Εποχή Γκριμάλντι στο λιμάνι Ηρακλείου!
Εποχή... Γκριμάλντι ξημερώνει πλέον για το λιμάνι του Ηρακλείου καθώς κυρώθηκε από την ολομέλεια της βουλής, με τις ψήφους μονάχα της ΝΔ, το νομοσχέδιο για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης αναφορικά με τη χρήση και εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων εντός του Λιμένα Ηρακλείου»
Η σύμβαση παραχώρησης με την οποία ο παραχωρησιούχος όμιλος παίρνει και με τη βούλα στα χέρια του το πλειοψηφικό μερίδιο του 67% στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου και άρα στο λιμάνι κυρώθηκε κατά πλειοψηφία από το κοινοβούλιο εν μέσω πολιτικών αντιπαραθέσεων. Οι κυβερνητικοί βουλευτές έκαναν λόγο για μια νέα, ελπιδοφόρα αναπτυξιακά σελίδα για το λιμάνι , με την υποσημείωση ότι δε δίνεται «λευκή επιταγή» στον επενδυτή ενώ οι βουλευτές της αντιπολίτευσης εξέφρασαν διαφωνίες, ενστάσεις και σοβαρές επιφυλάξεις, κάνοντας λόγο για μια παραχώρηση με μελανά σημεία, ερωτηματικά, κενά και πολλούς αστερίσκους.
Στο επίκεντρο της πολιτικής αντιπαράθεσης βρέθηκε και το οικονομικό αντάλλαγμα των 80 εκατομμυρίων ευρώ με το οποίο πλειοδότησε ο όμιλος Γκριμάλντι στο σχετικό διαγωνισμό , όπως και οι διεκδικήσεις των εμπλεκόμενων δήμων και φορέων .
300-350.000 ευρώ ετησίως αντισταθμιστικά στο δ. Ηρακλείου
Επί των διεκδικήσεων , αυτό που ξεχωρίζει είναι η αποδοχή του αιτήματος του δήμου Ηρακλείου για ένα σταθερό αντισταθμιστικό τέλος . Όπως συγκεκριμένα ανέφερε ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας στην παραχώρηση προβλέπεται ετήσιο αντάλλαγμα προς το δημόσιο που σε σχέση με οποιαδήποτε χρονική περίοδο θα είναι 3,5% των ετήσιων συνδυασμένων πωλήσεων του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου ΑΕ.
Από το αντάλλαγμα αυτό, το 85% θα αποδίδεται στο δήμο Ηρακλείου, κάτι δηλαδή, όπως τόνισε ο υφυπουργός, που μεταφράζεται σε ένα ποσό της τάξης των 300.000-350.000 ευρώ.
Ο ίδιος δεν ανέφερε κάτι ως προς τα υπόλοιπα αιτήματα του δήμου Ηρακλείου , που ζητά να πάρει στα χέρια του τα εκτός παραχώρησης ακίνητα που θα περάσουν στο υπό σύσταση λιμενικό ταμείο , όπως ο θεατρικός σταθμός, το πρώην ΚΤΕΛ ενώ αντίστοιχα δεν είπε κάτι συγκεκριμένο για τα αιτήματα του δήμου Μαλεβιζίου σε σχέση με τη λιμενική ζώνη των Ληνοπεραμάτων.
Τοποθετήθηκε γενικόλογα για το νέο λιμανικό ταμείο, λέγοντας πως έχει εξασφαλισμένη βιωσιμότητα και «προίκα εκκίνησης» ένα ποσό ύψους 216.000 ευρώ.
Το βασικό πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης του λιμένα
Σύμφωνα με το σχέδιο πλέον νόμου, μετά τη χθεσινή επικύρωση από την ολομέλεια της βουλής, το 67% των μετοχών του λιμένα Ηρακλείου θα περιέλθει στον Όμιλο Grimaldi (Grimaldi Euromed SpA – Μινωικές Γραμμές), έναντι συνολικού τιμήματος 80 εκατ. ευρώ.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα διατηρεί το 33% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένα ως μέτοχος, ενώ και ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, θα συνεργαστεί με τον νέο επενδυτή, προκειμένου το λιμάνι να αξιοποιηθεί προς όφελος της ανάπτυξης της Κρήτης και συνολικά της εθνικής οικονομίας.
Αναφορικά με το θέμα των ανταποδοτικών λιμενικών τελών ο νέος επενδυτής θα μπορεί να επιβάλλει και να εισπράττει για θέματα υποδομών και υπηρεσιών αλλά πάντα με τις αρχές της αντικειμενικότητας και της μη διάκρισης.
Σχετικά με την παροχή υπηρεσιών επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων εσωτερικών γραμμών τα τέλη λιμενικών υπηρεσιών θα μπορούν να αυξηθούν μόνο με έγγραφη συγκατάθεση του αρμόδιου κυβερνητικού φορέα .
Τυχόν βεβαιωμένα ή καταλογισθέντα σε βάρος της Ο.Λ.Η. Α.Ε. ποσά για ανταποδοτικά τέλη ή φόρο ηλεκτροδοτούμενων εκτάσεων ή ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας πριν από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της Σύμβασης Παραχώρησης, βαρύνουν το Ελληνικό Δημόσιο.
Στα χέρια του επενδυτή θα περάσει η διαχείριση του κεντρικού λιμένα όπου βρίσκεται ο σταθμός κρουαζιέρας ακτοπλοΐας φορτοεκφόρτωσης γενικού και χύδην φορτίου, διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και διοίκησης .
Εκτός παραχώρησης μένουν και θα περιέλθουν στο λιμενικό ταμείο που θα συσταθεί ο Ενετικός Λιμένας του Δήμου Ηρακλείου, ο λιμένας των Λινοπεραμάτων του Δήμου Μαλεβιζίου, τα αλιευτικά καταφύγια 'Αρβης και Καστρίου του Δήμου Βιάννου, και Λούτρας του Δήμου Γόρτυνας αλλά και οι εξωμετρικές ζώνες Β («Θεατρικός Σταθμός»), Γ («ΚΤΕΛ») και Δ («Λιμενικό Περίπτερο»).
Επίσης θα δίνεται η δυνατότητα στους εργαζομένους του λιμένα μετάταξής τους σε άλλο νομικό πρόσωπο του δημοσίου τομέα.
Ο ιδιώτης επενδυτής θα πρέπει να προχωρήσει και σε υποχρεωτικές επενδύσεις που περιλαμβάνουν κτίρια για το Λιμενικό Σώμα και την πλοηγική υπηρεσία.
Θυμίζουμε ότι δίνοντας , κατά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, το χειμώνα, ένα γενικό περίγραμμα των επενδυτικών σχεδίων του, ο ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Grimaldi Euromed SpA, Emanuele Grimaldi, είχε επισημάνει ότι στους σχεδιασμούς του ομίλου περιλαμβάνεται η ανάπτυξη της κρουαζιέρας, των εμπορικών ροών, για επιβάτες και εμπορεύματα, αλλά και της μεταφοράς νέων οχημάτων.Ο ίδιος είχε μιλήσει για επενδύσεις σε ΑΠΕ ώστε το λιμάνι του Ηρακλείου να γίνει «πράσινο» ενώ στο εμπορικό κομμάτι του λιμένα σχεδιάζεται να δημιουργηθεί car terminal.