Οι δικαιούχοι και οι προϋποθέσεις
Στο ΦΕΚ δημοσιεύθηκε η απόφαση για την κατάρτιση προγράμματος προώθησης της αυτοαπασχόλησης μέσω της οικονομικής ενίσχυσης επιχειρηματικών πρωτοβουλιών 10.000 ανέργων, ηλικίας 18-66 ετών.
1. Για την υλοποίηση του προγράμματος θα προκληθεί δαπάνη ύψους έως 119.950.000 ευρώ η οποία θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του Ο.Α.Ε.Δ. (ΚΑΕ 2493) και κατανέμεται σε ετήσια βάση ως εξής:
Για το 2019: έως 4.950.000 ευρώ
Για το 2020: έως 75.000.000 ευρώ
Για το 2021: έως 40.000.000 ευρώ.
Δικαιούχοι και προϋποθέσεις υπαγωγής
1. Οι δυνητικά δικαιούχοι του προγράμματος πρέπει:
α. να είναι ηλικίας 18-66 ετών,
β. να έχουν την ιδιότητα του ανέργου, διαθέτοντας δελτίο ανεργίας σε ισχύ και να έχουν ωφεληθεί από τη διαδικασία της εξατομικευμένης παρέμβασης, μέχρι την ημερομηνία έναρξης της δραστηριότητας τους στη Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (ΔΟΥ),
γ. να υποβάλουν αίτηση υπαγωγής στο πρόγραμμα μαζί με επιχειρηματικό σχέδιο,
δ. να προβούν σε έναρξη δραστηριότητας στη Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (ΔΟΥ) μετά τη δημοσίευση της παρούσας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ειδικότερα οι δυνητικά δικαιούχοι δύνανται:
αα. είτε να υποβάλουν αίτηση υπαγωγής στο πρόγραμμα μαζί με επιχειρηματικό σχέδιο μετά την έναρξη δραστηριότητας στη ΔΟΥ και το αργότερο εντός δώδεκα (12) μηνών από την έναρξη της δραστηριότητας αυτής,
ββ. είτε να υποβάλουν αίτηση υπαγωγής μαζί με επιχειρηματικό σχέδιο πριν την έναρξη δραστηριότητας στη ΔΟΥ, με την προϋπόθεση ότι θα προβούν σε έναρξη δραστηριότητας, το αργότερο εντός δύο (2) μηνών από τη γνωστοποίηση της θετικής αξιολόγησης (προέγκριση) της αίτησης επιχειρηματικού τους σχεδίου από την Επιτροπή Αξιολόγησης σύμφωνα με τα οριζόμενα στην
παρούσα,
ε. σε περίπτωση προηγούμενης επιχειρηματικής δραστηριότητας να την έχουν διακόψει έως 31.12.2011.
Οι δυνητικά δικαιούχοι που έχουν διακόψει την προηγούμενη δραστηριότητα έως 31.12.2011 για να ενταχθούν στο πρόγραμμα, πρέπει να έχουν εξοφλήσει ή ρυθμίσει τις οφειλόμενες ασφαλιστικές εισφορές ή τυχόν οφειλές από οποιαδήποτε αιτία προς τον ΕΦΚΑ και να είναι ενήμεροι με τους όρους της ρύθμισης.
Δίνεται η δυνατότητα σε όσους οφείλουν ασφαλιστικές εισφορές, που αφορούν σε προηγούμενη επιχειρηματική δραστηριότητα, να προσκομίσουν, για τους σκοπούς του παρόντος προγράμματος, ασφαλιστική ενημερότητα, στην οποία αναφέρονται οι ανεξόφλητες ασφαλιστικές εισφορές, προκειμένου να παρακρατείται και να αποδίδεται από τον ΟΑΕΔ στον ΕΦΚΑ, ποσό που αντιστοιχεί έως το 25% της δυνητικά ανώτατης επιχορήγησης, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 4,
στ. να είναι Έλληνες πολίτες ή πολίτες άλλου κράτους μέλους της ΕΕ ή ομογενείς που έχουν δικαίωμα διαμονής και απασχόλησης στη χώρα μας ή πολίτες τρίτων χωρών που έχουν άδεια διαμονής τουλάχιστον για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί το πρόγραμμα,
ζ. οι άντρες υποψήφιοι να έχουν εκπληρώσει ή νόμιμα απαλλαγεί από τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις. H υπηρεσία διατηρεί πιστοποιητικό στρατολογικής κατάστασης τύπου Α’ στο αρχείο της το οποίο, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. ΔΙΑΔΠ/Α/5482/2005 (Β΄ 400) κοινή απόφαση του Υφυπουργού Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και του Υπουργού Εθνικής Άμυνας και εφόσον πρόκειται για Έλληνα υπήκοο, αναζητείται αυτεπάγγελτα από την αρμόδια για την έκδοση της διοικητικής πράξης υπηρεσία. Το αρμόδιο ΚΠΑ2 απευθύνει αίτημα προς το αρμόδιο Στρατολογικό Γραφείο σύμφωνα με το αντίστοιχο έντυπο και τους όρους που περιέχονται στην απόφαση, για την έκδοση και αποστολή του πιστοποιητικού. Οι ομογενείς ή οι πολίτες χωρών της ΕΕ προσκομίζουν υπεύθυνη δήλωση ότι δεν έχουν καμία υποχρέωση ως προς την εκπλήρωση των στρατιωτικών τους υποχρεώσεων, χωρίς να απαιτείται η προσκόμιση σχετικού πιστοποιητικού της χώρας προέλευσης.
2. Οι δικαιούχοι εντάσσονται στο πρόγραμμα είτε ως ατομικοί επιχειρηματίες / επιτηδευματίες (ατομικές επιχειρήσεις), είτε ως μέλη νομικών οντοτήτων, με μία από τις ακόλουθες νομικές μορφές: α) Ομόρρυθμη Εταιρεία (ΟΕ), β) Ετερόρρυθμη Εταιρεία (ΕΕ), για τους ομόρρυθμους εταίρους, γ) Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ), δ) Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία (ΙΚΕ) ή ε)Συνεταιρισμός εργαζομένων του άρθρου 24 του ν. 4430/2016 (Α΄ 205).
3. Δυνητικά δικαιούχοι των ανωτέρω αναφερόμενων νομικών προσώπων, είναι οι εταίροι - μέλη που ασκούν τη διαχείριση των εταιρικών υποθέσεων βάσει είτε του θεσμικού πλαισίου, είτε του καταστατικού, είτε της απόφασης της Γενικής Συνέλευσης των εταίρων και εκπροσωπούν την επιχείρηση.
4. Στις περιπτώσεις νομικών οντοτήτων, το ανώτατο όριο δικαιούχων ορίζεται σε τρία (3) μέλη, τα οποία πρέπει να πληρούν τις προϋποθέσεις της παρ. 1 και να συμμετέχουν στο εταιρικό κεφάλαιο με ίσα εταιρικά μερίδια. Στην περίπτωση που στο πρόγραμμα εντάσσεται ένα μέλος νομικής οντότητας, αυτό θα πρέπει να συμμετέχει στο εταιρικό κεφάλαιο με ποσοστό τουλάχιστον 51%. Τα ποσοστά συμμετοχής στο εταιρικό κεφάλαιο δεν μπορούν να μεταβληθούν κάτω από το ελάχιστο (βάσει του οποίου εντάχθηκαν), καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος.
5. Η απασχόληση των δυνητικά δικαιούχων με την ιδιότητα του μισθωτού είτε στις επιχειρήσεις των είτε σε άλλους εργοδότες αποτελεί λόγο απόρριψης της υπαγωγής τους στο πρόγραμμα.
6. Η επιχειρηματική δραστηριότητα που θα αναπτύξουν οι δυνητικά δικαιούχοι πρέπει να είναι οργανωμένη σε αυτοτελή επαγγελματικό χώρο. Η δημιουργία υποκαταστήματος, είτε κατά την διαδικασία της ένταξης είτε κατά τη διάρκεια του προγράμματος δεν παραβιάζει τους όρους του προγράμματος.
7. Τα ανωτέρω ισχύουν καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος.
8. Δεν εντάσσονται στο πρόγραμμα:
α. επαγγέλματα που απαιτούν ειδική διαδικασία πλήρωσης των κενών θέσεων (ενδεικτικά: συμβολαιογράφοι, δικαστικοί επιμελητές),
β. επαγγελματικές δραστηριότητες σχετικά με την εκμετάλλευση επιβατικού ή φορτηγού δημόσιας χρήσης, γ. εποχικές ως προς τον κύκλο εργασιών επιχειρήσεις, κυλικεία, καντίνες, περίπτερα, πλανόδιες επιχειρήσεις και
τυχερά ή ηλεκτρονικά τυχερά παιχνίδια,
δ. επιχειρηματικές δραστηριότητες που εντάσσονται / θα ενταχθούν σε ήδη οργανωμένο ομοιόμορφο δίκτυο διανομής προϊόντων και παροχής υπηρεσιών και οι οποίες εκμεταλλεύονται κατόπιν σχετικών συμβάσεων άδειες εκμετάλλευσης δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας που αφορούν συνήθως εμπορικά σήματα ή διακριτικούς τίτλους και τεχνογνωσία για την χρήση και με την διανομή αγαθών ή υπηρεσιών (ενδεικτικά: Franchising, shop in shop, δίκτυο πρακτόρευσης),
ε. επιχειρήσεις που λειτουργούν αποκλειστικά από τη 10η μετά μεσημβρίας έως την 6η πρωινή,
στ. επιχειρήσεις που έχουν σύνθετο αντικείμενο δραστηριότητας και το ένα εξ’ αυτών περιλαμβάνεται στις εξαιρέσεις της παρούσας,
ζ. επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε τομείς, στους οποίους δεν εφαρμόζεται ο Καν. 1407/2013 (άρθρο 1),
η. όσοι δημιουργούν επιχείρηση που έχει το ίδιο αντικείμενο δραστηριότητας με επιχείρηση που λειτουργούσε στον ίδιο χώρο από άλλο επαγγελματία μέσα στο τελευταίο εξάμηνο πριν από την ημερομηνία έναρξης εργασιών της νέας επιχείρησης στη ΔOΥ,
θ. οι συστεγαζόμενες επιχειρήσεις. Με τον όρο συστέγαση νοείται η εγκατάσταση της επιχείρησης σε ίδιο, μη διακριτό χώρο με άλλη επιχείρηση. Στην περίπτωση που διαπιστωθεί συστέγαση επιχειρήσεων, ανακαλείται η απόφαση υπαγωγής στο πρόγραμμα,
ι. όσοι έχουν ενταχθεί σε προηγούμενα προγράμματα Νέων Ελεύθερων Επαγγελματιών (ΝΕΕ) του ΟΑΕΔ.
Διάρκεια και ποσό επιχορήγησης
1. Η διάρκεια της επιχορήγησης ορίζεται σε δώδεκα (12) μήνες, όπως αναφέρει το taxheaven.gr. Μετά τη λήξη του δωδεκαμήνου οι δικαιούχοι δεσμεύονται να διατηρήσουν τις επιχειρήσεις τους για άλλους τρεις (3) μήνες.
2. Το ποσό επιχορήγησης ορίζεται ως εξής:
α) έως δώδεκα χιλιάδες ευρώ (12.000 €) για ατομικούς επιχειρηματίες / επιτηδευματίες (ατομικές επιχειρήσεις) και μέλη νομικών οντοτήτων με ποσοστό συμμετοχής στο εταιρικό κεφάλαιο τουλάχιστον 51%,
β) έως εννέα χιλιάδες ευρώ (9.000 €) / ανά μέλος νομικών οντοτήτων που συμμετέχουν στο συνολικό εταιρικό κεφάλαιο κατά 1/2 έκαστος και
γ) έως οχτώ χιλιάδες ευρώ (8.000 €) / ανά μέλος νομικών οντοτήτων που συμμετέχουν στο συνολικό εταιρικό κεφάλαιο κατά 1/3 έκαστος.
3. Τα ποσά ανά κατηγορία καταβάλλονται στους δικαιούχους σε τρεις δόσεις ως εξής:
ι. η πρώτη δόση, ύψους έως τέσσερις χιλιάδες ευρώ (4.000 €), της περίπτωσης α) και έως τρεις χιλιάδες ευρώ (3.000 €) για κάθε δικαιούχο των περιπτώσεων β) και γ) της παρ. 2, καταβάλλεται μετά την έκδοση της απόφασης υπαγωγής,
ιι. η δεύτερη δόση, ύψους έως τέσσερις χιλιάδες ευρώ (4.000 €), της περίπτωσης α) και έως τρεις χιλιάδες ευρώ (3.000 €) για κάθε δικαιούχο των περιπτώσεων β) και γ) της παρ. 2, καταβάλλεται μετά τη λήξη του α΄ εξαμήνου από την υπαγωγή και αφού διενεργηθεί τουλάχιστον ένας επιτόπιος έλεγχος το ενδιάμεσο διάστημα, στον οποίο διαπιστώνεται η κανονική λειτουργία της επιχείρησης, και
ιιι. η τρίτη δόση, ύψους έως τέσσερις χιλιάδες ευρώ (4.000 €) της περίπτωσης α), έως τρεις χιλιάδες ευρώ (3.000 €) για κάθε δικαιούχο της περίπτωσης β) και έως δύο χιλιάδες ευρώ (2.000 €) για κάθε δικαιούχο της περίπτωσης γ) της παρ. 2, καταβάλλεται μετά τη λήξη του β΄ εξαμήνου από την υπαγωγή και αφού διενεργηθεί τουλάχιστον ένας επιτόπιος έλεγχος το ενδιάμεσο διάστημα, στον οποίο διαπιστώνεται η κανονική λειτουργία της επιχείρησης.
Η επιχορήγηση δύναται να ανέρχεται σε ποσό μικρότερο της επιμέρους δόσης και διαμορφώνεται ανάλογα με τις δαπάνες που πραγματοποιεί ο δικαιούχος κατά τα ανωτέρω αναφερόμενα χρονικά διαστήματα. Οι δαπάνες που πραγματοποιούνται τόσο κατά την έναρξη όσο και κατά τη διάρκεια των επιμέρους εξαμήνων, οι οποίες υπερβαίνουν το ποσό των επιμέρους δόσεων, δεν μεταφέρονται καθ’ οιονδήποτε τρόπο σε επόμενα εξάμηνα για τυχόν κάλυψη επόμενων δόσεων.
Δείτε επίσης
- Τέλη κυκλοφορίας 2025: Χωρίς παράταση φέτος για την πληρωμή τους – Η τελική προθεσμία
- Ερωτήσεις και απαντήσεις για το νέο Πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ»- Ποιους αφορά
- Νέα έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι: Πόσο θα κοστίσει φέτος
- ΟΠΕΚΑ-Επίδομα παιδιού: Άνοιξε η πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων
- Καταβάλλονται έκτακτα και τακτικά επιδόματα από τον ΟΠΕΚΑ
Σχετικά άρθρα
- ΕΠΑΣ-ΟΑΕΔ: Από σήμερα οι αιτήσεις για αμειβόμενη μαθητεία σε 31 ειδικότητες
- ΟΑΕΔ: Οι αλλαγές που προβλέπει το νομοσχέδιο – Ποιοι άνεργοι δικαιούνται μπόνους 300 ευρώ
- ΟΑΕΔ: Αρχίζουν οι αιτήσεις για 5.000 ανέργους με μισθό έως 700 ευρώ
- Πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας για 25.000 θέσεις σε ΟΤΑ
- ΟΑΕΔ: Εισοδηματικά κριτήρια για τα «προνόμια» ανεργίας