το 2% των αποφοίτων γυμνασίου στην Ελλάδα καταφέρνει να βρεθεί στο υψηλότερο σκαλί στη μέτρηση των βασικών δεξιοτήτων που οφείλει να αποκτά ένας μαθητής από την υποχρεωτική εκπαίδευση. Αυτό, όπως παρατηρεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην «Εκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και κατάρτισης για το 2024», αναμένεται να αποτελέσει τροχοπέδη στην ανάπτυξη της χώρας.
Καταγράφεται πτωτική πορεία στις επιδόσεις των 15χρονων κατά την τελευταία δεκαετία.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει η έκθεση της Ε.Ε. που παρουσιάζει η «Κ», μεγάλο ποσοστό Ελλήνων μαθητών δεν επιτυγχάνει ένα ελάχιστο επίπεδο επάρκειας στα μαθηματικά, στην ανάγνωση και στις φυσικές επιστήμες, ενώ πολύ λίγοι διαθέτουν προηγμένες δεξιότητες. Ενδεικτικά, στο πρόγραμμα PISA του ΟΟΣΑ του 2022 για τη διεθνή αξιολόγηση μαθητών, το 47,2% των Ελλήνων μαθητών ηλικίας 15 ετών είχε χαμηλές επιδόσεις στα μαθηματικά, το 37,6% στην ανάγνωση και το 37,3% στις φυσικές επιστήμες. Τα ποσοστά αυτά συγκαταλέγονται μεταξύ των υψηλότερων στην Ε.Ε., τη στιγμή που οι αντίστοιχοι μέσοι όροι της Ε.Ε. για μαθητές με χαμηλές επιδόσεις είναι 29,5% στα μαθηματικά, 26,2% στην ανάγνωση, 24,2% στις φυσικές επιστήμες.
Ταυτόχρονα, το ποσοστό των Ελλήνων με υψηλές επιδόσεις είναι μεταξύ των χαμηλότερων στην Ε.Ε. και στους τρεις τομείς. Μόνο το 2% των Ελλήνων επέδειξαν προηγμένες δεξιότητες στα μαθηματικά (ο μέσος όρος της Ε.Ε. είναι 7,9%), 2% στην ανάγνωση (6,5% στην Ε.Ε.) και 1,5% στις φυσικές επιστήμες (6,9% στην Ε.Ε.). «Στο πλαίσιο της συρρίκνωσης του πληθυσμού των μαθητών και της ύπαρξης σημαντικών αναντιστοιχιών δεξιοτήτων, τα στοιχεία αυτά εγείρουν ανησυχίες για τη μελλοντική προσφορά εργατικού δυναμικού και δεξιοτήτων στην Ελλάδα στο πλαίσιο μιας επιτυχούς διαχείρισης της διττής μετάβασης», παρατηρεί η έκθεση.
Η πτωτική πορεία στις βασικές δεξιότητες κατά την τελευταία δεκαετία αντικατοπτρίζει σημαντικές προκλήσεις όσον αφορά την ισότητα και την ποιότητα για το σύστημα εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα μας. Και αυτό διότι οι χαμηλές επιδόσεις στα μαθηματικά έχουν αυξηθεί σε ολόκληρη την κοινωνικοοικονομική κατανομή από το 2018. Το 2022, 6 στους 10 μαθητές από μειονεκτούντα (με κοινωνικοοικονομικά κριτήρια) περιβάλλοντα (64%) δεν πέτυχαν το ελάχιστο επίπεδο επάρκειας στα μαθηματικά (έναντι 52,8% το 2018). Το ποσοστό έχει επίσης αυξηθεί σημαντικά –στο 26,7%, 8,2 μονάδες πάνω από τον μέσο όρο της Ε.Ε.– στο ανώτερο επίπεδο των μαθητών με βάση την κοινωνικοικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους. «Το υψηλό ποσοστό μαθητών με χαμηλές επιδόσεις μεταξύ των προνομιούχων μαθητών, σε συνδυασμό με το χαμηλό ποσοστό μαθητών με υψηλές επιδόσεις, καταδεικνύει διαρθρωτικές προκλήσεις για την ποιότητα και την ισότητα της εκπαίδευσης. Τα αποτελέσματα αυτά είναι πιθανό να αντικατοπτρίζουν, για παράδειγμα, την υποχρηματοδότηση εκπαιδευτικών πολιτικών, τον αντίκτυπο κοινωνικοοικονομικών παραγόντων στις επιδόσεις, την έλλειψη σχολικής αυτονομίας, διάφορες προκλήσεις όσον αφορά την εφαρμογή μεθόδων διδασκαλίας βάσει ικανοτήτων και την καθιέρωση μιας νοοτροπίας αξιολόγησης», παρατηρεί η έκθεση, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τη χώρα μας.
Οι μεταρρυθμίσεις
Οι χαμηλές επιδόσεις των μαθητών στις βασικές δεξιότητες παρουσίασαν αρνητική τάση από το 2012, παρά τις προσπάθειες βελτίωσης των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων.
Μάλιστα, η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των χωρών με τις χειρότερες επιδόσεις, με μεγαλύτερη πτωτική πορεία σε σχέση με τις τάσεις της Ε.Ε., παρά τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις που έχουν πραγματοποιηθεί. Αυτές περιλαμβάνουν τη μείωση της ηλικίας έναρξης της υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης στην ηλικία των 4 ετών, την ανάπτυξη νέων προγραμμάτων σπουδών και σχολικών βιβλίων με έμφαση στις βασικές ικανότητες, την εισαγωγή καινοτόμων δράσεων στα σχολεία, την υιοθέτηση ευέλικτων διαδρομών εκπαίδευσης και κατάρτισης και τη δημιουργία νέων Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων για τη βελτίωση της προσβάσιμης εκπαίδευσης για όλους. Βέβαια, όπως παρατηρεί η έκθεση, «οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν την απόκτηση δεξιοτήτων, χρειάζονται χρόνο για να αποφέρουν απτά αποτελέσματα».
Προσωπικός βοηθός ΑΙ για μαθητές
Από την άλλη, βήματα γίνονται στους τομείς του επαγγελματικού προσανατολισμού των μαθητών και της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Ενδεικτικά, στην Ελλάδα το 45,3% των μαθητών μέσης εκπαίδευσης παρακολούθησαν προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού το 2022. Παράλληλα, κατά το σχολικό έτος 2023-2024 διατέθηκαν συνολικά 9.550 θέσεις μαθητείας για τους αποφοίτους επαγγελματικής εκπαίδευσης. Αυτό αντιστοιχεί σε αύξηση κατά 45,5% των θέσεων μαθητείας σε σύγκριση με το προηγούμενο σχολικό έτος. Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί κατά τα επόμενα χρόνια.
Δείτε επίσης
- Δίπλα στην Κέλλυ Κυδώνάκη ο Α.Σ Τυμπακίου
- Mεσαρα: Oι καρναβαλικές εκδηλώσεις φέρνουν έκτακτα μέτρα απο την Τροχαία
- Δημος Φαιστού: Σε επιφυλακή η Πολιτική Προστασία ελέω...Coral
- Ένωση Γονέων Δήμου Φαιστού: Επιτυχημενη η αγωνιστική παρέμβαση για το ζήτημα της σχολικής στέγης
- Καμπάνα σε “αετονύχη” που είχε βάλει στο “μάτι” 50 στρέμματα Natura σε παραλία της Μεσαράς