Την ερχόμενη Δευτέρα στις 9 Ιανουαρίου ξεκινούν οι χειμερινές εκπτώσεις στα καταστήματα, οι οποίες ολοκληρώνονται στις 28 Φεβρουαρίου 2023. Στην διάρκεια των εκπτώσεων τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά μία Κυριακή και συγκεκριμένα στις 15 Ιανουαρίου, την πρώτη Κυριακή μετά την έναρξή τους.
Υπενθυμίζεται ότι βάσει του νομοσχεδίου του υπουργείου Ανάπτυξης, οι χειμερινές εκπτώσεις αρχίζουν τη δεύτερη Δευτέρα κάθε Ιανουαρίου και ολοκληρώνονται στα τέλη κάθε Φεβρουαρίου.
Μεγάλες προσδοκίες
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής Βασίλης Κορκίδης «ποδαρικό» με εκπτώσεις κάνει φέτος το λιανικό εμπόριο, και περιμένει υψηλό αγοραστικό ενδιαφέρον για το επόμενο δίμηνο.
Τι περιμένει ο εμπορικός κόσμος
Όπως σημειώνει ο ίδιος, «παρά τον κλοιό ακρίβειας και πληθωρισμού, η περυσινή χρονιά έκλεισε με αύξηση της κατανάλωσης και μάλιστα κοντά στο 12%, ενώ εκτιμάται πως συνολικά ο εορταστικός τζίρος αυξήθηκε τον Δεκέμβριο στα 4 δισ. ευρώ από 3,6 δισ. ευρώ τις προηγούμενες χρονιές. Από πρόσφατη μάλιστα έρευνα στις αγορές της Αττικής προκύπτει πως οι προτεραιότητες την εορταστική περίοδο από το 55% των καταναλωτών ήταν σε ρούχα και παπούτσια, 45% σε τρόφιμα, 43% σε παιχνίδια, 37% σε καλλυντικά, 28% σε προϊόντα τεχνολογίας, 25% σε επώνυμα προϊόντα, 22% σε ποτά και 20% σε διάφορα δώρα. Την περιόδο των χειμερινών εκπτώσεων οι προτιμήσεις παραμένουν οι ίδιες με μεγαλύτερο όμως ποσοστό στα επώνυμα προϊόντα ένδυσης-υπόδησης και την προσθήκη «λευκών» συσκευών, ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών, επίπλων και όλα τα είδη σπιτιού, που έχουν πάντα πρωτεύοντα ρόλο στις τακτικές εκπτώσεις».
Να σημειωθεί επίσης ότι οι Κυριακές που θα είναι συνολικά ανοιχτά τα καταστήματα και τα σούπερ μάρκετ θα είναι μειωμένες μετά την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων.
Σύσσωμοι οι παράγοντες του εμπορίου ζητούσαν την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Εντέλει το υπουργείο Ανάπτυξης με νομοσχέδιο που κατατέθηκε πέρυσι τον Ιούλιο στη Βουλή, προχώρησε στην κατάργησή τους.
Πλέον, με την εξέλιξη αυτή οι Κυριακές που θα λειτουργούν τα καταστήματα είναι πέντε και έχουν ως εξής:
15 Ιανουαρίου 2023 – Αυτή είναι η πρώτη Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων
09 Απριλίου 2023 – Κυριακή των Βαΐων
16 Ιουλίου 2023 – Η πρώτη Κυριακή των θερινών εκπτώσεων
24 Δεκεμβρίου 2023 – Η τελευταία μέρα πριν τα Χριστούγεννα
31 Δεκεμβρίου 2023 – Η τελευταία μέρα πριν την Πρωτοχρονιά
Τι πρέπει να προσέξετε
Με αυτή την αφορμή, η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, επισημαίνει στους καταναλωτές μερικά από τα δικαιώματά τους, κατά τη διάρκεια των εκπτωτικών περιόδων, με σκοπό την ασφαλέστερη και συνετή διενέργεια των αγορών:
– Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν.
– Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος δέκα (10) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Ποσοστό έκπτωσης
– Κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Καταστήματα STOCK ή OUTLET
– Τα καταστήματα STOCK ή OUTLET υποχρεούνται να αναγράφουν στις πινακίδες που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις: (α) την παλαιά τιμή πώλησης, διαγραμμένη και (β) τη νέα μειωμένη τιμή πώλησης, με τρόπο που να επικοινωνεί στον καταναλωτή τη σαφή διάκριση μεταξύ των δύο αυτών τιμών. Προαιρετικά, επιτρέπεται να αναγράφεται εντός του καταστήματος και σε κάθε άλλη εμπορική επικοινωνία με τον καταναλωτή το ποσοστό της μείωσης. Στις περιόδους εκπτώσεων ή προσφορών τα καταστήματα αυτά υποχρεούνται να εμφανίζουν στις πινακίδες όλες τις ενδιάμεσες τιμές διαγραμμένες και, με έντονη γραφή, τη νέα μειωμένη τιμή διάθεσης και να αναγράφουν σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία μόνο τις λέξεις «εκπτώσεις», «προσφορές».
– Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου πρόστιμο έως το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από 20.000 ευρώ. Αν στον έμπορο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, το ανώτατο ύψος του προστίμου προσαυξάνεται στο 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών του.
Οδηγίες για ασφαλείς αγορές
Οδηγίες προς τα μέλη του, αλλά και τους καταναλωτές, παρέχει με ανακοίνωσή του ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά για τις χειμερινές εκπτώσεις που θα διαρκέσουν από τη Δευτέρα 9 Ιανουαρίου έως και την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου.
Ο ΕΣΠ υπενθυμίζει ότι «κατά την διενέργεια των εκπτώσεων και σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις, εκτός από την αναγραφή της προγενέστερης και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Εφόσον πραγματοποιούνται εκπτώσεις σε ποσοστό μεγαλύτερο από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, το ποσοστό έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία.
Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Στην πράξη, η αναγραφή προγενέστερης και νέας τιμής είναι επιβεβλημένες και υποχρεωτικές, ενώ η αναφορά ποσοστού έκπτωσης είναι καταρχήν προαιρετική. Στις περιπτώσεις που οι μειωμένες τιμές επεκτείνονται, σύμφωνα με την πολιτική και την πρωτοβουλία της επιχείρησης, σε ποσοστό άνω του 60% των πωλουμένων ειδών, τότε και μόνο τότε η αναγραφή ποσοστού καθίσταται υποχρεωτική, οπότε – επιβεβλημένα – θα αναγράφονται και τα δύο, ήτοι προγενέστερη και νέα τιμή και ποσοστό έκπτωσης.
Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια των τελευταίων 30 ή/και περισσότερων ημερών πριν από την έναρξη των εκπτώσεων. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες πριν την έναρξη των εκπτώσεων, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά την διάρκεια των 10 ημερών πριν από την έναρξη των εκπτώσεων».
Προσοχή στις τιμές
Στην ίδια ανακοίνωση, επισημαίνεται πως: «Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να αντιστοιχεί στην αλήθεια και να είναι ακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η προγενέστερη τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Επιβάλλεται λοιπόν προσοχή από τους εμπόρους στην διεξαγωγή των εκπτώσεων, στον ορθό υπολογισμό και αναγραφή της προγενέστερης και νέας τιμής των προϊόντων και κατόπιν – εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου – του ποσοστού έκπτωσης. Οι παραπάνω διατάξεις ισχύουν και για τις επιχειρήσεις που προσφέρουν τα προϊόντα τους διαδικτυακά.
Σε ότι αφορά τις κυρώσεις, τα πρόστιμα έχουν πλέον διπλασιαστεί και χρειάζεται τα μέλη να επιδείξουν την ανάλογη επιμέλεια, καθώς είναι εντελώς αχρείαστο να επιβάλλονται αναίτια ποινές που μπορεί να πλήξουν την βιωσιμότητα της επιχείρησης.
Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων, ήτοι την Κυριακή, 15 Ιανουαρίου 2023. Το πλαίσιο ωραρίου για την Κυριακή καθορίζεται από ώρα 11.00 έως 20.00.
Επομένως, προτείνουμε στους συναδέλφους που επιθυμούν να ανοίξουν την Κυριακή 15 Ιανουαρίου, να λειτουργήσουν από τις 11.00 π.μ. έως τις 3.30 μ.μ.».
Δείτε επίσης
- Επίδομα ανεργίας: Υπεγράφη η ΚΥΑ για την πιλοτική εφαρμογή του – 11 ερωτήσεις και απαντήσεις
- Oι πληρωμές της εβδομάδας
- Φορολογικές δηλώσεις 2025: Έως τις 15 Ιανουαρίου η προθεσμία για την υποχρεωτική εγγραφή
- Τέλη κυκλοφορίας 2025: Χωρίς παράταση φέτος για την πληρωμή τους – Η τελική προθεσμία
- Ερωτήσεις και απαντήσεις για το νέο Πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ»- Ποιους αφορά
Σχετικά άρθρα
- Χειμερινές εκπτώσεις: Πότε κάνουν πρεμιέρα και πόσο θα διαρκέσουν
- Χειμερινές εκπτώσεις 2025: Πότε αρχίζουν και τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές
- Ανοικτά τα καταστήματα αύριο Κυριακή -Το προτεινόμενο ωράριο για εμπορικά και πολυκαταστήματα
- Χειμερινές εκπτώσεις: Ανοικτά την Κυριακή τα καταστήματα -Το ωράριο λειτουργίας
- Ανοιχτά αύριο Κυριακή τα μαγαζιά με εκπτώσεις - Το ωράριο λειτουργίας