Εγκρίθηκε κονδύλι για τις πρώτες εργασίες στο Αεροδρόμιο Καστελλίου
7,5 εκατ. ευρώ για τις αρχαιολογικές εργασίες και την εργοταξιακή εγκατάσταση
Μπορεί μέσα στον όλο καταιγισμό πολιτικών εξελίξεων με τις απανωτές εκλογικές μάχες να έχει περάσει λίγο στην αφάνεια το έργο του νέου αεροδρομίου Καστελίου, δε σημαίνει όμως ότι έχουν “παγώσει” οι διαδικασίες. Ίσα-ίσα, φαίνεται ότι είμαστε προ των πυλών της έναρξης των πρόδρομων εργασιών κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, που είναι πολύ πιθανόν, όπως έχουμε γράψει με βάση σχετική αποκάλυψη του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη στη Βουλή, κατά την ψηφοφορία κύρωσης της σύμβασης του έργου, να φέρει το όνομα “El Greco - Δομήνικος Θεοτοκόπουλος”.
Το... σήμα ότι μπορούν να ξεκινήσουν προσεχώς οι λεγόμενες πρόδρομες κατασκευαστικές εργασίες (που αφορούν σε αρχαιολογικές και άλλες προπαρασκευαστικές εργασίες και όχι στις λεγόμενες βαριές εργασίες κατασκευής που αναμένονται στα τέλη της χρονιάς ή μέσα στο 2020) έδωσε η πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Υποδομών για την έγκριση του σχετικού κονδυλίου. Το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε πριν από λίγο καιρό ένα κονδύλι ύψους συγκεκριμένα 7,5 εκατομμυρίων ευρώ για τη διενέργεια των πρώτων αρχαιολογικών εργασιών και για την αναγκαία εργοταξιακή εγκατάσταση του παραχωρησιούχου αναδόχου, εν προκειμένω της κοινοπραξίας “Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.”, στην οποία συμμετέχουν ο ελληνικός όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited.
Οι εργασίες που θα γίνουν
Ειδικότερα, σύμφωνα με το ypodomes.com, με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εγκρίνονται εργασίες ύψους 7,5 εκατ. ευρώ (περιλαμβάνεται και ποσό στρογγυλοποίησης ύψους 186.937,16 ευρώ) και αφορούν αναλυτικά τις παρακάτω εργασίες:
1. Έρευνες-εργασίες για την εκτέλεση διερευνητικών τομών για τον εντοπισμό των αρχαιολογικών εμποδίων. Για την οριοθέτηση της απαλλοτριωμένης ζώνης και των εκτάσεων έχει δοθεί άδεια κατάληψης. Οι παραπάνω εργασίες θα γίνουν σε ποσοστό μέχρι το 60% του συνολικού τιμήματος της Ομάδας Ομοειδών Εργασιών κατά την προσφορά, ήτοι 1,32 εκατ. ευρώ.
2. Μελέτες: Θα γίνουν σε ποσοστό μέχρι το 15% του συνολικού τιμήματος της Ομάδας Ομοειδών Εργασιών κατά την προσφορά, ήτοι 4,2 εκατ. ευρώ.
3. Εγκατάσταση: Οι παραπάνω εργασίες θα γίνουν σε ποσοστό μέχρι το 30% του συνολικού τιμήματος της Ομάδας Ομοειδών Εργασιών κατά την προσφορά, ήτοι 1,78 εκατ. ευρώ.
Όπως σημειώνεται στην Υπουργική Απόφαση, η εκκίνηση της διαδικασίας εκπόνησης των πάσης φύσεως μελετών αναμένεται να περιορίσει τα εμπόδια και τις καθυστερήσεις που πιθανόν να ανακύψουν και συνεπώς είναι προς το όφελος του έργου και του Δημοσίου.
Όπως διευκρινίζεται, επίσης, εφόσον επέλθει η ημέρα έναρξης παραχώρησης, δε δικαιούται οποιασδήποτε αμοιβής ή ανταλλάγματος. Αν όμως επέλθει, τότε θα πρέπει να αποζημιωθεί για τις εν λόγω κατασκευές ανάλογα με το ποσοστό εξ αυτών που έχει εκτελέσει και το κόστος που έχει προσδιοριστεί γι’ αυτές στην προσφορά του παραχωρησιούχου Ariadne Airport Group, που αποτελείται από τις ΤΕΡΝΑ και GMR.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι κατασκευαστική περίοδος του νέου αεροδρομίου είναι 60 μήνες (δηλαδή 5 χρόνια), αλλά όχι από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης ή της κύρωσής της από τη Βουλή, αλλά από την ημερομηνία έναρξη της παραχώρησης. Συνολικά, η διάρκεια της περιόδους παραχώρησης είναι 35 χρόνια από την ημερομηνία έναρξη της παραχώρησης.
Όπως έχει ξεκαθαριστεί επανειλημμένα από το υπουργείο Υποδομών, οι απαλλοτριώσεις για την κατασκευή του αεροδρομίου έχουν ολοκληρωθεί κατά 90% και δε θα υπάρξουν καθυστερήσεις ή επιπλέον αποζημιώσεις στον παραχωρησιούχο.
Το έργο
Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι θα αντικαταστήσει το υπάρχον αεροδρόμιο “Ν. Καζαντζάκης” του Ηρακλείου. Θα διαθέτει κεντρικό κτήριο επιφάνειας 71.620 τ.μ. με 19 αίθουσες αναμονής επιβατών, που θα μπορεί να εξυπηρετήσει έως 15 εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο.
Αυτό που βασικά ενδιαφέρει την τοπική κοινωνία είναι να ξεκινήσουν τα έργα, καθώς εκτιμάται ότι μεγάλο μέρος του τεχνικού δυναμικού του νησιού θα κληθεί να συμμετάσχει ενεργά, είτε άμεσα είτε έμμεσα. Συγκεκριμένα, η εκτίμηση που υπάρχει είναι πως κατά τη διάρκεια των μελετών-κατασκευών θα δημιουργηθούν 1.500 θέσεις εργασίας, ενώ δεκάδες εταιρείες (κυρίως τοπικές) θα λειτουργήσουν υπεργολαβικά, προσφέροντας προμήθειες και υπηρεσίες, πράγμα που σημαίνει κάποιες έμμεσες χιλιάδες εργασίες μόνο στην κατασκευή.
Οι προδιαγραφές και τα μεγέθη
Τα βασικά μεγέθη και οι τεχνικές προδιαγραφές του μεγάλου αναπτυξιακού έργου είναι:
- Ένας διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μ., κατηγορίας κατά ICAO 4E.
- Ένας παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους.
- 8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο.
- 2 συνδετήριοι τροχόδρομοι με τον διάδρομο του στρατιωτικού αεροδρομίου.
- Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (APRON) συνολικής επιφάνειας 400 στρ.
- 27 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E.
- Ένα τερματικό κτήριο αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων, συνολικής επιφάνειας 72.000 m2, εκ των οποίων τα 13.000 m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και 1.100 m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι.
- 11 κτήρια/εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο Ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, δεξαμενές νερού, εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου.
- Δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρους διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής και Ρουσσοχωρίων στην εγκατάσταση βιολογικού καθαρισμού του αεροδρομίου.
- Χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (Ι.Χ., ταξί, αστικά-εμπορικά λεωφορεία).
- Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας.
- Οδός πρόσβασης 2 κλάδων με τέσσερις κυκλικούς κόμβους.
- Χώρος εμπορικών χρήσεων επιφάνειας 400 στρ.
Οδικά έργα για τη σύνδεση με ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ
Στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης του έργου, που κυρώθηκε με ευρεία πλειοψηφία από την ελληνική Βουλή, πέραν του νέου αερολιμένα περιλαμβάνεται και η μελέτη, την κατασκευή και τη χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου Καστελίου με τον Βόρειο και τον Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης. Συγκεκριμένα προβλέπεται η κατασκευή νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χλμ. περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του αεροδρομίου με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου.
Για τη σύνδεση με τον Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ. περίπου, διατομής μίας λωρίδας ανά κατεύθυνση, με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο-Αρκαλοχώρι-Βιάννος.
Δείτε επίσης
- «Ανοίγουν» οι λαϊκές αγορές για τους αγρότες – Πώς θα λειτουργούν
- Κόκορας στη γάστρα al pastor με κρητικά βότανα και πατάτες στη λαδόκολλα
- Νέα σελίδα στη ΝΔ μετά τη διαγραφή Σαμαρά
- Τρόφιμα: Η κλιματική κρίση βάζει «μπουρλότο» και στην ελληνική παραγωγή
- Έρχεται καιρός τύπου «Π» – Τι είναι και πώς θα εκδηλωθεί