Νέος KOK: Αυτά είναι τα μυστικά που πρέπει να γνωρίζετε-Τι αναφέρει για τα κράνη

  29 January, 2025 ΑΡΘΡΑ
Νέος KOK: Αυτά είναι τα μυστικά που πρέπει να γνωρίζετε-Τι αναφέρει για τα κράνη

Ολοκληρώθηκε στις 24 Ιανουαρίου η διαδικασία διαβούλευσης για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).

Όσοι φορείς συμμετείχαν στη διαβούλευση, (όπως ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής, ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ), ο  Σύλλογος Μελετητών Ελλάδας και απλοί πολίτες-οδηγοί) «έδειξαν» στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών  τη ριζική αναμόρφωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), τη σύνταξη ενός νέου Κώδικα εξαρχής με βάση τις ισχύουσες «καλές πρακτικές» σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τις τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά και τις εισηγήσεις  που έκαναν αρμόδια επιστημονικά όργανα  για την οδική ασφάλεια.

Οι παρεμβάσεις

Κάποιες από τις σημαντικές παρεμβάσεις για τον νέο ΚΟΚ αφορούν μεταξύ άλλων τα νέα πρόστιμα, την επιχειρούμενη μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χιλιόμετρα/ώρα σε δρόμους εντός του αστικού ιστού, στη διήθηση των δίκυκλων ανάμεσα στα άλλα σχήματα, αλλά και σε διατάξεις που χρήζουν είτε μικρών τροποποιήσεων είτε σημαντικών τομών,  προκειμένου να ληφθούν ουσιαστικά μέτρα  για την οδική ασφάλεια και τη βιώσιμη κινητικότητα.

Οι κυριότερες παρεμβάσεις-προτάσεις  για τον νέο ΚΟΚ σύμφωνα με τους παραπάνω είναι:

1) Είναι αναγκαίο να βελτιώνεται διαρκώς ο ΚΟΚ

Θα πρέπει να οριστεί τεχνικός σύμβουλος που θα είναι αρμόδιος  μόνο για την παρακολούθηση του ΚΟΚ (με θητεία τουλάχιστον 6 έτη). Αυτός ουσιαστικά θα παρακολουθεί συστηματικά, θα αξιολογεί και θα προτείνει συνεχώς βελτιωτικές τροποποιήσεις στον ΚΟΚ αλλά και θα λαμβάνει υπόψη τις σχετικές εξελίξεις στην Ελλάδα και διεθνώς.

2) Οι ποινές

Η θέσπιση αυστηρών ποινών ως αποτρεπτικού μέσου των παραβάσεων δεν είναι τόσο αποτελεσματική όσο η διά βίου εκπαίδευση, η συνεπής και διαρκής αστυνόμευση και η εμπέδωση της ασφαλούς νοοτροπίας στην καθημερινότητα των χρηστών των οδών.

3) Το όριο ταχύτητας 

Είναι αναγκαίο να θεσπιστεί χαμηλό όριο ταχύτητας 30 χλμ. σε κάποιους δρόμους γειτονιών. Ενώ στις τοπικές συλλεκτήριες οδούς το όριο ταχύτητας 40 ή 50 χλμ μπορεί να είναι αποδεκτό.

4) Τα σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ)

Ο ΚΟΚ μπορεί εν μέρει να συνεισφέρει στη διαμόρφωση των συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Τα ΣΒΑΚ είναι το εργαλείο που θα συμβάλει στην προώθηση και  στην ενδυνάμωση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Αυτά θα πρέπει να εφαρμοστούν το συντομότερο σε όλους του δήμους της χώρας, με ευρεία δημόσια διαβούλευση. Μέχρι όμως να γίνει αυτό, θα ήταν σημαντικό να καθιερωθεί μέσω του ΚΟΚ το όριο των 30 χλμ./ώρα καθολικά και εξ ορισμού στις κατοικημένες περιοχές.

5) Οι κανόνες «διήθησης» των δικύκλων

Δεν θα πρέπει να κινείται ο οδηγός του δικύκλου ανάμεσα σε άλλα αυτοκίνητα, όταν:

Τα οχήματα θα κινούνται με ταχύτητα άνω των 10 χλμ./ώρα.
Μεταξύ των οχημάτων που θα περάσει δίπλα τους βρίσκεται φορτηγό, λεωφορείο ή σχολικό
Κινείται πάνω σε οποιαδήποτε συνεχόμενη γραμμή.
Χρειαστεί να αλλάζει λωρίδα, εφόσον η δική του έχει μπλοκαριστεί.
Υπάρχει λεωφορειολωρίδα (πινακίδες Π-9711-9811-98α Π-10111-1112 Π-1040).
Η ταχύτητα της μοτοσικλέτας είναι μεγαλύτερη των 5 χλμ./ώρα από την ταχύτητα των οχημάτων που διέρχε ται ανάμεσά τους (ταχύτητα διέλευ σης max 15 χλμ./ώρα).
Ο δικυκλιστής δεν θα πρέπει να κινείται στον χώρο ανάμεσα στα οχήματα και το δεξιό ή αριστερό όριο του οδοστρώματος ή ερείσματος.
Δεν θα  πρέπει να εισέρχεται στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.
Δεν θα πρέπει να κινείται σε πεζοδρόμια και νησίδες.

6) Το πρόστιμο για τη χρήση ζωνών ασφαλείας και κράνων

Να επιβάλλεται πρόστιμο στον συνοδηγό για τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κρα ή κράνους αντίστοιχο με αυτό του οδηγού.

7)  Η παράβαση για στάθμευση 

Να αυστηροποιηθεί η παράβαση για στάθμευση σε πλευρά της οδού που έχει διαγραμμιστεί με κίτρινη τεθλασμένη γραμμή (ζιγκ-ζαγκ) ως παράβαση «μεσαίου κινδύνου» (Ε2B).

8) Οχήματα τροφοδοσίας

Να είναι πιο εντατικοί οι έλεγχοι για παραβάσεις του ωραρίου τροφοδοσίας των καταστημάτων αλλά και να αυστηροποιηθούν οι ποινές για το θέμα αυτό.

9) Οδήγηση χωρίς δίπλωμα

Να γίνει πιο αυστηρή η παράβαση της οδήγησης χωρίς δίπλωμα (διοικητικό και ποινικό πρόστιμο).

10) Εγκατάλειψη θύματος τροχαίου

Να εισαχθεί η περίπτωση υποτροπής για τις περιπτώσεις τροχαίου ατυχήματος και να προβλέπεται η οριστική αφαίρεση της άδειας οδήγησης.

11) Το Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα (ΕΠΗΟ) 

Να απαγορευτεί πλήρως η  κυκλοφορία και η οδήγηση ΕΠΗΟ σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα

12) Προτεραιότητα στους κυκλικούς κόμβους

Όσοι κινούνται εντός κυκλικού κόμβου να έχουν προτεραιότητα έναντι αυτών που εισέρχονται στον κυκλικό κόμβο. Αυτό όμως να μην ισχύει όταν υπάρχει ειδική σήμανση.

13) Να δημιουργηθεί ενιαίο πλαίσιο εκπαίδευσης οδηγών

Να ιδρυθεί Σχολή Κινητικότητας και Οδικής Ασφάλειας στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Να δημιουργηθούν σύγχρονες δημόσιες και ιδιωτικές σχολές  οδήγησης, κυκλοφοριακής αγωγής και διά βίου μάθησης.
Να αναβαθμιστούν οι εκπαιδευτές  οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής.
Να ενισχυθεί  η εκπαίδευση με τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ).
Να συσταθεί Ταμείο  Εκπαίδευσης Κινητικότητας (ΤΕΚ).

 

Δείτε επίσης

Σχετικά άρθρα

  29 January, 2025 ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

 

Περισσότερα νέα

mesaralive.gr | επίσημη σελίδα