«Τα δικαιώματά σας όταν κάνετε πληρωμές στην Ευρώπη» είναι τίτλος ενημερωτικής έκδοσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που κοινοποίησε στα μέλη του το ΙΝΚΑ/Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος.
Αναλυτικά:
Με τους κανόνες της ΕΕ οι ηλεκτρονικές σας πληρωμές γίνονται φθηνότερες, ευκολότερες και ασφαλέστερες. Ας δούμε πώς ακριβώς:
- Μπορείτε να κάνετε πληρωμές σε όλη την Ευρώπη (ΕΕ, Ισλανδία, Νορβηγία και Λιχτενστάιν) με την ίδια ευκολία και ασφάλεια όπως στη χώρα σας.
- Δεν επιβαρύνεστε πλέον με πρόσθετο κόστος από τον έμπορο όταν πληρώνετε με κάρτα που έχει εκδοθεί στην ΕΕ.
- Οι κανόνες καλύπτουν τις ηλεκτρονικές πληρωμές κάθε είδους (π.χ. μεταφορές πίστωσης, άμεσες χρεώσεις, πληρωμές με κάρτα κ.λπ.).
Κάθε πρόσωπο που διαμένει νόμιμα στην Ευρώπη δικαιούται τραπεζικό λογαριασμό για να πραγματοποιεί ηλεκτρονικές πληρωμές («λογαριασμός πληρωμών»)
Τα δικαιώματα αυτά υπάρχουν χάρη στην αναθεωρημένη οδηγία της ΕΕ για τις υπηρεσίες πληρωμών (ΟΥΠ2), στην οδηγία για τους λογαριασμούς πληρωμών και σε άλλες νομοθετικές πράξεις της ΕΕ, που έχουν ως στόχο να απολαμβάνετε ασφαλέστερες και πιο εξυπηρετικές πληρωμές.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
Κάθε καταναλωτής που διαμένει νόμιμα στην ΕΕ δικαιούται τουλάχιστον έναν βασικό λογαριασμό πληρωμών δωρεάν ή έναντι εύλογου τέλους (δηλαδή λογαριασμό που συνοδεύεται από χρεωστική κάρτα, καλύπτει τις αναλήψεις μετρητών, την τοποθέτηση χρηματικών ποσών και την εκτέλεση και λήψη πληρωμών).
ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΣΕ ΕΥΡΩ - ΙΔΙΟ ΚΟΣΤΟΣ ΜΕ ΤΙΣ ΕΓΧΩΡΙΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ
Ο λογαριασμός σε ευρώ σάς δίνει τη δυνατότητα να κάνετε όλες τις πληρωμές σας σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Οι διασυνοριακές πληρωμές σε ευρώ θα έχουν το ίδιο κόστος με τις εγχώριες πληρωμές σε ευρώ. Από τις 15 Δεκεμβρίου 2019 οι διασυνοριακές πληρωμές σε ευρώ έχουν το ίδιο κόστος με τις εγχώριες πληρωμές στο εθνικό σας νόμισμα.
Οι αναλήψεις μετρητών σε ευρώ εκτός του δικτύου ΑΤΜ της τράπεζάς σας αναμένεται να έχουν σε άλλο κράτος μέλος το ίδιο κόστος που έχουν στη χώρα σας.
ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
Από τον Σεπτέμβριο του 2019 οι ηλεκτρονικές σας πληρωμές είναι ασφαλέστερες χάρη στην αυστηρή εξακρίβωση της ταυτότητας του πελάτη. Αυτό θα γίνεται με συνδυασμό διαφόρων στοιχείων εξακρίβωσης της ταυτότητας, π.χ. το PIN και τα δακτυλικά σας αποτυπώματα. Για περισσότερες
πληροφορίες θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών σας.
Η ευθύνη σας σε περίπτωση μη εγκεκριμένης πληρωμής -για παράδειγμα σε περίπτωση κλοπής της πιστωτικής σας κάρτας- περιορίζεται σε ανώτατο ποσό 50 ευρώ (εξαιρούνται οι περιπτώσεις βαριάς αμέλειας). Δεν θα φέρετε ευθύνη για οποιαδήποτε μη εγκεκριμένη πληρωμή που γίνεται αφού έχετε ενημερώσει την τράπεζά σας ή για ηλεκτρονική πληρωμή μέσω διαδικτύου εάν ο πάροχος υπηρεσιών πληρωμών σας ή η τράπεζά σας δεν προβλέπει αυστηρή εξακρίβωση της ταυτότητας του πελάτη.
Σε περίπτωση που το ποσό της τελικής πληρωμής με κάρτα δεν είναι γνωστό εκ των προτέρων (π.χ. ενοικιάσεις αυτοκινήτων ή έξοδα διαμονής σε ξενοδοχείο), ο έμπορος μπορεί μόνο με τη συγκατάθεσή σας να δεσμεύει ένα συμφωνημένο ποσό στην κάρτα σας.
Με την «άμεση χρέωση» (π.χ. όταν έχετε εξουσιοδοτήσει μια εταιρεία να εισπράττει πληρωμές από τον λογαριασμό σας) έχετε στη διάθεσή σας 8 εβδομάδες για να διεκδικήσετε οποιοδήποτε ποσό χρεώθηκε χωρίς να δικαιολογείται. Το ποσό πρέπει να σας επιστραφεί εντός 10 εργάσιμων ημερών.
ΔΙΚΑΙΗ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ
Έχετε δικαίωμα να ξέρετε αν και ποιες επιβαρύνσεις ισχύουν για τις πληρωμές σας.
Κατάκανόνα,οιέμποροι,τόσοστακαταστήματαόσο και στο διαδίκτυο, δεν μπορούν να σας επιβάλουν τιμή μεγαλύτερη από την αναρτημένη («πρόσθετες χρεώσεις») όταν πληρώνετε με καταναλωτικές χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες. Σε ορισμένες περιπτώσεις (π.χ. για ορισμένες κάρτες), μπορεί να εξακολουθούν να ισχύουν πρόσθετες χρεώσεις, αλλά πρέπει να αντικατοπτρίζουν το πραγματικόκόστος που έχει για τον έμπορο αυτή η μέθοδος πληρωμής. Εάν θεωρείτε ότι χρεωθήκατε αδικαιολόγητες προσαυξήσεις, για παράδειγμα κατά την κράτηση πτήσης ή την πληρωμή για κράτηση ξενοδοχείου, επισκεφθείτε τον διαδικτυακό σύνδεσμο που παρέχεται στην επόμενη σελίδα για να μάθετε περισσότερα σχετικά με τα δικαιώματά σας.
ΝΕΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Χάρη στην πρόσφατη τεχνολογία, έχετε πλέον τη δυνατότητα να χρησιμοποιείτε τις νέες, καινοτόμες χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες που προσφέρονται από αδειοδοτημένες τράπεζες και άλλους ρυθμιζόμενους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών πέραν της δικής σας τράπεζας. Αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, ότι μπορείτε να παρακολουθείτε τα οικονομικά σας ή να πραγματοποιείτε αγορές μέσω διαδικτύου χωρίς πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Όπως και οι τράπεζες, αυτοί οι νέοι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών πρέπει να έχουν λάβει άδεια, να εποπτεύονται και να χειρίζονται τα δεδομένα σας με ασφάλεια.
Οι κανόνες της ΕΕ διασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία των ηλεκτρονικών σας πληρωμών. Αν όμως υπάρχει πρόβλημα, η τράπεζά σας ή άλλοι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών υποχρεούνται να απαντούν στις καταγγελίες εντός 15 εργάσιμων ημερών. Αν ωστόσο δεν μείνετε ικανοποιημένοι, μπορείτε να υποβάλετε την υπόθεσή σας στην αρμόδια εθνική αρχή.
Δείτε επίσης
-
Δεν υπάρχουν καταχωρήσεις
Σχετικά άρθρα
- Μπαράζ πληρωμών σε εργαζόμενους, συνταξιούχους και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες έως το τέλος του έτους
- Επιδόματα, αναδρομικά και οικονομικές ενισχύσεις – Tι θα δοθεί μέχρι το Πάσχα
- Όλες οι τακτικές και έκτακτες πληρωμές πριν από τις γιορτές
- Εφάπαξ, επιδόματα και επιστροφές εισφορών: Ποιοι πληρώνονται σήμερα
- Οι υποχρεώσεις και ο μποναμάς: Tι θα εισπράξουμε και τι θα πληρώσουμε μέχρι το τέλος του έτους