Κουτεντάκης: Οι ακραίες φωνές θα απομονωθούν, η αξιολόγηση θα κλείσει

  08 January, 2017 ΓΝΩΜΕΣ
Κουτεντάκης: Οι ακραίες φωνές θα απομονωθούν, η αξιολόγηση θα κλείσει

Η αξιολόγηση θα μπορούσε να κλείσει μέσα σε λίγες ώρες εάν υπήρχε καλή πρόθεση από την πλευρά των θεσμών, επισημαίνει σε αποκλειστική συνέντευξή του στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο γενικός γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής του υπουργείου Οικονομικών, Φραγκίσκος Κουτεντάκης.

Ωστόσο, δηλώνει ότι οι ακραίες φωνές θα απομονωθούν τελικά, όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν και υπογραμμίζει πως δεν υπάρχει, εξαιτίας των καθυστερήσεων στην αξιολόγηση, καμία ανησυχία για τα ταμειακά διαθέσιμα του Δημοσίου.

Τονίζει επίσης ότι δεν είναι θεμιτό να διατηρηθεί για κάποια χρόνια ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.

Ακόμη, απαντά πως στερούνται σοβαρότητας τα περί «εικονικής» υπέρβασης των στόχων στον προϋπολογισμό, επισημαίνοντας ότι τα δημοσιονομικά στοιχεία του ελληνικού κράτους προκύπτουν με συγκεκριμένη λογιστική και στατιστική μεθοδολογία, πιστοποιημένη από τη Eurostat, χωρίς καμία δυνατότητα πολιτικής παρέμβασης. «Η επιμονή της αντιπολίτευσης να τα αμφισβητεί διαρκώς για να δημιουργήσει εντυπώσεις, δεν βλάπτει την κυβέρνηση, αλλά την αξιοπιστία της χώρας», υπογραμμίζει.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Φραγκίσκου Κουτεντάκη στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και στον Όμηρο Εμμανουηλίδη έχει ως εξής:

Ερ. Κύριε Γενικέ, δεχθήκατε και πρόσφατα την κατηγορία για «εικονική» υπέρβαση των στόχων στον προϋπολογισμό. Τι απαντάτε σε αυτές τις αιτιάσεις;

Απ. Στα δύο χρόνια ζωής αυτής της κυβέρνησης, δεν έχει γίνει η παραμικρή νύξη για την αξιοπιστία των δημοσιονομικών στοιχείων, ούτε από τους θεσμούς, ούτε από φορείς όπως η ΕΛΣΤΑΤ ή η Eurostat. Υποθέτω λοιπόν ότι αναφέρεστε στις κατά καιρούς ανακοινώσεις της αντιπολίτευσης, οι οποίες, σας απαντώ κατηγορηματικά, στερούνται σοβαρότητας. Τα δημοσιονομικά στοιχεία του ελληνικού κράτους προκύπτουν με συγκεκριμένη λογιστική και στατιστική μεθοδολογία, πιστοποιημένη από τη Eurostat, χωρίς καμία δυνατότητα πολιτικής παρέμβασης. Η επιμονή της αντιπολίτευσης να τα αμφισβητεί διαρκώς για να δημιουργήσει εντυπώσεις, δεν βλάπτει την κυβέρνηση, αλλά την αξιοπιστία της χώρας.

Ερ. Έπρεπε η κυβέρνηση να περιμένει την επιβεβαίωση της υπεραπόδοσης στους στόχους από τη Eurostat τον Απρίλιο του 2017- όπως λέγεται ότι συνέβη με το κοινωνικό μέρισμα από την κυβέρνηση Σαμαρά- προτού διανείμει το εφάπαξ βοήθημα στους χαμηλοσυνταξιούχους;

Απ. Εάν περιμέναμε τη δημοσιοποίηση του επίσημου δημοσιονομικού αποτελέσματος το 2017, θα κάναμε τη δαπάνη εντός του 2017 και θα επιβαρύναμε το αποτέλεσμα του συγκεκριμένου έτους. Ακριβώς αυτό έπαθε η συγκυβέρνηση ΝΔ- ΠΑΣΟΚ το 2014, όπου μοίρασε την υπεραπόδοση του προηγούμενου έτους, με συνέπεια να βρεθεί εκτός στόχων. Ήταν δεδομένο, με βάση τους ισχύοντες λογιστικούς κανόνες, ότι η δαπάνη έπρεπε να ολοκληρωθεί εντός του 2016, όπως και έγινε, με υποδειγματική κινητοποίηση όλων των αρμόδιων μηχανισμών.

Ερ. Θα μπορούσε και το επόμενο έτος να υπάρξει παρόμοια κίνηση εάν διαπιστωθεί υπέρβαση έναντι των στόχων;

Απ. Η δουλειά μας στο Γενικό Λογιστήριο είναι να εξασφαλίζουμε την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. Εάν το 2017 πετύχουμε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά την υπέρβασή τους, η κυβέρνηση θα αποφασίσει πώς θα χρησιμοποιηθεί η όποια υπερεκτέλεση.

Ερ. Πιστεύετε ότι η χώρα μπορεί να υλοποιεί επί μακρόν μετά από τη λήξη του προγράμματος στόχους για πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ; Μήπως η χώρα χρειάζεται μια «δημοσιονομική ανάσα»;

Απ. Πρέπει να δούμε, αφενός εάν κάτι τέτοιο είναι εφικτό και αφετέρου εάν είναι θεμιτό. Ας υποθέσουμε ότι είναι εφικτό. Πράγματι, έχουμε ήδη δεσμευτεί για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% για το 2018. Θεωρητικά, εφόσον φτάσουμε σε αυτό το σημείο, το πλεόνασμα μπορεί να διατηρηθεί για κάποια χρόνια. Όμως, δεν είναι θεμιτό για δύο λόγους:

- Πρώτον, διότι τέτοια πλεονάσματα δεν έχουν διατηρηθεί για καιρό σε καμία οικονομία στην ιστορία, άρα δύσκολα θα αποτελέσουν αξιόπιστη δέσμευση.

- Δεύτερον, η Ελλάδα έχει υποστεί τεράστια οικονομική και κοινωνική ζημιά. Εάν το ζητούμενο είναι να την αποκαταστήσουμε, θα χρειαστεί δημοσιονομικός χώρος ώστε να αναληφθούν δράσεις που θα ενισχύσουν την κοινωνική συνοχή και την οικονομική δραστηριότητα.

Ερ. Πιστεύετε ότι η β' αξιολόγηση, παρά τα δύσκολα ζητήματα όπως τα εργασιακά ή το Μεσοπρόθεσμο, μπορεί να ολοκληρωθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα και στη συνέχεια η χώρα να ενταχθεί στο QE;

Απ. Κατά τη γνώμη μου, η αξιολόγηση θα μπορούσε να κλείσει μέσα σε λίγες ώρες εάν υπήρχε καλή πρόθεση από την πλευρά των θεσμών. Το πρόβλημα είναι ότι κάποια από τα εμπλεκόμενα μέρη είτε δεν θέλουν να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση είτε θεωρούν ότι κερδίζουν πολιτικά από την καθυστέρησή της. Πιστεύω, όμως, ότι οι ακραίες φωνές θα απομονωθούν τελικά, όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν.

Ερ. Στην περίπτωση που για τον α' ή β' λόγο υπάρξουν καθυστερήσεις στις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς, ενδέχεται να παρουσιαστεί κίνδυνος για τα ταμειακά διαθέσιμα του Δημοσίου;

Απ. Δεν υπάρχει καμία ανησυχία για τα ταμειακά διαθέσιμα του Δημοσίου. Ωστόσο, η Ελλάδα βρίσκεται στην παράδοξη θέση να εξυπηρετεί το σύνολο των δανειακών της υποχρεώσεων (τόκους και χρεολύσια) χωρίς εξωτερική χρηματοδότηση, εκτός από αυτή που λαμβάνει στο πλαίσιο του προγράμματος. Συνεπώς, μια μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης είναι πιθανόν να δημιουργήσει προβλήματα, που μπορούμε, όμως, να αντιμετωπίσουμε.

 

imerisia.gr

 

  08 January, 2017 ΓΝΩΜΕΣ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

 

Περισσότερα νέα

mesaralive.gr | επίσημη σελίδα