Η μυστηριώδης συντριβή του drone πάνω από το Τυμπάκι
Eρωτήματα εγείρονται αναφορικά με τις συνθήκες κάτω από τις οποίες συνετρίβη τελικά το HERON, για το οποίο μέχρι στιγμής δεν έχει βγει κάποια επίσημη ανακοίνωση από το Λιμενικό, ούτε από τη Frontex
Πώς το υπερσύγχρονο drone του Λιμενικού Σώματος, που πετά από το Τυμπάκι (η βάση του), με την ευθύνη της Frontex, στο Αιγαίο συνετρίβη μυστηριωδώς στη θάλασσα νότια της Κρήτης ενώ υπήρχε έντονη στρατιωτική δραστηριότητα; Πρόκειται για ένα από τα ερωτήματα που εγείρονται αναφορικά με τις συνθήκες κάτω από τις οποίες συνετρίβη τελικά το HERON, για το οποίο μέχρι στιγμής δεν έχει βγει κάποια επίσημη ανακοίνωση από το Λιμενικό, ούτε από τη Frontex, με το υπουργείο Ναυτιλίας να παραπέμπεται στη Frontex και ταυτόχρονα έχει σημάνει συναγερμό στην ισραηλινή κατασκευάστρια εταιρεία ΙΑΙ.
Τι έγινε
Το μεγάλο ερώτημα είναι εάν έγινε Jamming - δηλαδή ηλεκτρονική παρεμβολή, με αποτέλεσμα την απώλεια ελέγχου κι εντέλει τη συντριβή του. Κι αυτό είναι κάτι που ενδιαφέρει όχι μόνο τους Γερμανούς και τους Ισραηλινούς, αλλά και την Πολεμική Αεροπορία, η οποία διαθέτει 2 HERON, αν και διαφορετικής διαμόρφωσης, που επιχειρούν από τη Σκύρο. Ας το πάρουμε από την αρχή. Το Πολεμικό Ναυτικό τύπου HERON 1, που διατέθηκε από τον Οργανισμό Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (Frontex), προς το Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή επιχειρεί από το Τυμπάκι της Κρήτης, όπου και βρίσκεται η βάση του από τον Ιούλιο του 2022. Το εν λόγω Μη Επανδρωμένο Αεροσκάφος (ΜΕΑ) πραγματοποιεί πτήσεις στο πλαίσιο της Μικτής Ευρωπαϊκής Επιχείρηση “Ποσειδών”, η οποία διεξάγεται σε συνεχή βάση από τον Μάιο του 2008, υπό τον συντονισμό των Αρχηγείων Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και ΕΛ.ΑΣ., και υπό την εποπτεία του Οργανισμού Frontex.
Ο ρόλος της Frontex
Για λογαριασμό της Frontex ενεργεί σε συνεργασία με τη γερμανική Airbus, η οποία και έχει αναλάβει τόσο το κομμάτι της δορυφορικής πλοήγησης, όσο και την πτητική ευθύνη. Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, από την Airbus φέρονται να έχουν απαντήσει προς το Λ.Σ. ότι για κάποιον ανεξήγητο λόγο χάθηκε η επικοινωνία με τον δορυφόρο, με αποτέλεσμα να συντριβεί στη θαλάσσια περιοχή νοτιοανατολικά της Καρπάθου.
Χάθηκε η επικοινωνία
Η απώλεια επικοινωνίας δημιουργεί σειρά ερωτημάτων. Κι αυτό γιατί δεν πρόκειται για μία τυχαία τεχνική βλάβη. Μιλάμε για ένα drone αξίας περίπου 40 εκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή τη μισή τιμή από ένα F-35. Για να γίνει κατανοητή η διαφορά με τα τουρκικά πολυδιαφημισμένα drone, ένα Bayraktar κοστίζει 5 εκατομμύρια! Συνεπώς μιλάμε για χαώδη τεχνολογική διαφορά. Εάν υπάρχει ένας τομέας στον οποίο διακρίνεται κυρίως έναντι των αντιπάλων του, αυτό είναι τα εξελιγμένα δορυφορικά συστήματα επικοινωνίας που διαθέτει, με αδιαπέραστα πρωτόκολλα ασφαλείας, κάτι που κάνει σχεδόν αδύνατη την απώλεια ελέγχου του drone από τον πιλότο εδάφους. Κι όμως συνέβη!
Με ΝΟΤΑΜ
Όπως δημοσιεύει ο spotter Σταμάτης Πίττας στον λογαριασμό του στο Twitter, το συγκεκριμένο HERON είχε εκδώσει ΝΟΤΑΜ στο πλαίσιο αποστολών εποπτείας του νοτιοανατολικού Αιγαίου. Το θέμα που ανακύπτει είναι ότι ανάλογη περιοχή είχε δεσμεύσει με ΝΟΤΑΜ και τουρκικό drone. Ταυτόχρονα, όπως επισημαίνει το italmilradar, στην ίδια περιοχή βρίσκεται τις τελευταίες ημέρες κινούμενο για την Ανατολική Μεσόγειο το αμερικανικό αεροπλανοφόρο “USS GERALD FORD”. Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι η παρουσία ρωσικών πολεμικών πλοίων στην Ανατολική Μεσόγειο, τα οποία αναμένεται να φτάσουν στο Ταρτούς της Συρίας, όμως μέχρι και χθες δεν είχαν αφιχθεί.