Πώς μια μικρή φάρμα έγινε διεθνής φίρμα

economistas.gr  04 March, 2019 OIKONOMIAΑΡΘΡΑ
Πώς μια μικρή φάρμα έγινε διεθνής φίρμα

Οι έννοιες ποιότητα και ελληνικότητα αποτελούν για την εταιρεία Φάρμα Κουκάκη, τη βασική «πρώτη ύλη» για την ανάπτυξη της εν λόγω γαλακτοβιομηχανίας, μέσα σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον τόσο στην ελληνική αγορά όσο και στο διεθνή στίβο. Είναι έννοιες τις οποίες επαναλαμβάνουν συχνά τα στελέχη της εταιρείας κατά την περιγραφή της πορείας της τα τελευταία 20 χρόνια. Δύο δεκαετίες, κατά τις οποίες η μικρή οικογενειακή κτηνοτροφική μονάδα εξελίχθηκε στη δυναμική γαλακτοβιομηχανία του σήμερα με έδρα τους Κάτω Αποστόλους του Κιλκίς.

Με επενδύσεις πάνω από 16 εκατ. ευρώ μέσα στην οικονομική κρίση και ένα νέο πλάνο επιπλέον επενδύσεων περίπου 9 εκατ. ευρώ που θα ολοκληρωθεί το 2022, η εταιρεία Φάρμα Κουκάκη, παραμένει προσηλωμένη στο όραμά της που είναι «εμμονή στην υψηλή ποιότητα των προϊόντων διατηρώντας την παράδοση, την ευαισθησία για την επόμενη γενιά και την προσοχή στο ελληνικό περιβάλλον που τη φιλοξενεί»

Η ενασχόληση με το γάλα αποτελεί παράδοση για την οικογένεια Κουκάκη, καθώς ήδη από 1977 σε μια περιοχή μεταξύ Πάικου και Κρουσίων στο Κιλκίς, λειτουργούσε η αγελαδοτροφική μονάδα της οικογένειας. Ξεκινώντας από το φρέσκο γάλα η εταιρεία επιδιώκει το 1999 την επέκτασή της στην παστερίωση, βήμα που την οδήγησε στο να είναι σήμερα μία βιομηχανία παραγωγής μεγάλης γκάμας γαλακτοκομικών προϊόντων και χυμών, κατέχοντας κυρίαρχα μερίδια σε πολλές κατηγορίες. Μάλιστα στην αγορά της Θεσσαλονίκης τα βασικά της προϊόντα κατέχει μερίδια που ξεπερνούν το 30%. 

Η αρχή της χιλιετηρίδας βρίσκει την εταιρεία με ένα εντελώς διαφορετικό προφίλ, νέες εγκαταστάσεις στους Κάτω Αποστόλους και μια νέα στρατηγική. Η κτηνοτροφία διατηρείται ως σημαντική  δραστηριότητα παράλληλα με την καλλιέργεια της γης και την ανάπτυξη φυτικής παραγωγής, ώστε η εταιρεία να έχει τον πλήρη έλεγχο της πρώτης ύλης που χρησιμοποιεί. Στην ίδια περιοχή, όπου έχει δημιουργηθεί και το εργοστάσιο το οποίο λαμβάνει πρώτη ύλη, όχι μόνο από την ιδιόκτητη φάρμα αλλά και από άλλους αγελαδοτρόφους, και έτσι η μονάδα έχει φτάσει  πλέον να επεξεργάζεται περί τους 25.000 τόνους αγελαδινού γάλακτος σε ημερήσια βάση.

Το 2001, η Φάρμα Κουκάκη, είναι η πρώτη που τοποθετεί στην αγορά φρέσκο γάλα εμφιαλωμένο σε διαφανή φιάλη PET, ενώ το 2002 καινοτομεί ακόμη μία φορά, τοποθετώντας στην αγορά γιαούρτι σε γυάλινο μπολ, προϊόν μάλιστα που σήμερα ταξιδεύει και σε αγορές του εξωτερικού. Το 2006 εισέρχεται και στην κατηγορία του σοκολατούχου γάλακτος με το προϊόν «Choco Full».

Το 2009 η εταιρεία έχοντας ολοκληρώσει επενδύσεις 9 εκατ. ευρώ, εισέρχεται στο στραγγιστό γιαούρτι και το 2011 στην κατηγορία του κεφίρ, με τα οποία ουσιαστικά και ξεκινά η εξαγωγική της δραστηριότητα. Το 2012, η Φάρμα Κουκάκη εισέρχεται στην κατηγορία των φυσικών χυμών ψυγείου, ενώ  επεκτείνεται παράλληλα  και  στα επιδόρπια (ρυζόγαλο, κρέμα σοκολάτα και κρέμα βανίλια) υπό την ονομασία «Γλυκισματοποιείον».

Υπερδιπλάσιος τζίρος

Η επεκτατική της επιχειρηματική στρατηγική με επενδύσεις σε νέα προϊόντα, οδήγησε και στην σημαντική άνοδο των πωλήσεων την τελευταία δεκαετία. Έτσι, από τα 11,5 εκατ. ευρώ του 2008, η εταιρεία έκλεισε το 2017 με υπερδιπλάσιο τζίρο, ύψους 25,87 εκατ. ευρώ, τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) από 1,19 εκατ. ευρώ το 2008 έφτασαν το 2017 σε 3,98 εκατ. ευρώ, ενώ η αξία των εξαγωγών από μόλις 150.000 ευρώ το 2008 έφτασε τα 2 εκατ. ευρώ. Για το 2018 εκτιμάται ότι οι πωλήσεις κινήθηκαν με ρυθμό αύξησης της τάξης του 10%.

Για την πενταετία 2018-2022 προγραμματίζει νέες επενδύσεις ύψους 8,5 εκατ. ευρώ για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του μηχανολογικού εξοπλισμού και την επέκταση της παραγωγικής δομής του εργοστασίου.  Τα σχέδια της εταιρείας περιλαμβάνουν επέκταση των υφιστάμενων κατηγοριών στις οποίες δραστηριοποιείται σε νέα προϊόντα, προσανατολισμένα στις σύγχρονες απαιτήσεις του καταναλωτή.

Επίσης σχετικά με τις εξαγωγές, σημειώνεται ότι 1 στα 5 γιαούρτια που παράγει σήμερα η Φάρμα Κουκάκη καταναλώνεται εκτός Ελλάδος, καθώς μαζί με το κεφίρ αποτελούν τα προϊόντα που στηρίζουν την εξαγωγική δραστηριότητα της εταιρείας. Συνολικά τα προϊόντα εξάγονται σε περίπου 20 χώρες, καθώς μέσα στο 2018 η εταιρεία επεκτάθηκε σε νέες αγορές, καλύπτοντας Ευρώπη, Ασία και Μέση Ανατολή. Αιχμή του δόρατος αποτελούν οι αγορές της Ιταλίας, της Γαλλίας, της Ισπανίας, της Σουηδίας.

Οι εξαγωγές της εταιρείας στο γιαούρτι «έτρεξαν» το 2018 με ρυθμούς ανάπτυξης περί το 70%, κάτι που δείχνει την ισχυρή δυναμική που υπάρχει στη διεθνή ζήτηση για το εν λόγω ελληνικό προϊόν. Γι' αυτό τον λόγο, από το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα που ολοκλήρωσε, τα 3,85 εκατ. ευρώ αφορούσαν στη δημιουργία  νέας, υπερσύγχρονης γραμμής παραγωγής γιαουρτιού, ενώ από το εν εξελίξει πρόγραμμα, για το 2019 έχουν δρομολογηθεί νέες επενδύσεις περί τα 4 εκατ. ευρώ για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων.

 

economistas.gr  04 March, 2019 OIKONOMIAΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

 

Περισσότερα νέα

mesaralive.gr | επίσημη σελίδα