Αξιοποίηση του νέου εργαλείου για τη διάσωση εστίασης, τουρισμού και αναψυχής

  17 November, 2020 ΑΡΘΡΑ
Αξιοποίηση του νέου εργαλείου για τη διάσωση εστίασης, τουρισμού και αναψυχής


Αξιοποίηση νέου ειδικού εργαλείου για τη διάσωση, την εξυγίανση και την ανάταξη των 
ιδιαίτερα πληττόμενων επιχειρήσεων της εστίασης, του τουρισμού και της αναψυχής, ζητούν 
49 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, με ερώτηση τους που κατατέθηκε με 
πρωτοβουλία, της Τομεάρχη Τουρισμού, Κατερίνα Νοτοπούλου, του Αν. Τομεάρχη Εθνικής 
Άμυνας, Γιώργου Τσίπρα και του Τομεάρχη Ανάπτυξης, Αλέξη Χαρίτση. 
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά η Κυβέρνηση δεν έχει αξιοποιήσει ούτε έχει 
εξαγγείλει ότι θα κάνει χρήση του νέου πληθωρικού εργαλείου της Κομισιόν για την κρατική 
ενίσχυση του παγίου κόστους επιχειρήσεων. Η αξιοποίηση κατ’ αρχάς θα μπορούσε να αφορά 
ένα στοχευμένο πρόγραμμα διάσωσης, εξυγίανσης και ανάταξης  τουριστικών επιχειρήσεων 
και επιχειρήσεων αναψυχής και  εστίασης, που σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου της ΕΛΣΤΑΤ 
κατέγραφαν συνολικά στο Β΄ Τρίμηνο του 2020 απώλειες τζίρου ύψους 59,1 %,  σε σχέση με το 
αντίστοιχο τρίμηνο του αντίστοιχου έτους. 
«Ας ξυπνήσει επιτέλους η Κυβέρνηση και να αξιοποιήσει Ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά 
εργαλεία για την ενίσχυση και ανάταξη των πληττόμενων επιχειρήσεων εστίασης, τουρισμού 
και αναψυχής, πριν είναι πολύ αργά.», δηλώνει ο Σωκράτης Βαρδάκης, βουλευτής Ηρακλείου 
που συνυπογράφει την ερώτηση. 
Με την 4η αναθεώρηση του Ευρωπαϊκού Προσωρινού Πλαισίου Κρατικών Ενισχύσεων 
της 13/10/20 (Τμήμα 3.12, σημεία 86 & 87), εισήχθη μια νέα καινοτόμος και πρόσθετη 
δυνατότητα ενίσχυσης επιχειρήσεων. Οι νέες "Ενισχύσεις υπό μορφή στήριξης για μη 
καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες" συνιστούν ένα νέο πρόσθετο εργαλείο για τις επιχειρήσεις που 
έχουν τουριστική δραστηριότητα ή  λειτουργούν στην εστίαση και την αναψυχή (κλάδος 
Horeca) καθώς απευθύνεται σε επιχειρήσεις που έχουν απωλέσει άνω του 30% του κύκλου 
εργασιών τους και καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των συνολικών ζημιών τους (ενοίκια, 
απαξίωση αγαθών, τηλεπικοινωνίες, ενέργεια, μεταφορικά μέσα-λίζινγκ, τόκοι, συμβατικές 
υποχρεώσεις σε προμηθευτές κοκ (Directive for fixed cost subsidies). Ενισχύεται, πλέον, το 
σταθερό τους κόστος, ακόμα και βάσει των εκτιμώμενων ζημιών της επόμενης χρονιάς, με 
ποσά έως 3,8 εκατομμύρια ευρώ (σημείο 87 παρ. δ) ανά επιχείρηση (από 800.000€ που ίσχυε 
ως τώρα για τις άλλες ενισχύσεις). 
Οι μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες, είναι οι πάγιες δαπάνες που πραγματοποίησαν οι 
επιχειρήσεις οι οποίες δεν καλύπτονται ούτε από τα κέρδη (δηλαδή έσοδα μείον μεταβλητές 
δαπάνες) ούτε από άλλες πηγές, όπως ασφάλιση, προσωρινά μέτρα ενίσχυσης (SURE-Ενίσχυση 
μισθών, ειδική αποζημίωση, ενίσχυση έως 800χιλ από Εγγυοδοτικό Ταμείο ή ΤΕΠΙΧ 2 και 
επιστρεπτέα προκαταβολή) και παρέχουν κάλυψη ζημιών του 2020 ή προβλεπομένων ζημιών 
του 2021. Συνεπώς, αποτελούν πρόσθετη και σημαντική ενίσχυση στα ήδη υπάρχοντα 
προγράμματα ενίσχυσης. Τα ποσά αυτά καλύπτουν το 70% του νυν & του μελλοντικού 
προβλεπόμενου σταθερού κόστους των μεγάλων επιχειρήσεων και το 90% των μικρών 
 επιχειρήσεων (87 περ.γ) και είναι πρόσθετα στην ενίσχυση που έχουν δεχτεί ως τώρα. 
 
Η ενίσχυση μπορεί να είναι: 
●      μη επιστρεπτέα (direct grant), 
●     επιστρεπτέα 
●     και εγγύηση σε τραπεζικά δάνεια που κάλλιστα μπορεί να αγγίξει το 100%. 
 
Την ίδια στιγμή που η Κυβέρνηση ψήφιζε τον νέο Πτωχευτικό Κώδικα  που δεν 
δικαιολογεί την αδυναμία κάλυψης του 40% των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και ανοίγει το 
δρόμο για τη ρευστοποίηση επιχειρήσεων, η ΕΕ προχωρούσε σε νέα επεκτατικά και ενισχυτικά 
μέτρα υπέρ των περισσότερο πληττόμενων από την κρίση της πανδημίας. Επιπλέον, 
προέβλεψε ότι μπορεί να δοθεί ενίσχυση 3 εκατ. € ανά επιχείρηση - (87 περ. δ)  ακόμα και σε 
πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις που ήταν σε οικονομική δυσκολία προ της κρίσης του 
κορωνοϊού (87 περ.στ) προκειμένου να εξυγιανθούν και να αναδιαρθρωθούν. 
Η Κυβέρνηση οφείλει άμεσα να αιτηθεί στην ΓΔ Ανταγωνισμού της Κομισιόν για ένα 
ξεχωριστό και γενναίο πρόγραμμα ενίσχυσης σταθερού κόστους, αποκλειστικά για τουριστικές 
επιχειρήσεις και τους κλάδους της εστίασης, διασκέδασης, αναψυχής. Το πρόγραμμα αυτό θα 
μπορούσε να περιλαμβάνει ένα Ταμείο για μη επιστρεπτέα ενίσχυση, πολλών εκατοντάδων 
εκατομμυρίων ευρώ κι ενδεχομένως να επεκτείνεται ευρύτερα  σε πρόσθετα κεφάλαια με 
συνδυασμένα εργαλεία κρατικών εγγυήσεων στο 100% για τραπεζικό δανεισμό ή και 
προνομιακά κρατικά δάνεια. Με τον τρόπο αυτό το μεγαλύτερο μέρος των ανωτέρω, σοβαρά 
πληττόμενων επιχειρήσεων θα έφταναν να ενισχυθούν με ποσό έως 3,8 εκατομμύρια € έκαστη 
επιχείρηση, συνολικά (87 περ.δ). 
Επειδή τέτοιες στοχευμένες κινήσεις ενίσχυσης, αποκλειστικά υποστηρικτικές του 
τουρισμού, της εστίασης και της αναψυχής, έχουν γίνει ήδη από το Βέλγιο, την Ιρλανδία και 
άλλες χώρες. 
Επειδή πέραν από το πλήγμα της κρίσης του κορωνοϊού, επισημαίνουμε ότι το 1 στα 3 
δάνεια των τουριστικών επιχειρήσεων ήταν μη εξυπηρετούμενο και προ της κρίσης του 
κορωνοϊού. Ο  κλάδος της Εστίασης, εξάλλου, υπήρξε ο κλάδος με τα περισσότερα κόκκινα 
δάνεια για το έτος 2019, σύμφωνα με την τελευταία Έκθεση της Χρηματοπιστωτικής 
Σταθερότητας της Τράπεζας της Ελλάδας (16/7/20). 
Επειδή η δε κρίση του πρώτου και του δεύτερου κύματος της πανδημίας αναμένεται να 
προκαλέσει νέα κύματα μη εξυπηρετούμενων δανείων στη Horeca (Ξενοδοχεία, τουριστικές 
επιχειρήσεις, εστίαση, αναψυχή) εφόσον το μεγαλύτερο ποσοστό των εξυπηρετούμενων 
δανείων που "πάγωσαν" στο πρόσφατο moratorium αφορούσαν αυτούς τους κλάδους.  
Κατόπιν των παραπάνω παρακαλούνται οι αρμόδιοι Υπουργοί Ανάπτυξης και 
Τουρισμού να καταθέσουν στο σώμα: 
Σε ξεχωριστούς πίνακες ανά ΚΑΔ τα στοιχεία ενισχύσεων των προγραμμάτων 
Επιστρεπτέας Προκαταβολής, Εγγυοδοτικού Ταμείου και ΤΕΠΙΧ2 του παρακάτω πρότυπου 
πίνακα για  τους παρακάτω ΚΑΔ. 
 
Ζητούμενοι ΚΑΔ: 
 
 
●   5510    Ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα 
●   5520    Καταλύματα διακοπών και άλλα καταλύματα σύντομης διαμονής 
●   5530    Χώροι κατασκήνωσης, εγκαταστάσεις για οχήματα αναψυχής και 
ρυμουλκούμενα οχήματα 
●   5610    Δραστηριότητες υπηρεσιών εστιατορίων και κινητών μονάδων εστίασης 
●   5621    Δραστηριότητες υπηρεσιών τροφοδοσίας για εκδηλώσεις 
●   5630    Δραστηριότητες παροχής ποτών 
●   9329    Άλλες δραστηριότητες διασκέδασης και ψυχαγωγίας 
●   9001    Τέχνες του θεάματος 
●   9002    Υποστηρικτικές δραστηριότητες για τις τέχνες του θεάματος 
●   9003    Καλλιτεχνική δημιουργία 
●   9004    Εκμετάλλευση αιθουσών θεαμάτων και συναφείς δραστηριότητες 
 
Τέλος, ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί: 
 
- Εφόσον στο δεύτερο κύμα της πανδημίας το πλήγμα στις παραπάνω επιχειρήσεις αναμένεται 
σωρευτικά σφοδρότερο, σκοπεύει η κυβέρνηση να τις ενισχύσει έτι περαιτέρω με το νέο 
ευνοϊκό εργαλείο περί "Ενισχύσεων για μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες" (Τμήμα 3.12 της 4ης 
αναθεώρησης του Προσωρινού Πλαισίου); 
 
- Θα υπάρξει ειδικό καθεστώς, ειδικό Ταμείο ενίσχυσης με μεγάλο προϋπολογισμό, για τις 
επιχειρήσεις τουρισμού, εστίασης και αναψυχής με ειδική μέριμνα για την ενίσχυση 
πληττόμενων της περιόδου της κρίσης του πρώτου και δεύτερου κύματος κορονοϊού αλλά και 
για τις προβληματικές προ της 31/12/19; 
 
- Αναγνωρίζει η κυβέρνηση ότι με τη νέα ρύθμιση οι κρατικές ενισχύσεις θα μπορούσαν να 
καλύψουν σχεδόν το σύνολο των απωλειών (έως 3,8 εκατ ανά επιχείρηση) των ιδιαίτερα 
πληττόμενων επιχειρήσεων προ και μετά της κρίσης του κορωνοϊου; 
 
- Προτίθεται η κυβέρνηση με τις νέες δυνατότητες που προβλέπονται στο Αναθεωρημένο 
Προσωρινό Πλαίσιο να επεκτείνει τις κρατικές ενισχύσεις στο σύνολο των επιχειρήσεων που 
των οποίων ο κύκλος εργασιών έχει πληγεί άνω του 30%; 
 

 

  17 November, 2020 ΑΡΘΡΑ